Jump to content
magiga

I fire år har E18-planene holdt ekteparet som gissel i eget hus

Recommended Posts

Kina har jo løst problematikken greit da.

Uansett, når myndighetene må rive hus til folk, så bør de i minst betale 50% mer en prisantydning.

Aner ikke hva regelverket er på sånt idag, men er nok ikke rettferdig for de som må rive huset sitt pga en vei

 

Nail House: A Lone Man's Fight Against Urban Re-Development in ...

China's 'nail houses': The homeowners who refused to budgeMotorway built around house in China - Parag Sankhe

 

image.png

Share this post


Link to post
Merko skrev (3 timer siden):

Uansett, når myndighetene må rive hus til folk, så bør de i minst betale 50% mer en prisantydning.

Aner ikke hva regelverket er på sånt idag, men er nok ikke rettferdig for de som må rive huset sitt pga en vei

Det normale er vel at prosjektet legger inn et skambud og sier "sånn blir det bare - basta bom", så etter mange klagerunder ender de "kverulantene" som gidder å ta kampen, opp med taksert pris, vel og merke hvis det er bebygd. Er det ikke bebygd ender man vel opp med et ultimatum mellom et skambud og å bytte bort tomta med et nøyaktig like stort areal, langt ute i huttiheita.

Et eksempel fra mitt nærområde: Kommunen ønsket å ekspropriere en del av en stor tomt for å bygge en ~200m lang gangveg der. Tomteeier var imøtekommende og ville ha i bytte et like stort areal i et like sentralt område. Det ville ikke kommunen gå med på, men de la inn et bud på 30 kr/m2 for arealet som de ønsket å ekspropriere, samtidig som de ga tomteeier et tilbud om å kjøpe den tomta han ønsket, for 300 kr/m2.

Edited by Simen1

Share this post


Link to post
Annonse

Hele prosjektet er jo en skandale av dimensjoner. Hele forutsetningen for Bærumsringen (bomstasjonen ved bygrensen) var at den skulle betale for ny vei med mindre kø. I stedet har det blitt en ekstrabom som er forlenget til et kringvern rundt hele Oslo kommune, slik at bilistene skal betale for svinebillig kollektivtransport i Oslo.

 

For ikke å snakke om at veien som (kanskje) skal bygges ikke utgjør noe som helst endring for bilistene, noe som vil medføre at Oslo i enda flere generasjoner vil bli kjent som den mest forurensende og stillestående byen i Europa (elbiler forurenser også med dekk og kasting av veistøv opp i luften).

 

Det er helt krise at det sitter (forhåpentligvis) oppegående mennesker som ønsker å bruke milliarder av kroner på å bygge en helt lik vei som allerede ligger der, med identisk kapasitet. Den eneste fornuftige løsningen her er å gjøre om krabbefeltet på vei ut av Oslo til et kollektivfelt og fjerne alle elbiler (uavhengig av antall passasjerer) fra kollektivfeltet.

 

Norges befolkning skal av åpenbare grunner ikke betale for at Bærum kommune kan tjene fette mye penger på tomtene og byutviklingen der veien går i dag. For det er ikke tvil om at varekostnadene går opp med denne nye veien og dertil økt mengde bomstasjoner. Den kostnaden dyttes ut til befolkningen (også de som hverken bor i Bærum eller bruker veien).

  • Like 2

Share this post


Link to post
Dr. Bombay skrev (8 minutter siden):

I stedet har det blitt en ekstrabom som er forlenget til et kringvern rundt hele Oslo kommune, slik at bilistene skal betale for svinebillig kollektivtransport i Oslo.

Sånn er det vel over alt i landet. Har aldri skjønt hvorfor bilistene skal subsidiere bussbilletter.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Dr. Bombay skrev (15 minutter siden):

Norges befolkning skal av åpenbare grunner ikke betale for at Bærum kommune kan tjene fette mye penger på tomtene og byutviklingen der veien går i dag. For det er ikke tvil om at varekostnadene går opp med denne nye veien og dertil økt mengde bomstasjoner. Den kostnaden dyttes ut til befolkningen (også de som hverken bor i Bærum eller bruker veien).

Men Oslo skal få lov? Byrådet i Oslo er jo sterkt i mot dette, mens de selv planlegger lokk og byutvikling ved Filipstad, etter å ha blitt kvitt vei i dagen ved Rådhuset og Bjørvika allerede.

Jeg tror at kapasitetøkning er et mindre viktig aspekt for mange enn det er å bli kvitt veien i Sandvika. Fremkommelighet for buss og sykkel er også viktig del av prosjektet.

Personlig mener jeg at man burde økt kapasiteten også, når man først skal bygge, min erfaring er at køen som regel starter/stopper ved bygrensa, hvor trafikk til/fra Fornebu og Ring 3 kommer på/forlater veien samtidig. En ny vei vil kanskje lette litt på det, da jo ny tilkomst til Fornebu er tenkt inn

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...