Gå til innhold

AMD PC til SJAKK. Budsjett: 10k.


Anbefalte innlegg

HerrLauk skrev (3 timer siden):

Nærmer meg ferdig nå. Blir spennende å se om jeg får den på ?

Det har gått fint, men jeg slet litt med avstandsskruene i hovedkortet. Noen av gjengene var dårlige, så da jeg skulle ta det ut og justere noen greier, så var det et par av skruene som ikke ville ut fordi skruene dro avstandsskruene rundt uten å løsne. Ja, litt lok, men tror det er i orden nå. Skjoldet bak er ikke 100% aligned. Det er en millimeter forskjøvet på den ene sida. Føler det er den tunge vifta som vipper hovedkortet litt fram. Det ble til at jeg måtte ta hovedkortet av og på et par ganger. Holdt under kjøleren, løfta forsiktig, men det ble jo et par runder, så jeg håper ikke ting er veldig skjørt.

Kabelen til CPU-strøm var for kort til å føres inn bak, så det blir ikke akkurat en veldig snug build, da den tjukke kabelen går på tvers fra strømforsyninga bak CPU-en. Kommer bilder etter hvert.

Spørsmål nå: Jeg har kun de to systemviftene igjen å plugge inn. Måtte gi meg pga. en nysgjerrig ettåring som ikke kunne holde seg unna. Men jeg la merke til at viftene er tre-pins. Vil det si at de går konstant? Har det noe å si hvilken sys-fan-utgang jeg plugger dem inn i? Bare finne nærmeste?

Spennende! :)

Snodig at kabelen er for kort, er dette selv om du drar den i en rett linje fra PSU opp til hovedkortet?

Ang viftene, så er det som Svein M sier bare å koble de til i vanlig 4-pin fan headers på hovedkortet, også må du vel gå inn i BIOS og sette de to headerne du bruker til DC control). Er ikke kjent med MSI sin BIOS, men regner med at du justerer viftekurven i BIOS også. Ser MSI har software for viftejustering og, så mulig du ikke trenger bios for dette engang :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
edge skrev (2 minutter siden):

Spennende! :)

Snodig at kabelen er for kort, er dette selv om du drar den i en rett linje fra PSU opp til hovedkortet?

Ang viftene, så er det som Svein M sier bare å koble de til i vanlig 4-pin fan headers på hovedkortet, også må du vel gå inn i BIOS og sette de to headerne du bruker til DC control). Er ikke kjent med MSI sin BIOS, men regner med at du justerer viftekurven i BIOS også. Ser MSI har software for viftejustering og, så mulig du ikke trenger bios for dette engang :)

Den er for kort om jeg skal gå rundt og skjule kabelen, men absolutt ikke for kort om jeg bare går over hovedkortet.

Lenke til kommentar
HerrLauk skrev (18 minutter siden):

Den er for kort om jeg skal gå rundt og skjule kabelen, men absolutt ikke for kort om jeg bare går over hovedkortet.

Så om du går den grønne veien her så går det, men ikke rød eller blå? Eller må du gå over hovedkortet på framsiden?
image.png.74e8180718ee6bf60ba3512bb502559c.png

Om en av disse går er det jo ikke et veldig stort problem, men skjønner at det er litt irriterende. Du får kjøpt forlengerkabler relativt rimelig hos de fleste databutikker, så det kan jo være en oppgradering du gjør om det plager deg over tid :D
 

Endret av edge
Lenke til kommentar
7 minutes ago, HerrLauk said:

Jeg var sikker på at hovedkortet hadde wifi, men det har det altså ikke? 

Ser ikke slik ut...

Hvis du har en router eller noe liggende kan du sette opp som bridge/AP inntil videre...om du ikke kan kable.

Det må være rimelig seriøse linjer du analyserer i sjakk om du trenger såpass til utstyr! Er det lov til å spørre om hva slags nivå vi snakker? Dine egne eller andres trekk?

Lenke til kommentar
pappkake skrev (14 timer siden):

Ser ikke slik ut...

Hvis du har en router eller noe liggende kan du sette opp som bridge/AP inntil videre...om du ikke kan kable.

Det må være rimelig seriøse linjer du analyserer i sjakk om du trenger såpass til utstyr! Er det lov til å spørre om hva slags nivå vi snakker? Dine egne eller andres trekk?

Det er ikke særlig høyt nivå, men det er fortsatt nyttig. Man laster inn egne og andres databaser (f.eks. kan du finne og laste inn motstandernes dine partier fra sider som lichess), sjekke hvilke åpninger som typisk spilles, hvilke feil som gjøres osv. Så kan du sjekke opp mot større databaser med partier av stormestere osv, som f.eks. "her er det definitivt vanligst å gjøre dette eller dette trekket", og så sjekker du gjerne opp mot computeren i tillegg. Definitivt ikke nødvendig for å bli god i sjakk, men nå trengte jeg uansett PC, så da tenkte jeg å bygge en stasjonær selv og gjøre den litt mer sjakk-vennlig.

