Gå til innhold

Her bremser bilen automatisk når den kjører inn i en skolevei – testet i Oslo og Trondheim [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er denne løsningen bevisst på skoledager, vs helger, sommerferie, planleggingsdager, corona-stengt etc, eller bremser bilene uansett risiko?

Jeg spør fordi jeg vet om en skole som har tidsbegrenset 30-sone kl 07-17 på hverdager, uansett om hverdagen er en planleggingsdag eller midt i skoleferien. Ellers er det 50-sone. Poenget er at jeg observerer mye forskjellig kjøring. Alt fra de som kjører i 30 uansett tidspunkt til de som kjører i 50 uansett tidspunkt. Om det skyldes manglende lesing eller forståelse av skilt eller bevisste valg aner jeg ikke, men skoleelevene oppfatter det uansett som uforutsigbart. Det kan jo tenkes at noen mister respekten for skoletids-fartsgrensa siden skiltingen gjelder også i skoleferien, planleggingsdager etc.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (9 timer siden):

(..)

Jeg spør fordi jeg vet om en skole som har tidsbegrenset 30-sone kl 07-17 på hverdager, uansett om hverdagen er en planleggingsdag eller midt i skoleferien. Ellers er det 50-sone.

(..)

Hva med de få barna som går til skolen for å leke på sommeren og ellers når den er stengt, som forventer at bilene oppfører seg likt som vanlig?

Samfunnsøkonimisk kan man gi slipp på ganske mange sparte sekunder for det ene livet som går med. Så heller kjør forsiktig med god samfunnsøkonomisk samvittighet ☺️

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (10 timer siden):

Er denne løsningen bevisst på skoledager, vs helger, sommerferie, planleggingsdager, corona-stengt etc, eller bremser bilene uansett risiko?

Jeg spør fordi jeg vet om en skole som har tidsbegrenset 30-sone kl 07-17 på hverdager, uansett om hverdagen er en planleggingsdag eller midt i skoleferien. Ellers er det 50-sone. Poenget er at jeg observerer mye forskjellig kjøring. Alt fra de som kjører i 30 uansett tidspunkt til de som kjører i 50 uansett tidspunkt. Om det skyldes manglende lesing eller forståelse av skilt eller bevisste valg aner jeg ikke, men skoleelevene oppfatter det uansett som uforutsigbart. Det kan jo tenkes at noen mister respekten for skoletids-fartsgrensa siden skiltingen gjelder også i skoleferien, planleggingsdager etc.

Handler jo bare om å oppdatere skyen det, så kan alle slike ting være forhåndsprogramert for X geo-lokasjon. Er jo litt av poenget at det skal være sømløst, og i sanntid. Det å plassere geo-lokasjonen er nok uansett gjort manuelt, så det ville vært rart å ta et bevisst valg for en lokasjon, uten å ha kart-data fra kommunen som har disse reglene der. 

Lenke til kommentar
mo-rt-en skrev (55 minutter siden):

Hva med de få barna som går til skolen for å leke på sommeren og ellers når den er stengt, som forventer at bilene oppfører seg likt som vanlig?

Systemet støtter I2V, så typisk skolevei, og lekeplass kan ha sensorer som kan oppdatere bilflåten flytende om man vil det. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...