Gå til innhold

Telias 5G-frekvensblokker i Oslo


Anbefalte innlegg

On 9/13/2020 at 11:35 AM, inside_446486 said:

Jo, det burde jo absolutt la seg gjøre.

Jeg har ikke hatt tid til å slepe min egen 5G-ruter ut i der jeg har dekning for å verifisere at den fungerer.  Den er ment for nettdrift, men mates med 12V/2A, men jeg har en batteripakke et sted som kan levere dette lenge nok til å teste litt. Når jeg finner den får jeg ta meg en tur med dette i en ryggsekk og se hva jeg får av ytelse med kabel og medbragt laptop. Ikke noe nytt, holdt på slik i 2009 når 4G ble lansert også.  :) 

Edit: Og basert på info fra Janvik lengre opp støttes visstnok Tvilling-SIM likevel, så dette skal også testes i samme ruter snarest mulig. Det åpner for en mulig vei rundt "begrensningen" Telia av ukjent grunn har for å bruke MBB-abo med 5G nå.

Takk for svar. Ikke nødvendig å traske rundt med test utstyr for min del. Jeg finner nok ut av det etterhvert. Har hatt treg, dyr og dårlig ADSL så lenge nå at jeg klare nok litt til...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo prøve LTE da? Jeg benytter en ZTE MF286D som da er en hjemmerouter Telia selger. Den har støtte for antenner med SMA kontakt, som jeg har bestilt fra CDON. 2 stk som støtter alle frekvenser og gir opp til 3 dBi mer i signalstyrke på høyere frekvensbånd. Uten antennene får jeg mellom 60 og 85 mbit/s ned og 5-15 mbit/s opp på LTE med interne antenner og ping ligger på 10 - 30 ms til Oslo, jeg kan gi oppdatering på hvordan det blir med eksterne om det ønskes?. Jeg bor i en kjellerleilighet ca. 620 meter i luftlinje fra nærmeste telia mast i Fredrikstad. Jeg kunne ha satt routeren oppunder taket, men det er litt upraktisk da jeg ikke kan skru ting i veggene sånn uten videre. Står oppå en stasjonær pc på gulvet per nå. Erfaringen er iallfall at surfing, spilling, streaming osv oppleves som godt innafor, som med ADSL, men ikke i nærheten av hva fibernett kan utgjøre da ping der gjerne ligger på 3 - 5 ms mellom fredrikstad og oslo.

Ja, det blir en god del bedring når 5G kommer i drift når det gjelder pingresponstid per enhet, men det gjenstår å se hvor mye trafikkøkning vi får når alle henger på samme nett og bruker opp kvotene sine i fremtiden, trass i at 5G skal tåle mange enheter samtidig i byene. 4G var jo lovt å løse slike utfordringer i sin tid da det kom i 2009 også. Ping gikk ned en god del fra f.eks HSDPA, og hastighetene var mer sammenhengende, og ikke fra omtrent ingenting, og økende som 3G ga meg da jeg omtrent satt under en basestasjon fra telia i 2013 i sarpsborg, byttet til 4G og vips var hastighet på topp innen et sekund. I den tiden hang jo de fleste på 3G likevel, og 4G var knapt en utnyttet ressurs i forhold til hva det er i dag.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
asicman skrev (8 minutter siden):

Ser ut som det har kommet en Telia 5G basestasjon bare et par hundre meter i luftlinje fra der jeg bor. Men det ser ikke ut til at det er flust med 5G rutere med ethernet interface og ekstern antenne å få kjøpt.

Netgear M5 (MR5200-100EUS) kommer til forhandlere i Norge om ca. en uke eller to. Litt stiv pris foreløpig, men den har jo både batteri, antennekontakter og Ethernet-port - har slektningen MR1100 og den er relativt fleksibel, kan settes opp som "modem" så man kan la en annen boks stå for NAT og firewalling osv.

https://www.multicom.no/netgear-nighthawk-m5-mobile-router/cat-p/c/p1001431532

Endret av inside_446486
Litt mer detaljer og ca. tidsangivelse, URL til en forhandler
Lenke til kommentar
inside_446486 skrev (26 minutter siden):

Netgear M5 (MR5200-100EUS) kommer til forhandlere i Norge om ca. en uke eller to. Litt stiv pris foreløpig, men den har jo både batteri, antennekontakter og Ethernet-port - har slektningen MR1100 og den er relativt fleksibel, kan settes opp som "modem" så man kan la en annen boks stå for NAT og firewalling osv.

https://www.multicom.no/netgear-nighthawk-m5-mobile-router/cat-p/c/p1001431532

Det er jo helt sykt pris, synd det ikke finnes løsning med netgear dc112 og 2.5 gigabit ethernet.

