Gå til innhold

Bestille store bilder, filtype?


Anbefalte innlegg

Ok, så jeg prøver å skjønne hva som gjelder her.. Dersom jeg feks skal bruke fotoknudsen til å få ut en plakat på 120x80 cm, som jeg tror er det største de leverer, så gir de meg valg om å velge mellom jpg, jpeg eller png... og maks filstørrelse skal være på 128mb.... 

Jeg har ett Canon 6dmark2, og jeg skyter RAW. Disse filene blir da på 25mbish. Dersom jeg konverterer de og laster de opp som jpg, så blir "bildekvaliteten for dårlig og bildet blir kornete". Ett valg jeg kan gjøre er å konvertere de til PNG som gir de en størrelse på 23mb ish og da blir kvaliteten innafor

Jeg har prøvd å lese litt, og PNG er tydeligvis ikke optimalt for fotografier.. 

Jeg er bare nysgjerrig, og har foreløpig ingen planer om å få ut bilder eller plakater i den størrelsesorden, men lurer på følgende: 

Hva skal til for å få en jpeg, jpg eller png til å bli 128mb? 
Er PNG riktig bildeformat dersom jeg virkelig vil ha ett godt tydelig bilde ut i 120x80? 

Eller er det rett og slett slik at dersom man ønsker å fremkalle bilder i virkelig store format så må man ta med andre filtyper til en spesialist? 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Haha, og nå prøvde jeg igjen, å konvertere rett fra RAW til jpg og da godtok fotoknudsen kvaliteten.. Mulig jeg rota det til tidligere, men har fortsatt ett valid spørsmål i om PNG er å foretrekke fremfor JPG når det kommer til å få skarpe bilder printet ut i stort format? 

Og målet mitt er ikke å få et jpg til å bli 128mb, jeg bare lurte på hvordor de har satt denne grensen? er det mulig å i det hele tatt få bilder i de formatene med så høy mb? 

 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...