Gå til innhold

Google assistant auto disable feature


minim

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med å få google assistant til å virke over tid og har forstått at dette er et mer generelt problem enn på kun xiaomi telefoner så jeg tar det opp her. Jeg har aktivert voice match og vil bruke "hey google", men dette viser seg å være vanskelig å få til å stå aktivert. Jeg kan aktivere det i de to menyvalgene under (hvorfor kan det aktiveres/deaktiveres fra to plasser?), men når jeg går ut igjen, prøver "hey google" og går inn igjen så er den deaktivert helt av seg selv. 

Settings -> google -> Account services -> search, assistant & voice -> voice ->Voice match -> Hey google (toggle on) 

Settings -> google -> Account services -> search, assistant & voice ->Google assistant -> assistant ->phone-> Hey google (toggle on) 

Jeg trodde jeg fikk løst problemet her om dagen når jeg slettet all cache/data i fra google og assistant appen, ga den alle tilganger, disablet helt batterisparing fra både google og assistant og lærte opp voice model på nytt. Noen timer etterpå var den tilbake med samme disable featuren som før. Det fungerte fint en god stund også selv på låst skjerm, men når jeg skulle ringe opp noen så var den plutselig død igjen og da var den blitt disablet av seg selv igjen. Nå går det bare noen sekunder før den er av igjen når jeg skrur den på. 

Jeg har også aktivert "lock screen personal results" og selve "google assistant". Under "language to speak to your assistant" så har jeg norsk bokmål som valg, men under "Settings -> google -> Account services -> search, assistant & voice -> voice -> languages" har jeg "english us" ser jeg nå. Jeg har også forsøkt med norsk bokmål her, men det utgjør ingen forskjell. Mener jeg prøvde det meste av språk kombinasjoner her om dagen også for å se om det utgjorde noen forskjell, men det var samme greiene. 

En ting jeg merker meg er at når jeg går inn i app->google->clear cache->clear all data og så går inn for å aktivere "hey google" igjen så får jeg spørsmål om å lære opp voice match igjen. Når jeg trykker next på dette så får jeg opp "your assistant can already recognize your voice. It looks like you've already setup voice match with y our google assistant on another device". Kan det henge igjen noe her? Jeg finner ingen steder å slette dette, men skulle vel uansett ikke få disablet "hey google" automatisk? For ordens skyld, i valget under "hey google" som er "voice model" så kan jeg gå inn og velge delete voice model, men da får jeg opp samme greiene når jeg skal lære den på nytt om at den allerede har profilen i fra en annen device. "Retrain" virker, men det er noe gammelt som ligger lagret et sted :S 

For ordens skyld tok jeg en ny sletting av cache, sletting av voice model og retrain voice model og da virket den igjen noen minutter. Tok en omstart av telefonen siden jeg hadde slettet all data fra google appen og da var "hey google" disablet igjen når den startet opp igjen og den holder bare noen sekunder igjen før den går av. 

Min telefon er en xiaomi mi 10 pro, men det ser ut som det ikke er merkeavhengig når jeg søker rundtom på nett. Jeg har prøvd det meste jeg har funnet av tilgang/batterisparing/cache/reboot osv uten hell så håper noen her inne har et bra triks. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ingen som har vært bort i dette? Har trålet rundt etter hvordan en kan slette online "cache" his Google I tilfelle det er noe som ligger igjen her, men det finner jeg ikke. En kan slette alt da, men det ønsker jeg ikke siden jeg har for mye lagret her. 

 

Bruker ikke folk assistent? Er jo helt gull å bruke til å skrive meldinger eller ringe opp folk i bilen. Fungerer fint til navigasjon også så en slipper å knotte på tlf under kjøring. 

Lenke til kommentar

Hei, litt off-topic men jeg kjøpte en sånn smart display til kjøkkenet, og etter noen dager hørte jeg radio p4 på denne, da kom det en reklame og så sa stemmen: " Husk, du kan alltid be om P4"

Får eieren av Google assistent spesial-reklame ? Jeg har aldri tidligere hørt den måten å ordlegge seg på: "be om" 

Men jeg kan jo tenke meg at radiostreamen kan splittes opp... Kanskje man snart vil se spesialiserte radio og tv-sendinger, slik at jeg får annen reklame og andre nyheter enn en kirurg fra Oslo, eller en naver i Tromsø.

