Gå til innhold

Panoramabilder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Topic sier vell det meste.

Jeg får ****** meg ikke til å ta panoramabilder. Det blir helt skeivt, lyset blir anderledes, greier ikke å plasere de så det ser ut som ett bilde. Kameraet sto helt stille og alle tre bildene blei tatt i samme minutte. Noen som har tips?

Bruker Ixusu 400.

 

 

her er bildet

- bildene bør overlappe med ca 30%, og du kan bruke et panoramaprogram (panorama sticher e.l.) for å sette dem sammen på riktig måte

- hvis kameraet ditt har en eller annen funksjon for å låse eksponeringen (exposure lock) eller manuelle innstillinger (så du kan stille likt på alle bildene) vil du slippe problemet med ulik farge på himmelen, etc

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bruker du IXUS 400 som det ser ut som du gjør er det jo en egen funksjon for panoramabilder i selve kamera. photostitch som de kaller det. Det følger også med et program på cd'en som setter sammen bildene automatisk og skjuler sømmene overraskende bra.

 

Har tatt mange gode panoramabilder med dette kameraet og det viktigste jeg har merket meg er at du må prøve å ta bildet i så nært 90 grader som mulig. Altså rett utifra kroppen og ikke litt oppover eller nedover.

 

Ellers er det bare å prøve seg frem.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har også prøvd meg litt på panorama - ikke helt bra, men så er jo dette mitt første etter at jeg har kjøpt meg nytt kamera.

Panorama

 

Tatt med Canon A80. manuel innstilling.

 

Som dere ser så var det litt vanskelig å få det perfekt, dadet var en hel del spor i veien som ble veldig skarpe. Hele jobben er gjordt i photoshop og jeg hadde noen bilder som var litt over og litt under. Cropet det hele til etter å satt bildene sammen.

 

Det er også greit å ha ting som man bruker som referansepunkter når man setter disse sammen etterpå.

 

Baseyub ;)

Lenke til kommentar
Jeg har også prøvd meg litt på panorama - ikke helt bra, men så er jo dette mitt første etter at jeg har kjøpt meg nytt kamera.

Panorama

Bra bilde! .... men som du sier. Du kunne hatt mer flax med skarpheten på gata i midten. Ellers, så synes jeg bilde er skikkelig bra! Ser faktisk ut som om du har hatt et 50% rødt filter på øvre halvdelen... kult.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...