 

Anyway, folkens, nå er prosjektet ferdig. Jeg kjørte ned til Power og kjøpte et pci-nettverkskort til 199. Kjøpte windows key på g2a. Office og alt har jeg gjennom jobben. Deilig og rask PC, og slik jeg ser det veldig mye for pengene kontra det å f.eks. kjøpe en macbook air eller lignende. Det var veldig gøy å bygge. Jeg hadde sett mye på youtube, blant annet sjekka builds med nøyaktig de delene jeg bestilte, og så var det jo veldig nyttig med all hjelpa jeg fikk her!

 

Legger ut noen bilder fra bygginga:

image.thumb.png.adb0317a25479c33ea90dfb2f8cc7b43.png

image.thumb.png.8bb42c1c1289d6af3fe3cc4b7615cdad.png

 

image.thumb.png.5534f052517911e3782d6c208817f02c.png

image.thumb.png.e8ccf72d8662c92de6318e37af31dc0d.png

 

Kablene burde kanskje vendt ned? Jeg prøvde begge deler, faktisk - husker ikke helt hvorfor jeg landa på at de burde komme ut oppe, men jeg tror det ble mindre "løs kabel" på den måten. Tar gjerne imot tilbakemelding. Ser mengden kjølepasta grei ut?

Lenke til kommentar

Har dere nå noen tips til ting som bør gjøres og sjekkes i bios osv? Det med vifta er egentlig ikke så farlig, for jeg hører dem ikke selv om de går konstant, men det er jo greit å vite hvordan man gjør det uansett.

Jeg har lasta ned lyddrivere. Merka fort at utgangen foran på kabinettet var søppel, så jeg benytter meg av utgangen bak. Er det noen andre drivere jeg manuelt må laste ned?

Ingen av USB-portene tillater meg å superlade telefonen (huawei p20 pro). Er det sånn at man må laste ned et tillegg for å gjøre dette? Og trenger hovedkortet mer strøm?

Lenke til kommentar

Du bør laste ned manualen for bios slik at du kan finne ut hva du kan gjøre.

Ting å sjekke:

Du kan sjekke om du har nyeste bios versjon.

Kjører minne på rett hastighet. Kan settes automatisk med XMP.

Du kan gå inn i bios og se hvordan viftene blir kjørt. Viftene bør kjøre på en lav hastighet så lenge temperatur er under en gitt verdi. De kan typisk ikke stoppes helt.

Ikke velg noe overclock eller manuelle spenninger.

Du kan muligens finne drivere hos MSI, men Windows finner vel ofte ting selv også. Skjermkortet trenger driver.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
36 minutes ago, HerrLauk said:

Har dere nå noen tips til ting som bør gjøres og sjekkes i bios osv? Det med vifta er egentlig ikke så farlig, for jeg hører dem ikke selv om de går konstant, men det er jo greit å vite hvordan man gjør det uansett.

Jeg har lasta ned lyddrivere. Merka fort at utgangen foran på kabinettet var søppel, så jeg benytter meg av utgangen bak. Er det noen andre drivere jeg manuelt må laste ned?

Ingen av USB-portene tillater meg å superlade telefonen (huawei p20 pro). Er det sånn at man må laste ned et tillegg for å gjøre dette? Og trenger hovedkortet mer strøm?

Det er egentlig lite å gjøre på moderne pc'er. Det kan være om du vil sette opp hastighet på RAM og slikt. De har gjerne en egen profil for "overklokking" som er en del høyere. En annen ting er å sette opp viftekontroll som også har blitt veldig bra på nye hovedkort. Jeg husker ikke akkurat hvordan MSI sin var men "EZ mode" eller hva det heter skal holde. Jeg foretrekker å kjøre dem så lavt som mulig selv om det betyr marginale tap i hastighet, så her er det ingen som kjører i idle.

Last ned CPU-Z og sjekk om alt ser bra ut og om du får forventet ytelse++. Ellers er det ikke noe jeg kommer på som man "bør" gjøre :)

Jeg tror du kan glemme superlading på P20, de har sittt eget system og det er 30W eller noe. Det finnes hovedkort som har mulighet for quick charge så det går litt raskere, men slikt er så forskjellig at det enkleste er å google og se hva andre sier.

Rart at utgangen foran på kabinettet var merkbart dårlig egentlig... før var onboard lydkort helt ræva men nye er relativt bra og det er jo bare en pin-header og noen ledninger. De pleier å ha samme kretser etc.

