Gå til innhold

I5-10600K Stock, Høres dette riktig ut ?


Anbefalte innlegg

Kasta ut alt I kabinettet,og instalerte følgenede.

CPU-I5-10600K  (lga1200)

Asus Prime Z490-P

32,GB Ram -Corsair 2x16,GB LPX 3200,mhz

Corsair RM,750X 

Gainward RTX.2070 8.GB  ( 2 stk vifter, på det, ikke noe OC versjon,

Samsung Evo 860 512,mb SSD.

CPU kjøler, Noctua. NH-U9S 

Bruker dette via HDMI 2.0 kabel til en Samsung 55" Q9fn TV.  Kjører "nativt" I 4K 60,hz under vanlig bruk ,film-surfing osv. Alt fungerer heelt kule !

Så til gaming og det jeg lurer på, har kun gama litt BF4 ,( setter oppløsning I spillet til til 1920x1080 og det også går som I smør !! Null problemer,! Helt dritlekkert forsåvidt ! 

Så til det "seriøse" spørsmålet !              Når man bygger nytt er det jo litt smart og teste systemet sitt med tanke på temp-stabilitet osv ! Det er jo ikke alltid man får max ut av systemet fordi at det "virker ok".

Dette kan jo fort bli en sånn 3 A4 sider forklaring jeg absolutt vil unngå !  Så, for å korte det ned, Jeg begynte sef med en "fresh" Win.10 install- Så siste driver fra Nvidea, ( etter chipset driver på HK sef) .  Lasta ned CPU-Z - MSI afterburner- 3Dmark, ( kjøpe versjon-) samt PC mark.  Og viktig, jeg overklokker absolutt ingen ting enda, bortsett fra å sette Rammen I XMP så den går på 3200mz !

3Dmark-Time spy gir meg en "valid" test på 8400, ( kjørt minst 10 ganger nå) .     PCmark,10 gir meg 6890.

Tempraturer. RTX.2070 ser ut til å max komme opp I 73.gr !    CPU bikker knapt 63.gr så langt jeg har sett, så alt det ser jo heelt fabelaktig ut, !

Det som plager meg er at CPU har en max singelcore speed på 4,8 Ghz,  Men jeg har aldri sett den gå over 4,530 Ghz ca !?

Kan dette tyde på at jeg har noe feil settings I bios, eller noe annet galt ??  Setter denne som det store spørsmål 1. 

Nr.2  Hvilket program kan vise meg at CPU faktisk går til 4,8 på singelcore ?

Nr.3 Finnes det en enkel "idiotsikker" måte å OC denne Cpu,en på , I og med at jeg burde ha nesten 20,gr temp å gå på her med den suverene Noctua kjøleren ?   Jeg har NADA kunnskap om overklokking, men relativt bra peiling når vi snakker "Stock",  Men har fått med meg at det kan være en dårlig ide og bruke disse " Presatte innstillingene" I bios med tanke på overklokking,!         

Et siste spørsmål, ser at Rambrikkene mine har XMP.2,0    Hva skiller XMP  V,1 og V,2 ?

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
loddebolten skrev (3 timer siden):

Det som plager meg er at CPU har en max singelcore speed på 4,8 Ghz,  Men jeg har aldri sett den gå over 4,530 Ghz ca !?

Kan dette tyde på at jeg har noe feil settings I bios, eller noe annet galt ??  Setter denne som det store spørsmål 1. 

Nr.2  Hvilket program kan vise meg at CPU faktisk går til 4,8 på singelcore ?

Nr.3 Finnes det en enkel "idiotsikker" måte å OC denne Cpu,en på , I og med at jeg burde ha nesten 20,gr temp å gå på her med den suverene Noctua kjøleren ?   Jeg har NADA kunnskap om overklokking, men relativt bra peiling når vi snakker "Stock",  Men har fått med meg at det kan være en dårlig ide og bruke disse " Presatte innstillingene" I bios med tanke på overklokking,!         

Et siste spørsmål, ser at Rambrikkene mine har XMP.2,0    Hva skiller XMP  V,1 og V,2 ?

Du skal ikke stole fullt på task manager i Windows, CPU-Z og Intel XTU brukes til det formålet. En relativt "idiotsikker" OC er den innebygde turbo boost i BIOS / High Performance strømalternativet, eller så har hovedkortprodusenten ofte lagt inn (auto) overklokkingsverktøy; AI Suite, OC Genie, ellerknapp på hovedkort o.l.

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, TheKims said:

Sjekket du om boost gikk til 4.8Ghz?

Mulig jeg ikke hadde riktig versjon eller noe, var ingen ting der som viste meg speed på CPU,  enten det eller jeg ikke forstod hva jeg skulle se etter.  ( nå aner jeg at jeg burde ha oppe et program I Windows som viser CPU speed, sorry :) 

Lenke til kommentar
loddebolten skrev (6 minutter siden):

Mulig jeg ikke hadde riktig versjon eller noe, var ingen ting der som viste meg speed på CPU,  enten det eller jeg ikke forstod hva jeg skulle se etter.  ( nå aner jeg at jeg burde ha oppe et program I Windows som viser CPU speed, sorry :) 

Last ned HWinfo som du kjører ved siden av testen. Cinebench er kun en stresstest så du må ha et program ved siden av som måler temp og  clockspeed

Lenke til kommentar

Orginalt vil en i5 10600k kun booste til 4.8ghz når kun et par kjerner er i bruk. Når alle er under full last er 4.5ghz vanlig. Jeg så aldri 4.8ghz på min heller, overklokka den isteden, så slipper man å tenke på det. 

I BIOS skal det være et multi-core enhancement alternativ. Hvis du aktiverer den vil hovedkortet kjøre alle kjernene på 4.8ghz. Husk å teste for temperatur, hovedkorta kan være sjenerøse med spenning når de går på auto. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fant ut av det, på første sida I bios, oppe I høyre hjørnet er det et ikon som ser ut som en "klokke".  Med forsjellige "performance valg".

Min stod på Normal, Satt den et klikk til høyre,  Med valget High Performance, ( var et valg til, Xtreme performance, men det droppa jeg).

Og vipps så kjører den nå på 4,8 singelcore.

Kjørte 3Dmark før jeg gjorde det og fikk 4,5 som Cpu speed.

Etterpå viste den 4,8 Cpu speed. Gikk vel opp ca 80 poeng I 3Dmark Timespy også :) 

Tempen var like fin, 59,gr max,  Vanvittig bra den Noctua NH-U9S  kjøleren.

RTX.2070 var ikke klokka noe opp etter jeg gjorde dette, ikke rammen heller, så nå ser det greit ut.

Får en 3Dmark Time spy score på 8509 nå, 0g det tror jeg skal være normalt for et slikt oppsett jeg har.  2070 kortet kjører jeg stock.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...