Gå til innhold

Kontant varesalg pr 10 dager


Anbefalte innlegg

Hei.

Holder på å ta nettkurs i regnskapsføring.

Jeg ble usikker på føring av kontant varesalg pr 10 dager.

Skal dette føres på kontanter, varesalg og MVA, eller debitor, varesalg og MVA?

Jeg tenker at så lenge det er et kontant salg så kommer pengene inn i kontantbeholdningen umiddelbart, men så er det det med "pr 10 dager"

 

På forhånd takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar :)

Det står ikke noe om rabatter i oppgaveteksten. Jeg tenker at siden det står kontant pr 10 dager så kommer pengene inn kontant. Dersom det blir betalt etter 10 dager hadde det neppe stått kontant? Jeg har ihvertfall ført det som om det blir oppgjort der og da. Synes det var en merkelig utformet oppgavetekst.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Kobraz said:

Takk for svar :)

Det står ikke noe om rabatter i oppgaveteksten. Jeg tenker at siden det står kontant pr 10 dager så kommer pengene inn kontant. Dersom det blir betalt etter 10 dager hadde det neppe stått kontant? Jeg har ihvertfall ført det som om det blir oppgjort der og da. Synes det var en merkelig utformet oppgavetekst.

Står det bare kontant pr 10 dager betyr det at de får 10 dager kredittid før fordringen skal gjøres opp. Altså kredittsalg.

Lenke til kommentar
1 hour ago, mobile999 said:

Det er delevis kontant (altså umiddelbart) og delevis kreditt. Les det jeg linket til.

Dette stemmer ikke. Det er 100% kreditt. «Kontant» henger nok bare igjen fra de tider hvor dette var «normalen for oppgjør av gjeld»

 

det du linket til var hvordan ulike salgsvilkår påvirker et likviditetsbudsjett. Pr 10 dager: da vil salg fra 1. til 20. i måneden bli innbetalt i salgsmåneden (⅔), men resten vil bli innbetalt i neste måned.

Endret av Geirr
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Geirr skrev (2 timer siden):

Det er 100% kreditt. «Kontant» henger nok bare igjen fra de tider hvor dette var «normalen for oppgjør av gjeld»

Ja, det høres helt riktig ut - vi bare stryker kontant i oppgaven. Det er jo bare ordet "kontant" som gjør oppgaven vanskelig å tyde.

 

Tusen takk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...