Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Opptak av skjerm/ screen capture


ITme

Anbefalte innlegg

Sitter med et studie og har funnet mye svar angående overvåking, keylogger +++, men sitter bom fast på et spørsmål vedrørende "screen capture". Spørsmålet er om det er akseptabelt å benytte seg av programmer som fanger opptak av skjermaktivitet slik at feks en leder, nettverkseier, forelder ++ kan følge med på hva som skjer på skjermen?

Det nærmeste jeg har kommet er straffeloven sin §205b Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som uberettigetbryter en beskyttelse eller på annen uberettiget måte skaffer seg tilgang til informasjon som overføres ved elektroniske eller andre tekniske hjelpemidler.

Jeg føler allikevel jeg ikke helt treffer på dette punktet. Jeg har vurdert §201a og b:

Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som med forsett om å begå en straffbar handling uberettiget fremstiller, anskaffer, besitter eller gjør tilgjengelig for en annen

a) passord eller andre opplysninger som kan gi tilgang til databasert informasjon eller datasystem, eller
b)

dataprogram eller annet som er særlig egnet som middel til å begå straffbare handlinger som retter seg mot databasert informasjon eller datasystem, (...)

Men igjen føler jeg ikke helt at jeg treffer. Er det noen som har noe informasjon rundt dette temaet, som vet om noen domsavsigelser, eller hva jeg i det hele tatt kan søke på?

Kan hende jeg må innom personvernloven, + GDPR, men ser allikevel ikke at det er til hjelp etter flere timer med studier (har nok lett meg blind).

På forhånd takk for svar

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...