Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Outlet-konsept


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har lagt merke til at flere bilforhandlere nå selger biler i såkalte outlet konsept, eller outlet-biler.
Dette skal være rimelige biler som selges billigere, men at man også må forvente feil og mangler.
Mange selges derfor uten garanti. Det er for min del relativt problemfritt, da garanti ikke har noe med reklamasjonsrett å gjøre.
Men tror dere dette er et forsøk på å omgå reklamasjonsretten?
Jeg får liksom litt inntrykk av det, selv om man faktisk både må og bør forvente feil og mangler på en sliten bil.
Bilselgeren skal jo etter hva jeg vet opplyse om kjente feil og mangler, men unnskylder seg altså med nettopp å ha liten kunnskap om disse bilene og selger dem derfor «billig.»

Jeg er på jakt etter en bruktbil og ser at det er en del slike outlet-konsept. 
Har jeg grunn til å være skeptisk til slike outlet-konsept?

Takker for alle svar ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke sett dette før. Jeg tok en titt på en av annonsene, denne:

https://www.bnh.no/bruktbil/178967420?market=car-used-sale

Det eneste problemet jeg ser er vel at det er ønskelig å vurdere bilen enten at du ser på den selv (virker motor, gir, hjuloppheng og utstyr. Og hvordan er det med rust og lakk og innvendig interiør) Eventuelt kan en vel gjennomføre f.eks en NAF eller verksteds test på den.

Så lenge selgeren er noenlunde seriøs så ser jeg ikke store problemet med dette.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er flere merkeforhandlere som driver med Outlet nå. Dette er for å få en større del av kaka i bruktbilmarkedet. Biler som de tidligere ville solgt til oppkjøpere fra bruktbilforhandlere selger de nå selv som outlet bil og tjener litt mere på det.

Det varierer litt hvilke ordninger de har, men for eksempel Bilia tilbyr en egen outlet-garanti.

Kjøpsloven gjelder her også, så det er ikke for å omgå reklamasjonsrett. Her er du også garantert at bilen er fri fra heftelser.

Hvis du vurderer å kjøpe bil fra bruktbilforhandler eller privat så kan du lik så godt kjøpe fra Outlet også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...