Gå til innhold

Ny TV finner ikke signal fra sender


Anbefalte innlegg

Bestilte denne TVen da den var på tilbud i begynnelsen av måneden, og mottok den denne uken. Prøvde å koble til kabel til antenne og bruke automatisk kanalsøk, men da finner den bare krypterte kanaler på kanal 21 - ikke noen av NRKs kanaler. Bor i Tromsø og fant ut at nærmeste sender er Tromsø 2/Fløya, som skal sende på kanalene 21, 37, 40 og 47. Å prøve å skru over på disse med manuelt kanalsøk hjelper heller ikke - får kun beskjed om at signalkvalitet er på 0% og signalstyrke på 10-20%. Noen som har en løsning på dette? Nabohuset har ikke noe problem med å ta inn de nevnte kanalene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
FB.7810561921 skrev (25 minutter siden):

Bestilte denne TVen da den var på tilbud i begynnelsen av måneden, og mottok den denne uken. Prøvde å koble til kabel til antenne og bruke automatisk kanalsøk, men da finner den bare krypterte kanaler på kanal 21 - ikke noen av NRKs kanaler. Bor i Tromsø og fant ut at nærmeste sender er Tromsø 2/Fløya, som skal sende på kanalene 21, 37, 40 og 47. Å prøve å skru over på disse med manuelt kanalsøk hjelper heller ikke - får kun beskjed om at signalkvalitet er på 0% og signalstyrke på 10-20%. Noen som har en løsning på dette? Nabohuset har ikke noe problem med å ta inn de nevnte kanalene.

Du må trolig ha en ekstern antenneforsterker, alternativt en mottaker fra Rikstv OG antenneforsterker om dette ikke er i antennen fra før av.

Lokale forhold er av stor betydning og om man endrer antenneretning med 1 mm vil det være nok til alle kanaler forsvinner.

Men, hva har du tidligere brukt for å se TV?

Lenke til kommentar

Sant å si har jeg ikke sett bakkesendinger på noen år. Min forrige TV var en Samsung fra 2009 som lett fant kanalene når man koblet den til antennen (uten ekstrautstyr), men jeg fikk den plombert for noen år siden for å spare TV-lisensen (brukte den kun til DVD og Blu-ray etter det). Ser ikke ut til at antennen er skadet, men det kan tenkes at den er ute av lage pga vind o.l.

Lenke til kommentar

Høres ut som antenneproblemer. Regner med at det er en uteantenne, og da kan det være problem i koblingsboksen på antennen. Åpne opp og sjekk for rust/irr og sjekk at kabelen sitter godt tilkoblet. Sjekk også retningen på antennen og at kabel og plugg til TV er OK.

Lenke til kommentar

Om det er hovedsaklig NRK du vil ha inn så kan du vel kjøpe en Chromecast så caste NRK fra mobilen, dersom TVen ikke har innebygget Chromecast. Mulig du også kan installere NRK app på TVen din sånn at du ser det der.

Du vil jo få mye bedre bildekvalitet enn over antennekabelen.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Innlegget nyttig? Gjerne
p%2FcCekIt6%2Fs%2Fc0055d5e8159ef002082002d4fdd957ea3f2f700997d71680fac236d7f76f2b8.png?alt=media&token=a4212806-1e92-4f27-8088-4e0a236dfdaceller p%2FcCekIt6%2Fs%2F8fad5e0eaf8e56c53a0435975507da422a2720d27948ca7425cfdaa539ce43fa.png?alt=media&token=65357791-b322-43bc-b72a-c0712e285364 innlegget!
Mine Anbefalte Chrome / Edge Plugins
Komplett.no - Få opp til 10% rabatt via denne tråden. ??

Lenke til kommentar

I grunnen trenger jeg det ikke, siden jeg faktisk har appen og tilkobling via wi-fi. Syntes bare det var underlig at jeg ikke fikk inn signalene jeg fikk inn før, pluss at kanal 21 virker når de andre ikke gjør det. Tenkte også at det kunne være greit med en reserveløsning. Får vel sjekke uteantennen nærmere, takk for råd.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Merko said:

Du vil jo få mye bedre bildekvalitet enn over antennekabelen.

Ikke så sikker på det. RiksTV har nok for NRK bedre kvalitet enn strømmen som NRK leverer til appene. Så vidt jeg husker har vel RiksTV over dobbelt så høy bitrate blant annet (men vel fortsatt da lavere bitrate hos dem enn hva som leveres på fiber/kabel).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...