Med den prisen har man egentlig betalt homenet\telia eller altibox det første året med tv og internett.

Håper den prisen egentlig slik med ps5 og xbox serie X, at det er er midligtid pris frem til den ekte prisen kommer.

For huawei 5g pro er vesentlig billigere brukt.

Sitat

både batteri, antennekontakter og Ethernet-port

Det hjelper lite for slikt er veldig billig brukt eller på ebay, batterilevetiden bør vare over 1 time antakelig samme batterier som eldre router.

https://www.telia.no/magasinet/5g-til-oslo/

Sitat

Under moderniseringen som foregår under utbyggingsperioden, må du likevel ta høyde for at det vil kunne oppstå forbigående forstyrrelser og dekningsutfall på nettverket. Telia jobber kontinuerlig med å forbedre brukeropplevelsen for alle mobilkunder.

Hva menes med det har 5g? dårligere rekkevidde og mere ustabil tilkobling en 4g?

Eller er det kun i selve oppgradering ikke merkbart etterpå? for 5g burde vel klare 1000 brukere bedre en 4g++.

Men alikevell er det ikke sikkert man får bedre ytelse.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Da er det avdekket at tidligere informasjon jeg har fått fra Telia kundeservice er direkte misvisende:

-Tvillingkort på tale-abonnement (Telia X) fungerer fint med 5G.
-Huawei H112-370 fungerer helt topp med tvillingkort og 5G, selv om den ikke står på lista over "godkjent" 5G-utstyr.

Begge deler som forventet, men nå er det bekreftet i praksis ved å drasse med meg ruter og egnet batteripakke til et område med meget god dekning.

Et par tilfeldige tester med en wifi-klient (5 GHz, kanal 60) viste ca.550/80 Mbps med pingtid på 9 ms i Speedtest mot Blix uten noen form for optimalisering. En test med en 5G-telefon på samme sted og tidspunkt ga 850/81 Mbps (og tidligere test 1250/80) så det er litt å gå på, men dette slår hvf DSL og delvis også DOCSIS-tilbud som folk har enkelte steder hvis man ikke tenker på den "ubegrensede" kvoten på Telia X som i praksis er 100 GB. Orket ikke slepe med laptop og nettverkskabel denne gang, men vurderer å gjøre det neste gang for å se hvor tett jeg kommer på 1 Gbit der.

Dette er jo "kun" peak-hastigheter i 3,7 GHz-båndet, NSA med (antatt) middels belegg og ruteren plassert i siktlinje et steinkast fra retningsantenna, likevel et hyggelig resultat og oppløftende man tenker på at det er en god del å å gå på fremover ift kapasitet i 5G i standalone mode, høyere frekvenser osv :) 

H112-370 har jo vært i handelen en stund, og nyere modeller kan vel bare bli bedre. ift støtte for flere bånd o.a.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (På 13.10.2020 den 16.37):

Det hjelper lite for slikt er veldig billig brukt eller på ebay, batterilevetiden bør vare over 1 time antakelig samme batterier som eldre router.

Vel, finner du en rask og batteridrevet 5G-ruter på Ebay som kan konkurrere med denne så post gjerne en link. Om MR5200 bruker samme kompakte batteripakke som MR1100 (18,5 Wh) ser jeg ikke noe problemer med det. Fint med standardisering. :) 

Lenke til kommentar

Apropos Telia x og konkurrenter som nå gir maks 100 gb I full pupp, håper jeg vi snart ser større eller helt fri pakker. 100 gb for meg ble brukt opp på 10 dager denne måneden. Da har jeg tvilling sim i ruter som er tilkoblet hjemme, og en alternativ ruter som serverer til Chromecast og tv i stua. Nå lever jeg på 3 Mbit/s til 7 nov.  Håpet er at 5G skal tillate at Chromecasten også får lov til å gi 1080p eller 4k hele måneden gjennom så lenge jeg bor der jeg bor må, når 5G en gang kommer til Fredrikstad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
inside_446486 skrev (På 17.10.2020 den 12.26):

Vel, finner du en rask og batteridrevet 5G-ruter på Ebay som kan konkurrere med denne så post gjerne en link. Om MR5200 bruker samme kompakte batteripakke som MR1100 (18,5 Wh) ser jeg ikke noe problemer med det. Fint med standardisering. :) 

Men har du erfaringer om 5G er NSA? så derfor vises det kun som 4g+? For har det problemet i oslo, xiomi mix 5g vil ikke gi ekte 5g.

