Gå til innhold

LESERINNLEGG: «Kom deg ut av horehuset, de skyter!»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg er nesten på alder med skribent, vi er begge playstation generasjonen. så fjernt er vel ikke spilling ?

fleste av mine veninner har noe spill innsikt

men kudos for å spille på lag med din datter og så må jeg jo si at det er fantastisk gøy å lese ei jente på 12 år spille CS/spill. Spill er for begge kjønn, gøy at yngre generasjon skjønner dette

Lenke til kommentar

Jeg har 3 unger på 6, 11 og 13 år. 2 gutter og 1 jente. Alle spiller spill på pc, i forskjellige kategorier, og med forskjellig grad av ambisjon og interesse. Ser kun fordeler med dette så lenge det ikke blir DET eneste de gjør. Det er jo nettopp her foreldrene må være litt smartere dersom de opplever at dataspill er passiviserende, så er det foreldrene som ikke har fulgt med i timen.

I forhold til aldersgrenser så er jeg helt enig med skribenten i at her må man gjøre sine egne vurderinger basert på hva man vet om spillet, samt barna sine.

Vi har vært relativt strenge på hvilke spill ungene får spille, men basert på kunnskapen om spillet, og ikke PEGI rating.

Som med så mye annet så handler det om hvordan man velger å fokusere denne interessen, og sørge for å trekke ut bonusene ved at noe er veldig motiverende.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mener det blir litt mye å la barn i 12 års alderen spille såpass alvorlige skytespill, hvor man møter på dette spillets miljø av spillere, og barnet tydeligvis lærer språkbruk som omtalt i artikkelen.

For all del, barn skal få lov til å spille, og det finnes mange egnede spill, inkludert skytespill.

Overwatch er nok et mer egnet spill, spesielt når man slår av det sosiale i spillet.

Jeg liker ikke utviklingen hvor stadig yngre barn skal spille stadig voldeligere spill, spesielt ikke når det blir en unnskyldning at vennene holder på med slikt.

Har en nevø på 5 år som maste om å spille resident evil, da ble det litt mye.

Ble svært overrasket da jeg fant ut at NRK super har et streaming program, hvor to personer spiller spill foran kamera. Dette virket helt greit i begynnelsen, da de spilte spill som Mario og Zelda.

Nevøen koste seg godt med dette, fant selv frem til dette på NRK super appen etter at episoden på tv var over.

Men da kom de plutselig med spill som helt klart ikke var noe for ham å se på, samtidig som de hadde videoer hvor de rev hodet av dukker med blod som sprutet og lignende.

 

Jeg har selv spilt spill siden jeg var liten, selv om grafikken ikke var så god på den tiden, og har spilt nok av spill med aldersgrense høyere enn alderen min.

Men jeg er glad jeg ikke vokste opp med slike spill og tv serier som nevøen min tydeligvis er vandt til, for da tror jeg ikke jeg hadde fått sove lengre.

Lenke til kommentar

Usedvanlig verdifull sak. Er veldig enig i at det er opp til foreldrene å regulere underholdning i ganske stor grad, og ha en åpen dialog om hva som er skummelt og hva som er farlig (være det holdninger eller oppførsel). Det som virkelig løfter teksten er imidlertid at den har et perspektiv som føles genuint; nysgjerrighet uten fordømmelse og forståelse for ulikheter knyttet til individer. Det er selvfølgelig farlig å snakke om "da jeg var ung", men det er også vanskelig å å la være. Jeg tror ikke nivået av abstraksjon/realisme er veldig forskjellig fra det det var for 20 år siden, men mange spill kan være rent sadistiske mens andre igjen uten tvil estetiserer vold på en givende måte, eller kontekstualiserer den innenfor rammer som gjør den mindre skremmende. Selvfølgelig ville jeg ikke anbefalt barn å spille noe som er ment for voksne, men i denne bransjen er "ment for voksne" en ganske flytende størrelse. Hva er egentlig verst av ekstrem grad av utnyttelse i form av F2P og en relativt humoristisk framstilling av blod?

Som barn var tv-spill spennende fordi det føltes forbudt i mitt tilfelle; og det var ingen tvil om at ulike spill tjente ulike funksjoner. Jeg spilte Silent Hill og Resident Evil fordi det skulle være skummelt, og Duke Nukem fordi det på en måte var edgy, selv om det ble ganske teit etter hvert. Det mest spesielle eksempelet er den gangen en venn kjøpte Legend of the Dragoon på ferie (det var selvfølgelig ikke engelsk tekst), og vi endte opp med å eliminere oss gjennom spillet. Jeg husker jeg ble skikkelig kvalm av en FMV-scene i et tidlig C&C-spill også, så tiden har definitivt påvirket hva som er ekkelt og bare camp. 

I mange tilfeller betydde fantasi vel så mye som å forstå tekst; og å spille et spill av Sid Meier var en historietime i seg selv. Heroes of Might and Magic og Baldur's Gate skapte en fascinasjon for fantasy som varte relativt lenge... Jeg spilte veldig mye forskjellig.

