Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Cold air intake/sportsluftfilter system


Anbefalte innlegg

Heisann! Nokså ung sjåfør og bileier i trafikken. Lurte på hva folk syns om disse coldairintakene fra ramair og k&n. 

Jeg vet at de ikke gir mer hestekrefter på bilen men lurte bare på om det kan være noe negativt med det, leste at det kan være muligheter for at det suger inn ting du ikke har lyst på i en motor. I tillegg til det så er det jo ganske åpent, så den varme lufta rundt motoren er vel en negativ side? Men om det blir gjort riktig med varmeskjold rundt filteret så forsvinner vel det problemet.

 Grunnen til at jeg vurderer en er at jeg liker innsugslyder på biler, og muligens så kommer kanskje turboen til å ikke være så veldig lydisolert enn standard luftboksen jeg har i bilen. Bilen min er en Vw golf 4, 1.9l diesel 4m ajm. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er som hovedregel bedre å kjøpe en bil med ytelsen man vil ha, heller enn å begynne å "trimme".

Da får man noe som

1. Virker som det skal (endringer som utgjør noe forskjell fra orginalt på innsug/eksos krever remapping)

2. Er lovlig å kjøre med.

3. Billigere når man hensyntar at man slipper å nulle ut gjensalgsverdien på bilen.

Lenke til kommentar
8 hours ago, MailMan13 said:

Er som hovedregel bedre å kjøpe en bil med ytelsen man vil ha, heller enn å begynne å "trimme".

Da får man noe som

1. Virker som det skal (endringer som utgjør noe forskjell fra orginalt på innsug/eksos krever remapping)

2. Er lovlig å kjøre med.

3. Billigere når man hensyntar at man slipper å nulle ut gjensalgsverdien på bilen.

Heisann! 

Jeg bryr meg ikke om ytelsen til bilen, som jeg prøvde å forklare over men dette skjønte du kanskje ikke. 

Jeg vil ikke gjøre bilen jeg har raskere, jeg lurte på om det er noen negative sider ved bruk av et sportsluftfilter istedet for OEM luftboksen. 

1. Av hva jeg har lest så har det ingeting å si med standard verdier når du bytter luftfilter til en kjeglevariant på grunn av at plasseringen er lik. Mulighet for at mer luft blir sluppet inn men dette er det MAF sensoren er til. Og ja om du ser på et sportsluftfilter som en måte å øke hestekrefter så må du justere på hvor mye luft motoren vil ha inn. Og dette igjen ser jeg ikke etter. 

2. Lovlig å kjøre med pga bilen har samme verdier med samma map. 

3. Det er ikke vanskelig for meg å beholde gamle luftboksen pga vi i norge har god plass. Så original verdi på bilen blir det samme. 

Lenke til kommentar

Tror det er begrenset hvor bra lyden blir på en diesel. Disse har ikke gasspjeld og har derfor full "innsuging" hele tiden. Du vil ikke få samme "induksjonslyd" som man får på en bensinbil når man gir gass.

Olja fra K&N-filtre kan tulle med, eller ødelegge MAF-sensorer. Pluss at K&N er elendige på filtrering så du risikerer større motorslitasje. Foam-filtre som f.eks. Pipercross og UNI-filters er mye bedre men igjen så kan olja tulle med MAF-sensorer.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, sedsberg said:

Tror det er begrenset hvor bra lyden blir på en diesel. Disse har ikke gasspjeld og har derfor full "innsuging" hele tiden. Du vil ikke få samme "induksjonslyd" som man får på en bensinbil når man gir gass.

Olja fra K&N-filtre kan tulle med, eller ødelegge MAF-sensorer. Pluss at K&N er elendige på filtrering så du risikerer større motorslitasje. Foam-filtre som f.eks. Pipercross og UNI-filters er mye bedre men igjen så kan olja tulle med MAF-sensorer.

Skjønner tusen takk for din kunnskap. Hva skjer om du ikke oljer disse filtrene? Er de egentlig ikke mye bedre generelt enn vanlige papir filter som er i luftbokser?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...