Gå til innhold

Strengere utslippskrav: Bilindustrien stritter imot


Anbefalte innlegg

Sturle S skrev (22 minutter siden):

Eg er heilt komfortabel med å køyre bilen min ned mot 0%.

Margin bør egentlig ikke måles i prosent. Det bør måles i km. Har man en bil med 600 km rekkevidde så blir jo 20% hele 120 km. Har man en bil med 100 km rekkevidde så blir 20% knappe 20 km. Det kombinert med et ladenettverk som er kjent for mye nedetid og dårligere beregning av reelt gjenværende rekkevidde så blir det jo ennå mer håpløst. Marginen burde i så fall være større. Det er bare en fordel om marginen man velger kan implementeres i bilen med lavest mulig vekt, og da er liten bensinmotor et opplagt valg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sturle S skrev (30 minutter siden):

Eit planetgir i staden for ein generator bør ikkje gjere bilen tyngre.  Eg trur ikkje tapet i verknadsgrad vert so mykje som du trur, sidan motoren kan gå med optimal effekt heile tida, om ikkje turtalet alltid er optimalt. Effekta kan regulerast ved å bruke elmotoren som generator når effekutttaket er mindre enn det som trengst for å drive bilen og som ekstramotor når det er større.  I tillegg unngår ein elektriske tap for den effekta som vert levert rett til drivhjula i staden for å gå vegen om bensinmotor->generator->elmotor.

Et planetgir kan ikke erstatte en generator. Fast utveksling er også ganske så unyttig mellom en fossilmotor og en hjulaksling. Man må gjøre flere og større inngrep, som reduserer motorens virkningsgrad, for å få det til å virke. Les deg litt opp på hva variabelt turtall og variabel last sin betydning for virkningsgraden. Det er dramatisk forskjell, ca 25 vs 40% som jeg skrev.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Simen1 said:

Det avhenger jo minimalt av batterikapasiteten. Lad med billig strøm hver natt hvis det er vindkraft, eller i arbeidstida hvis det er mye solkraft.

Og kva om det ikkje er noko ei natt og ein dag?  Då er det praktisk å sleppe å måtte lade kvar dag.

14 minutes ago, Simen1 said:

Altså ganske uviktig i Norge.

I Noreg har vi svært mykje varierande fornybar produksjon, men han svingar meir med årstidene enn døgeret.

14 minutes ago, Simen1 said:

Det har heller ikke ubrukt batterikapasitet i bunnen.

Jau, dei 20 prosenta forlengar levetida til batteriet ganske mykje.  Ladesyklusar på 50% av batterikapasiteten er veldig mykje betre enn ladesyklusar på 70% av batterikapasiteten.  Batteriet skal helst vare minst like lenge som bilen.  Dessutan har ein då meir å gå på når batteri-degradasjonen vert merkbar.

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (10 minutter siden):

Og kva om det ikkje er noko ei natt og ein dag?  Då er det praktisk å sleppe å måtte lade kvar dag.

Da er du inne på hva som er kjekt å ha. Det hadde vært kjekt med 1000 km elektrisk rekkevidde også.

Med intens følging av kraftpriser klarer man sikkert å få litt lavere snittpris på kraft til en bil med 100 kWh batteri enn en med 50 kWh. Men hvor lang tid tror du det vil ta å betale inn prisdifferansen på de to bilene med den differansen?

Her er en som har målt rekkeviddetapet på sin BMW i3 rex med det minste batteriet. Resultat: 4% tap på 112 000 km. Det burde jo være absolutt godkjent. Selv dette lille batteriet burde altså kunne gi helt grei rekkevidde ut levetida på bilen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...