Poenget er vel at det meste var ganske uskyldig, og at det som ikke var det i stor grad ble oppsøkt fordi jeg ønsket å oppleve det. Ingen tvang meg til å spille det verste av det verste, og jeg lærte meg etter hvert å styre unna dårlig eller spekulativ underholdning. Jeg tror det er mange andre ting som har mer å si for barns psyke enn vold på en skjerm, så lenge det er tydelig hva som er greit og ikke greit på lekeplassen (virtuell eller ei). 

Takk for en artikkel med et spennende perspektiv! Det eneste negative jeg kan si er at overskrift og ingress dekker hva dette handler om ganske dårlig. 

Endret av LInnommable
Lenke til kommentar
Iki skrev (6 timer siden):

Mener det blir litt mye å la barn i 12 års alderen spille såpass alvorlige skytespill, hvor man møter på dette spillets miljø av spillere, og barnet tydeligvis lærer språkbruk som omtalt i artikkelen.

For all del, barn skal få lov til å spille, og det finnes mange egnede spill, inkludert skytespill.

Overwatch er nok et mer egnet spill, spesielt når man slår av det sosiale i spillet.

Jeg liker ikke utviklingen hvor stadig yngre barn skal spille stadig voldeligere spill, spesielt ikke når det blir en unnskyldning at vennene holder på med slikt.

No er vel Overwatch omtrent like voldelig som CS, forskjellane er ikkje store. Du slår med unntak av nokre heroes som brukar våpen. I CS har du kniv og litt blod, og du plantar ei bombe. Du skyt framleis andre.
CS er mykje mindre krevande på kva system du treng, og er eit lettare spel å lære. + Du kan spele det fullstendig med bots, med venar.

Angåande språkbruken, er det ikkje akkurat spel dei lære det fra, men eldre søsken, og på skulen. Til og med enkelte foreldre!

Når det er sagt så har dei tilgang til twitch, og veit mest sannsynleg kva twitch er. Så om dei virkeleg vil så får dei sett dissa spela alikevel uannsett kva du gjer. Blir bare mykje meir spennande for dei ved å nekte. Og dei får nok sett verre på vanleg TV seriar.

Lenke til kommentar
bakpak skrev (4 timer siden):

No er vel Overwatch omtrent like voldelig som CS, forskjellane er ikkje store. Du slår med unntak av nokre heroes som brukar våpen. I CS har du kniv og litt blod, og du plantar ei bombe. Du skyt framleis andre.

Overwatch har mer tegneserie grafikk, karakterene kommer tilbake etter å bli skutt, du har healing og gjenoppliving, etc.

Det blir litt som å si at snurre sprett og slikt kan sammenlignes med game of thrones.

Begge inneholder jo mye vold, og er serier du kan se på TV.

 

bakpak skrev (4 timer siden):

CS er mykje mindre krevande på kva system du treng, og er eit lettare spel å lære. + Du kan spele det fullstendig med bots, med venar.

Er uenig i at CS er lettere å lære da begge spillene har veldig lette konsept, men CS har langt høyere skill cap.

Overwatch mangler mye av de vanskeligere elementene, som kjøp av våpen, rekyl osv.

Det at CS er mindre krevende er forsåvidt sant, men overwatch kan kjøre på så og si alt av maskiner også. Har spilt det på en 5 år gammel laptop uten dedikert grafikkort.

Begge spillene kan spilles med venner mot bots.

 

bakpak skrev (4 timer siden):

Angåande språkbruken, er det ikkje akkurat spel dei lære det fra, men eldre søsken, og på skulen. Til og med enkelte foreldre!

Det kan være.

I dette tilfellet virket det som spillet hjalp personen å uttrykke seg på denne måten, og det virket ikke som moren reagerte på dette. Ifølge artikkelen ble det diskutert, men det står ingenting om at det ble negativt? Så jeg regner med barnet fortsatt får si dette på tull?

bakpak skrev (4 timer siden):

Når det er sagt så har dei tilgang til twitch, og veit mest sannsynleg kva twitch er. Så om dei virkeleg vil så får dei sett dissa spela alikevel uannsett kva du gjer. Blir bare mykje meir spennande for dei ved å nekte. Og dei får nok sett verre på vanleg TV seriar.

De har som sagt tilgang til dette bare ved å se på NRK super, så det er ikke mye man kan gjøre for å skjerme dem i dagens samfunn.

Men jeg mener det burde være mulig å forvente at barn i ung alder skal sitte å se på the walking dead, spille dead space, osv.

Det brude være mulig å forklare hva som er greit eller ikke på en måte som gjør at barnet ikke ønsker å oppsøke slikt.

For eksempel ved å gi andre alternativer.

 

Vis barna at det er gøy og spennende med spill uten at de spillene må inneholde ekstrem vold eller lignende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...