Lenke til kommentar
pappkake skrev (4 timer siden):

Jeg husker ikke akkurat hvordan MSI sin var men "EZ mode" eller hva det heter skal holde. Jeg foretrekker å kjøre dem så lavt som mulig selv om det betyr marginale tap i hastighet, så her er det ingen som kjører i idle.

 

Kan du forklare det litt mer med teskje?

Vi snakker om kabinettviftene, ikke sant? Mine er 3-pins. Funker dette på samme måte?

Lenke til kommentar
1 hour ago, HerrLauk said:

Kan du forklare det litt mer med teskje?

Vi snakker om kabinettviftene, ikke sant? Mine er 3-pins. Funker dette på samme måte?

Nei, alle viftene...

Jeg har gjort dette på MSI men husker ikke i hodet. I moderne BIOS har du en slags "easy mode" og en "advanced", så vidt jeg kan huske er det omtrent samme greia med MSI som ASUS på vifter. Først kjører du en "autoadjust" eller noe som spinner opp alle viftene på maks og gradvis ned til de skrur seg av, da vet du hva som er det minste de kan kjøre på uten å skru seg helt av.

MSI B450 GAMING PRO CARBON AC Review | TechPowerUp

Det skal være noe som ligner på det til høyre der, en kurve. Du må kjøre gjennom "tune" først. Det går an å gjøre dette vanskeligere, men dette er helt klart lettest.

Etter at du er ferdig velger du bare viftene (f.eks. CPU) og lager en kurve, der den starter sakte på f.eks. 60 grader og f.eks. 10% og så ca. samme som de har gjort der, slik at den følger en kurve. Etterpå velger du de andre viftene og gjør det samme, eventuelt kan du la dem være av til du f.eks. får 60 grader på hovedkortsensor og så slår de seg inn, så får du minst mulig unødvendige vifter.

Jeg tror 3700x er helt på grensen til å kunne kjøre vifteløst idle (altså at du setter CPU til 0% opp til f.eks. 65 grader) med den kjøleren du har, men da må du sikkert ha uten sidedør. Med en 3600x går det fint i alle fall.

Hadde det vært meg hadde jeg prøvd det, men folk har forskjellige preferanser...

Kabinettviftene med 3 pins fungerer nesten likt, men med DC-styring i stedet for PWM som er bedre og gjør at man kan kjøre veldig lavt før de stopper, men det er ikke noe du trenger å tenke på. 3-pins på kabinettvifter funker helt fint.

Lenke til kommentar
Just now, HerrLauk said:

Takk @pappkake. Skal eksperimentere litt.

Mulig dumt spørsmål, men det er snakk om å gjøre dette for å begrense støy, ikke sant? Eller er det noen annen grunn?

Kort forklart ja :) Noen vil ha overklokke hver siste mhz ut av CPU og ha ting så kaldt som mulig, men for 99% av oss er målet å ha noe som er stille uten at det går ut over ytelse.

Dette er egentlig det eneste som er "essensielt" i en moderne bios, det meste annet fungerer uten å gjøre noe.

Den andre tingen er å velge XMP-profil på RAM som kan være greit. Jeg så ikke akkurat hva du har men de fleste brikker har en slik profil nå....

3900x/msi x570 carbon)XMP profiles don't change my ram frequency ...

Noe slikt. Bare ikke rot for mye der med ting du ikke vet hva er, hold deg til XMP enn så lenge. Det er en mikroskopisk sjanse for at du kan få litt trøbbel etter dette så du klarer deg helt fint med å hoppe over det og vente til senere.

Lenke til kommentar
6 hours ago, edge said:

Samtidig som du kjører benchmark så ville jeg også lastet ned HWiNFO og se at temperaturene er greie mens du benchmarker :) Da vil du og ganske lett kunne se om kjølepastaen er godt fordelt osv (med at alle kjernene er tilnærmet like varme). 

Da bør han kjøre noe annet enn denne, f.eks. superpi eller noe. Denne er over på noen sekunder...

AIDA64 er kanskje en grei løsning for alt dersom det fortsatt finnes og er gratis...

Lenke til kommentar
pappkake skrev (1 minutt siden):

Da bør han kjøre noe annet enn denne, f.eks. superpi eller noe. Denne er over på noen sekunder...

AIDA64 er kanskje en grei løsning for alt dersom det fortsatt finnes og er gratis...


Det er sant, har ikke brukt CPU-Z sin benchmark, men greit å ha noe som stresser over tid. 

Cinebench R15 og R20 er også gode, så får han samtidig sammenlignet resultater med tilsvarende systemer. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...