Gå til innhold

Kostnader med fondsplassering - kort eller lang tid


Adria

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

2% forvaltningsgebyr pr år kontra 0,2% har jo betydning, uansett hvor lenge du sparer. Gebyret trekkes fra innskuddet ditt, uavhengig av om du har hatt fortjeneste eller ikke. Og det er fortsatt ingen som over lang tid kan vise til at de gir merverdi kontra indeksfond ved aktiv fondsforvaltning, siden nedturene som regel er tilsvarende store. Selvsagt kan de cherrypicke perioder hvor de har gjort det bra, men da er du inne på timing av markedene. Om man tror man skal kjøpe og selge fond på riktig tid, kan man vel like greit kjøpe aksjer.

Altså, kjøp billigste indeksfond, selv for 3-5 års sparing. Det er et greit utgangspunkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser den  :)   Men min fonds-investering skal i mitt tilfelle "konkurrere" med renten på sparekontoen som nå er ekstrem lav. Bare 0,1% rente på beløp opp til 500.000 NOK . Flytter jeg 100.000 NOK ut fra sparekontoen og investerer de i såkalte aktive fonds, så skal de gjøre mye  "feil" hvis ikke fondet gjør det bedre enn 100 kroner på ett år. "Mitt fond" har vel råd til å gjøre det dårlig ett par tre år dersom det gjør det rimelig bra noen andre år. Altså,  nå sammenligner jeg med denne ekstreme lave sparerenten man nå blir tilbudt. Hvis statsbankenes "0-rente politikk" fortsetter fremover, så blir det jo totalt meningsløst å ha selv en liten regningskonto/buffer i banken!  

Lenke til kommentar

Du finner flere sparekontoer med vesentlig bedre rente enn 0,1 %. Bør vel få rundt 2 % av de beste.

Så er du jo ikke garantert at det går i pluss, derfor man bør ha lengre horisont enn 1 år med aksjer og fond.

Endret av Myriad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...