Gå til innhold

NTNU-forskere: Overrasket over tester av nordmenn som har hatt hjernerystelse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er nøyaktig hva jeg har ment lenge.

Spørreundersøkelser måler bare en, og absolutt bare en eneste, ting. Til gjengjeld måles denne ene tingen med absolutt treffsikkerhet: De måler hva folk svarer på spørreundersøkelser. Intet annet.

Denne artikkelen beskriver akkurat dette fenomen. Hva vi sier, har dårlig sammenheng med hva som er virkelig målbart. Hva folk sier de mener, stemmer dårlig med hva de faktisk mener. Hva de har tenkt å velge, stemmer dårlig med hva de faktisk velger. Derfor er spørreundersøkelser så farlig villedende. De misbrukes grovt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

De som rapporterer dårligere hukommelse er kanskje personer som hadde spesielt god hukommelse før, mens de som hadde normal hukommelse før ikke merker det selv så godt om den blir dårligere. Da trenger man å teste både før og etter hodeskaden for å se hva slags effekt den enkelte har fått av hodeskaden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En undersøkelse som dette sier ingenting. Det virker som at forskeren mener at det folk svarer kan brukes som objektiv informasjon og er overrasket over at det ikke stemmer med det de måler. Selvsagt kan det ikke det, folk kan ha tusen forskjellige grunner til å svare det de svarer, enten ubevisst eller bevisst.

"– Det var litt overraskende, sier Stenberg." Nei, det er ikke overraskende, og burde ihvertfall ikke vært det for en forsker.

Lenke til kommentar

Jeg har selv blitt testet, jeg lå langt innenfor normalen på enkelt punkter ???

Resultatet  stemmer overhode ikke overens med mine opplevelse etter min skade. Hva er normalen? Hvem har laget testene, hvor mange har deltatt, hvilket år og fra hvilket land er normalen hentet? 
De har forsket på en bitte liten gruppe, hvor 50% ikke var bevisstløse. Så da sitter vi igjen med ca 60 stk. Det var mest menn, så da side vi at det var 40 menn og 20 kvinner. 20 kvinner i alderen 16-59 år. Det vil si at hvis jeg var heldig var det en kvinne med i forskningsgruppen som var 46 år, som er min aldre. Det er lite sannsynlig at vi har hatt samme utdannelse/jobb og hadde samme aktivitetnivå. Jeg trente 13-20 timer i uken før skaden. 

Det som er artig er jo at det ikke var et spørsmål om hvordan min samboer, familien min, vennen mine og kollegaene mine oppfatter min kognitive kapasitet etter ulykken. Tror mine nærmeste sitter nærmere fasiten enn både spørreundersøkelser og leger( tråkker sikkert noen på tærne nå, men det fortjener dere litt ?

Det trist er dette er forskningsresultat som leses av leger/advokater som jobber  med krav etter ulykker/skader( hos forsikringselskapene) For en som er syk, blir dette forferdelig diskriminerende og tungt. Disse menneske har usynlige skader og sliter nok fra før. 
 

Jeg  jobber med en spørreundersøkelse nå. De svarene som har kommer inn er at 70 % sliter med kognitiv kapasitet etter skaden. De har også fått tilbakemelding fra samboere ang redusert kognetiv  kapasitet. ( bla de som har deltatt er det garantert noen single, men så mange som 63% har fått denne tilbakemeldingen) Ikke all forskning er til det bedre, litt usikker på denne ja??

 

 


 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...