Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Varmekabel-frustrasjoner


Anbefalte innlegg

For litt siden drev jeg å justerte på temperaturen på varmekablene da panelet plutselig hengte seg opp: det kom en klikkelyd og en gnist fra panelet, noe som gjentok seg med få sekunders mellomrom. Det var ingen måte å tilbakestille panelet på, så jeg hadde ikke annet valg enn å ta sikringen. Jeg hadde allerede bestilt elektriker for dagen etter pga jordingsfeil på kjøkkenet, så det var jo litt flaks oppi det hele. Så jeg fikk problemet fikset, men pga alt styret med jordingsfeilen (flytting av innebygd kjøkkenutstyr og kabelstrekking) glemte jeg helt å spørre hva som var årsaken til varmekabel-feilen. Så i den forbindelse lurer jeg på følgende:

1. Går det an å sette temperaturen på varmekablene for lavt? Må de være over en viss temperatur eller så feiler de?

2. Ifbm fiksingen satte elektriker inn et nytt panel, som viser effekt (skala 0.0-9.9) istedenfor grader, fordi han mente det passet seg bedre. Han satte opprinnelig effekten på 4.0, som jeg syntes var for varmt, og nå når det er kokvarm sommer har jeg satt den ned til 1.5. Men da opplever jeg igjen at det blir klikking fra panelet, med få minutters mellomrom (typ 5 min, 15 min, 30 min). Er det bare sånn det skal være, eller er jeg i ferd med å føkke opp noe igjen?

3. Går det an å finne ut temperaturen basert på effekten som vises i panelet?

Endret av XE800
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Nei, varmekablene gjør ikke noe av om du har termostaten på lav verdi.

2. Høres ut som han har satt inn en effektregulator og ikke en termostat. I så fall er det en dårlig løsning da en effektregulator ikke styres av temperatur men den slås av/på med intervaller. (Høyere tall = mer "på-tid" for varmekablene, altså varmere). Det er slik den funker, så ikke noe feil, bare en dårlig løsning på problemet. Om gulvføleren ikke kunne skiftes hadde en termostat med romføler vært å foretrekke.

3. Nei. Med forbehold om at mine antakelser ovenfor er korrekte.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...