Får opp mot 220 mbit ned og 80 mbit opp på speedtest ved colorline oslo.

Angående datapakker:

https://www.telia.no/internett/tradlost-bredband/

https://www.telia.no/internett/mobilt-bredband/

https://www.nextgentel.no/privat/tradlost-bredband

Men enig det er litt dyrt, med tanke på fiber. Bor man i oslo bør man få bedre tilbud en dette.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (2 timer siden):

Men har du erfaringer om 5G er NSA? så derfor vises det kun som 4g+? For har det problemet i oslo, xiomi mix 5g vil ikke gi ekte 5g.

Får opp mot 220 mbit ned og 80 mbit opp på speedtest ved colorline oslo.

Angående datapakker:

https://www.telia.no/internett/tradlost-bredband/

https://www.telia.no/internett/mobilt-bredband/

https://www.nextgentel.no/privat/tradlost-bredband

Men enig det er litt dyrt, med tanke på fiber. Bor man i oslo bør man få bedre tilbud en dette.

NSA handler kun om at 5G trenger 4G i bunn - det står fremdeles "5G" på telefonen når det er 5G-dekning. All 5G som finnes tilgjengelig i Norge (utenom evt lukkede testnett) bruker NSA og 3,5 GHz, og det vil være slik en stund fremover. 

Du kan også se 5G-info i Cellmapper, Network Cell Info og andre Android-apper som viser slikt - se oppover i tråden.

Ved f.eks. deler av Karl Johans gate (mot Egertorget), i spikersuppa, utenfor bussterminalen og andre steder i sentrum oppleves hastigheter på 800-1250 Mbps over 5G hos Telia. Samt området i sentrum øst der jeg bor. Men dekningen forsvinner like fort som den dukker opp hvis man runder et hushjørne -  jeg har f.eks. full 5G-dekning 10 meter fra utgangsdøra men ikke foran den.

Hva slags SIM og abonnement har du testet med?

Mobilt bredbånd-abonnement påstår Telia KS ikke vil fungere med 5G i det hele tatt. Mulig det stemmer like lite som annet jeg har blitt fortalt, men jeg gidder ikke verifisere det også.   "Trådløst Bredbånd" er (som kjent) foreløpig et 4G-tilbud med hastighetssperre til brukere på fast adresse, så kan ikke sammenlignes med mobilt bredbånd.

Det kommer nok en 5G-variant av begge deler senere i år eller neste år, men mulig dette ikke skjer før blokkene i 3.7 GHz-båndet tildeles permanent, ikke i pilot/test som nå. De kan jo havne på andre kanalblokker så man må justere på planer o.a.

Endret av inside_446486
Typo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har telia estonia og talkmore, Elisa estoina, chilimobil voxi. Ingen av disse gir 5g dekning så syns det er litt rart det ikke tilbys?

men får 4g+. Som ikke er så dårlig.

Cellmapper, Network Cell Info  viser kun 2600 mhz i oslo, men får langt lavere frekvens hjemme.

Selv om det er dekning for høyere så gir det dårligere, er det kombinasjon med mobil og senderen? Eller er 5g så dårlig hvis senderen er i byggningen over deg?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (14 minutter siden):

Har telia estonia og talkmore, Elisa estoina, chilimobil voxi. Ingen av disse gir 5g dekning så syns det er litt rart det ikke tilbys?

men får 4g+. Som ikke er så dårlig.

Cellmapper, Network Cell Info  viser kun 2600 mhz i oslo, men får langt lavere frekvens hjemme.

Selv om det er dekning for høyere så gir det dårligere, er det kombinasjon med mobil og senderen? Eller er 5g så dårlig hvis senderen er i byggningen over deg?

