Gå til innhold

KOMMENTAR: Direktoratet svarer: – Akson handler om digital transformasjon, ikke softwareutvikling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig er dette digital transformasjon, det er jo derfor det er så rart at en velger en prosjekt-modell fremfor å fokusere på å bygge organisasjon og tjenester. Det er jo det som er kjernen i mye av kritikken. Det er valgt en metode som er egnet for problemer med lite usikkerhet og avgrenset tidsperspektiv på et problem som har stor grad av usikkerhet og evig tidsperspektiv. Denne feil-bruken av metode er roten til nesten alle IT skandaler og her så godt som innrømmes det uten at de selv ser det!

 

Økseskaft? Aksonskaft(TM)! Det nye begrepet etter Mongstad og forhåpentligvis den tabben som vil gjøre slike IT anskaffelser upopulære for evig i Norge. For vi kan jo ikke se til Danmark eller UK. Synd det tok så lang tid før Akson kom. Hadde vi fått avviklet dette utdaterte tankesettet for 20 år siden hadde vi hatt god mulighet til å ha en langt slankere offentlig sektor i dag, uten haugevis av anskaffelse-ressurser uten verdiøkning.

 

Meninger er mine egne.

Endret av Anders Jensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Hvilken utviklingsmetodikk som skal legges til grunn for journalprosjektet vil kommunene måtte finne ut i samarbeid med leverandørene som vinner kontraktene.

Med tanke på at leverandøren allerede har vunnet kontrakten, hva forhandlingsmakt har egentlig kommunene på det punktet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Felles kommunal journalløsning er ikke er et typisk utviklingsprosjekt, men skal primært

gjennomføres ved kjøp i markedet.

Det vil bli to prosjekter; ett for å løse journalbehovet og ett for å løse samhandlingsbehovet.

Begge skal gjennomføres stegvis med flere kontroll- og stoppunkter underveis."

Hvordan fungerer denne stegvise prosessen med flere stoppunkter dersom det dere kjøper viser seg å ikke fungere? Kan dere da levere de tilbake eller sitter vi da x antall milliarder fattigere og med postkassa full av skjegg og et blod-amerikansk helsesystem (Epic)?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Høyrehånda til Bergland og den fremste rådgiveren til helseministeren fortsetter å finne nye argumenter mot all kritikken som kommer og er havnet i en forsvarsposisjon. Det er grunn til å spørre seg: Forstår han kritikken som hagler? Forstår han at kritikken er ment konstruktivt og ikke personlig? Forstår han eget ansvar om han fortsettter å «pushe» Akson i nåværende form videre? Forstår han at Akson handler om faglig digital utvikling og ikke prestisje og politiske kamper? Forstår han egentlig hva digital transformasjon innebærer?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg begynner å få en sånn ‘Statsbygg-prosjekt’-følelse.

Du veit den følselsen man får etter å ha spist kake-deig. Det smakte gørgøtt, men mageknipen begynner å bli påtrengende. Er man heldig skjer det ikke så mye. Er man uheldig, må man tilkalle renovasjonsarbeidere og rørleggere.

I datasystem-utvikling er det en fryktelig dårlig idè å satse på ‘hell’.

IT-‘renovasjonsarbeidere og -rørleggere’ Koster formuer.

Hva er P50 av et 2-3 års konsulenttjeneste for å rydde opp, mon tro? Lurer på om en ekstern 3. part konsulent-kontrakt kan utarbeides som en prosentandel av grunnprosjektets hovedstol?

Jeg tror jeg må gå lage meg litt popcorn og kaffe. Jeg må sette meg inn i rapportene før jeg rabler videre.

Detta ble spennende. -Har erfaring fra Danmarks helsevesens forsøk på å lage et journal-system et par år tilbake.

Danske Skat forsøkte også. De har også mistet oversikten på hvem som skyldte hva i skatt, og var nødt til å slette gjeldsposter, pga. foreldingsdato.

Danmark er i øvrig et godt land å studere hvordan man IKKE skal innføre datasystemer... ?

 

Endret av Sandormen
Lenke til kommentar

Istedenfor å bare klage synes jeg vi bør se på dette som en mulighet hvor vi kan få gjennomslag for løsninger som er bra for hver enkelt, stat og næringsliv. Om man har et lag som på en sikker nok måte tar vare på hver enkelt persons data. (autentisering, autorisering, sikker lagring - og samhandling) så er Nasjonal Journal en standard og ikke en spesifikk programvareløsning. Ta f.eks utgangspunkt i tankene rundt innovation@altinn's Digitale Meg og legg Nasjonal Journal som en standard på toppen av det. Da vil vi legge grunnlaget for en digital fremtid som gangner alle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kjetil Hustveit skrev (16 minutter siden):

Istedenfor å bare klage synes jeg vi bør se på dette som en mulighet hvor vi kan få gjennomslag for løsninger som er bra for hver enkelt, stat og næringsliv. Om man har et lag som på en sikker nok måte tar vare på hver enkelt persons data. (autentisering, autorisering, sikker lagring - og samhandling) så er Nasjonal Journal en standard og ikke en spesifikk programvareløsning. Ta f.eks utgangspunkt i tankene rundt innovation@altinn's Digitale Meg og legg Nasjonal Journal som en standard på toppen av det. Da vil vi legge grunnlaget for en digital fremtid som gangner alle.

Problemet er bare at man allerede nå kan ta avgjørelser som vil skape mye problemer om noen få år, mange av oss har også erfaringer med nettopp dette og liker ikke å se ett togkrasj i sakte film.

Ingen(med fornuft) er imot en Nasjonal Journal og vi ser alle fordelen ved det. Men det vi ønsker er ett system som ikke er så tungt at det vil stoppe alle innovasjon etter å ha nådd første milepæl i prosjektet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...