For det er jo det jeg gjør, ber Google om å sette på P4. Nå hører jeg helst p13 da.

Lenke til kommentar

Ja du kan skru av som du vil ha reklame rettet mot deg. Har skrudd det av for lenge siden da det er utrolig irriterende å få reklame i månedsvis om ting jeg har researchet før kjøp og allerede kjøpt. 

Er det egentlig noen som bruker assistant og hey google funksjonen? Rimelig håpløst når så basic ting ikker virker. En må finne seg i mye bugs med Android telefon, men dette er jo så basic..

Lenke til kommentar
2 hours ago, minim said:

@Merko og @MariusJS denne brukerfeilen må vi få løst. Hvor begynner jeg?

Jeg har aldri påstått Android er flawless eller at dette er brukerfeil, jeg har simpelthen påstått at mange av de daglige tingene jeg bruker og jeg ser på som features som burde være enkle og åpenbare å ha på en enhet ikke finnes på iOS. 

I tillegg har jeg påpekt at du som regel nekter å svare på hvorfor iOS ikke har de "basic" funksjonene dersom det er så jævla bra og perfekt. 

Lenke til kommentar
MariusJS skrev (50 minutter siden):

Jeg har aldri påstått Android er flawless eller at dette er brukerfeil, jeg har simpelthen påstått at mange av de daglige tingene jeg bruker og jeg ser på som features som burde være enkle og åpenbare å ha på en enhet ikke finnes på iOS. 

I tillegg har jeg påpekt at du som regel nekter å svare på hvorfor iOS ikke har de "basic" funksjonene dersom det er så jævla bra og perfekt. 

Var kanskje merko det ja :) 

 

det blir en avsporing som bør taes i en annen tråd egentlig. iOS har jo det ellers hadde neppe så mange brukt det. En må bare tenke litt annerledes og legge om vanene litt akkurat som jeg gjør når jeg skifter til Android. Hør med brukarnavn i iPhone tråden om erfaringer. Han kom vel fra pixel og var hardbarka fanboy før han testet en iPhone nå sist og er veldig fornøyd.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
MariusJS skrev (10 minutter siden):

Ja og som alle andre i den tråden har jeg prøvd alt som ble foreslått i andre post uten hell. Der var det jo folk på Android 9 og med Huawei, Samsung, xiaomi, Sony osv så derfor startet jeg denne tråden som en mer generell sak siden det ikke er produsentene som har rotet det til her, men trolig Google selv. Urovekkende at buggen har vært til stede så lenge også uten spor til utbedring. Nå var det akkurat en i Note20 tråden som fikk samme problem også. 

Lenke til kommentar
34 minutes ago, minim said:

Ja og som alle andre i den tråden har jeg prøvd alt som ble foreslått i andre post uten hell. Der var det jo folk på Android 9 og med Huawei, Samsung, xiaomi, Sony osv så derfor startet jeg denne tråden som en mer generell sak siden det ikke er produsentene som har rotet det til her, men trolig Google selv. Urovekkende at buggen har vært til stede så lenge også uten spor til utbedring. Nå var det akkurat en i Note20 tråden som fikk samme problem også. 

Hmmm, måtte teste her nå, fungerte uten videre virker det som, så er nok en eller annen snål bug, ja.

Lenke til kommentar
MariusJS skrev (18 minutter siden):

Kjapp tanke; Har du prøvd med en annen google konto?

Nei. Kan jeg bruke en annen konto uten å lage masse krøll i oppsettet på telefonen? Har tenkt den tanken også så jeg har slettet det jeg fant av data/"cache" på kontoen uten hell, men kan jo prøve med en helt fresh en også. 

Lenke til kommentar
Just now, minim said:

Nei. Kan jeg bruke en annen konto uten å lage masse krøll i oppsettet på telefonen? Har tenkt den tanken også så jeg har slettet det jeg fant av data/"cache" på kontoen uten hell, men kan jo prøve med en helt fresh en også. 

Jepp, ikke noe problem å ha flere google kontoer, du kan bare slette den du lager for å teste i etterkant

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...