Det er ikke åpnet for 5G-roaming internt i Telia utenfor Norden, så det Estiske Telia-kortet får ingen 5G-tjeneste.
Talkmore bruker vel Telenors nett, og de har jo 5G-dekning på et område på størrelse med et frimerke i Oslo.

Så det er kun Chilimobil-kortet ditt som teoretisk har tilgang til Telias 5G-nett - men kundeservice hos Telia hevder jo at du må ha en telefon som er "støttet", og den modellen du bruker står jo ikke på lista over disse. Det kommer vel, men det er altså kun Chilimobil-kortet som er noe vits i å teste med. Antar det er dette kortet du har forsøkt i de områdene det skal være Telia 5G-dekning?  Du ser dessverre ingen informasjon om 5G-frekvenser i Cellmapper, kun om 5G er tilgjengelig eller ikke.

Spørsmålet om LTE-frekvenser skjønte jeg ikke, forstår ikke hva det har med 5G å gjøre, ei heller hvorfor du spør om det "er så dårlig" før du i det hele tatt har tilgang og testet det? 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Så det er kun Chilimobil-kortet ditt som teoretisk har tilgang til Telias 5G-nett - men kundeservice hos Telia hevder jo at du må ha en telefon som er "støttet", og den modellen du bruker står jo ikke på lista over disse. Det kommer vel, men det er altså kun Chilimobil-kortet som er noe vits i å teste med. Antar det er dette kortet du har forsøkt i de områdene det skal være Telia 5G-dekning?  Du ser dessverre ingen informasjon om 5G-frekvenser i Cellmapper, kun om 5G er tilgjengelig eller ikke.

Men chilimobil sier selv de ikke har noen dato for når 5g blir tilgjengelig, ganske håpløst.  Selv om modellen ikke står, får jeg ikke noe svar på hvorfor eller om det er planer om den vil støttes? bortkastet penger på Samsung Galaxy A51 5G hvor muligens eneste fordel den funger med 5g men usikker hvor bra den vil være, for prøvd apper som cellmapper og ligdene men finner kun 4g der. får ikke listet opp når jeg søker manuelt på nett får jeg aldri 5g valg. Men nå er ikke 220 mbit ned og 60 mbit opp dårlig ytelse, godt mulig ville fått bedre hvis jeg testet på taket. Men forstår ikke helt hvorfor man får den ytelsen siden oslo er det:

  • 5g

    • Frekvensbånd
      3,600 MHz
  • 4G

    • Frekvensbånd
      700 MHz
      800 MHz
      900 MHz
      1,800 MHz
      2,100 MHz
      2,600 MHz

Bærum

Frekvensbånd
800 MHz
1,800 MHz
2,100 MHz

2,600 MHz

Hjemme er jeg låst på 2100 frekvensen men i oslo får jeg opp 2600 i den appen.

Så litt usikker om det kan være utstyret hjemme er utdatert for senderen? Dårligere sendere gir dårligere ytelse? for får kun 100 mbit hjemme med samme mobil og rundt 30 mbit opp. Men tester jeg med annen router får jeg bedre ytelse i steam og ligdene. Har aldri funnet ut om det er senderen eller kombinasjon mellom senderlevrandøren og mobilen som er årsaken enkelte steder har dårligere ytelse for frekvensbånd sier ingen ting om kvalitet og utstyret kan godt være fra 2015 eller eldre.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (37 minutter siden):

Men chilimobil sier selv de ikke har noen dato for når 5g blir tilgjengelig, ganske håpløst.  Selv om modellen ikke står, får jeg ikke noe svar på hvorfor eller om det er planer om den vil støttes? bortkastet penger på Samsung Galaxy A51 5G hvor muligens eneste fordel den funger med 5g men usikker hvor bra den vil være, for prøvd apper som cellmapper og ligdene men finner kun 4g der. får ikke listet opp når jeg søker manuelt på nett får jeg aldri 5g valg. Men nå er ikke 220 mbit ned og 60 mbit opp dårlig ytelse, godt mulig ville fått bedre hvis jeg testet på taket.

Hjemme er jeg låst på 2100 frekvensen men i oslo får jeg opp 2600 i den appen.

