Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

samtykke for salg av aktiva i offentlig skifte


Gjest 7dd98...d2e

Anbefalte innlegg

Gjest 7dd98...d2e

Etter en laaang periode med åpent skifte har nå "noen" søkt om offentlig skifte av dødsbo etter min far. 

Jeg har for veldig lenge siden sagt i fra meg "retten" til å skifte og trodde jeg var ferdig med det, grunnen til dette er at far hadde enorm gjeld som ikke dekkes av aktiva. På toppen av det hele står en annen slektning som kausjonist for deler av boligen. 

Ble oppringt av advokat og personen ønsket samtykke for salg av aktiva i dødsboet, det gjelder da hus og bil. Advokat mener det er dekning i huset for å gå i null, slik at kausjonist blir slettet.

 

Jeg er dog skeptisk til det hele og ønsker ikke at kausjonist(familiemedlem) skal sitte i saksa om huset går for mindre enn lånet.  Jeg ønsker derfor å samtykke med forbehold om en avtale mellom kausjonist og min fars kone hvor konen påtar seg evt gjeld etter salg som da tilfaller kausjonist. 

 

Jeg er usikker på om dette i det hele tatt går, siden ordlyden til advokat er:

Sitat

Jeg ber derfor for ordens skyld om samtykke fra dere

Så jeg vet ikke om dette er ett samtykke han trenger for å selge noe som helst eller om det bare er gjort for høfligheten sin del? 

Håper noen kan gi noen gode svar på dette. Situasjonen er horribel som den er, om kausjonist skulle blitt sittende med gjeld i tillegg hadde vært forferdelig tragisk. 

Anonymous poster hash: 7dd98...d2e

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kausjonisten sitter med gjeld allerede. Gjelden oppsto da vedkommende ble kausjonist. Om aktiva realiseres, huset selges og gjelden reduseres så er situasjonen mer avklart. Konen mister boretten og må flytte, kausjonisten får et lite håndterbart lån å forholde seg til. Synes ikke du skal gå i mellom å forsøke å framtvinge et mellomlegg i fra konen til kausjonisten.

Lenke til kommentar

Det følger av skifteloven § 61 første ledd at enhver loddeier kan kreve salg av boets eiendeler, men hvis ingen konkret krever salg gjelder i stedet annet ledd om at den som krever å få en eiendel utlagt til seg skal få det hvis ingen andre motsetter seg det, og kan få det hvis gode grunner taler for det og det ikke er noen rimelig grunn til å sette seg mot det. Retten (bostyrer) kan også ensidig bestemme at eiendeler skal selges (§ 61 første ledd annet punktum, jf. § 91b). 

En slik forespørsel er altså primært for høflighets skyld, men det er et snev av realitet i det. Du kan ikke forhindre salget, og du kan da i praksis heller ikke stille vilkår. 

Alternativene her er å selge huset eller å ikke selge huset. Selges ikke huset sitter kausjonisten med forpliktelsen til å betale likevel. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...