Så litt usikker om det kan være utstyret hjemme er utdatert for senderen? Dårligere sendere gir dårligere ytelse? for får kun 100 mbit hjemme med samme mobil og rundt 30 mbit opp. Men tester jeg med annen router får jeg bedre ytelse i steam og ligdene. Har aldri funnet ut om det er senderen eller kombinasjon mellom senderlevrandøren og mobilen som er årsaken enkelte steder har dårligere ytelse for frekvensbånd sier ingen ting om kvalitet og utstyret kan godt være fra 2015 eller eldre.

Tja, si det, det skjer stadig hos meg også at telefonen velger 2100 eller 1800 Mhz selv om det er 2600 tilgjengelig fra Telia på basestasjonen som er 50 Meter unna her. Uansett har jo dette lite med 5G å gjøre. :) 

Hvis Chilimobil ikke tilbyr 5G enda, så hjelper det jo ikke uansett hvilken 5G-telefon du bruker. Skal du være sikret 5G-dekning fra Telia der de har skrudd det på, kan du jo teste med et Telia-abonnement, det er jo bare å tegne online eller i nærmeste Telia-butikk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Hvis Chilimobil ikke tilbyr 5G enda, så hjelper det jo ikke uansett hvilken 5G-telefon du bruker. Skal du være sikret 5G-dekning fra Telia der de har skrudd det på, kan du jo teste med et Telia-abonnement, det er jo bare å tegne online eller i nærmeste Telia-butikk. 

Må både bytte simkort og mobil er usikker hvor lenge jeg har glede av det, da 5g er mangelvare her foreløpig, kan jo håpe prisene faller eller det blir mere standarisert teknologi.

Men har dere erfaringer om 5g? eller er det like flopp som jeg merker?

For nå er vel ikke teknologi viktigst men litt surt jeg ikke får det grunnleggende å virke.

Er lite informasjon også når 3g forsvinner. Selv håper det skjer snart.

Er vel ikke direkte imponerdene.

 

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (2 timer siden):

Må både bytte simkort og mobil er usikker hvor lenge jeg har glede av det, da 5g er mangelvare her foreløpig, kan jo håpe prisene faller eller det blir mere standarisert teknologi.

Men har dere erfaringer om 5g? eller er det like flopp som jeg merker?

5G er ikke en «flopp» men såvidt i startfasen og bruker enda et pilotbånd som ikke er tildelt. De nærmeste månedene er dette en uferdig og uforutsigbar tjeneste som du kan velge å teste eller la være. Til tider frustrerende men sånn er det å hive seg på tjenester under utbygging.

For å floppe må det først være lansert fullt ut ha vært tilgjengelig en stund. Der er vi ikke før godt ute i 2021, og jeg synes det er litt merkelig å problematisere en tjeneste som så vidt er i gang. La nå tjenesten først bli utbredt nok til å se hva den duger til, og gjør deg opp dine egne erfaringer før du konkluderer med noe.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

5G ble "farlig" ikke lenge etter Huawei ble nektet å selge varer, infrastruktur og tjenester til land som har tilknytning til USA. Bare propaganda spredd av trollfabrikker for å trege med del tekniske utviklingen (min teori). Nå messer folk om at 5G er farlig, men de ser ikke at tidligere teknologier baserer seg på de samme prinsippene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kynxx skrev (14 timer siden):

5G ble "farlig" ikke lenge etter Huawei ble nektet å selge varer, infrastruktur og tjenester til land som har tilknytning til USA. Bare propaganda spredd av trollfabrikker for å trege med del tekniske utviklingen (min teori). Nå messer folk om at 5G er farlig, men de ser ikke at tidligere teknologier baserer seg på de samme prinsippene.

Ja det er påfallende det der :) Jeg tror på å motarbeide myter og konspirasjonteorier med fakta, men dessverre er vel noen litt vel overbevist om at noe er "farlig" til at det nytter. Da mener jeg ingen i tråden eller forumet her men "folk" generelt. Men når man ser hva slags teorier som sirkulerer ifm. presidentvalget i USA blir jo mytene om at "5G sprer coronavirus" bare småtteri.

Vedr. svaret mitt over har jeg ikke så mye jeg ønsker å mene om ytelse på 5G kontra 4G i USA eller andre steder - det er resultatene i Oslo jeg er opptatt av nå. For min del er det bare å vente til det blir litt bredere dekning så jeg kan teste dette som alternativ til kablet samband over litt tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...