Gå til innhold

Steinbrudd blir oppdrettsanlegg [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Første byggetrinn skal gi kapasitet til å produsere 9.000 tonn fisk,"

"Har man toen kalver oksen likesåvel som koen", er et ordtak gamle folk brukte heromkring.

Kanskje dekkende for dette prosjektet, da det blir spennende å sammenligne Nordlaks sin havmerd med dette landbaserte oppdrettsanlegget.

Kapasiteten er ganske lik med rundt 10 000 tonn pr. år.

Jeg for min del tror neppe landanlegg klarer å konkurrere på pris og kvalitet.

Store havmerder kan løse luseproblematikken, ved å ha et kar i midten med ferskvann for avlusing.

Den 3-kantede havmerden jeg har i tankene er delt inn i 13 enkeltmerder med ca 1000 tonn i hver merd.

Ut fra kysten er det god vannkvalitet med stor gjennomstrømning av oksygenrikt vann.

Dybde og strøm er slik at slammet ikke legger seg i en dunge under merden.

Hva det vil koste å pumpe like godt vann gjennom et anlegg på land står igjen å se, men trolig er det snakk om store utgifter til både pumping og rensing.

Endret av aanundo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Willy von Busche skrev (2 timer siden):

Hvorfor så negativ? Landbasert anlegg er uendelig mye bedre miljømessig sett. Jeg håper de får det til og blir en alvorlig konkurrent til sjøbaserte anlegg.

Støttes!

Var det opp til meg, hadde jeg krevd enorme endringer for sjø-anleggene for mange år siden. Det er en miljøskandale at de kan holde på slik de gjør!

Håper inderlig landbasert viser seg økonomisk forsvarlig, slik at vi på sikt blir kvitt dritten i havene våre!

Lenke til kommentar

Landbasert fiskeoppdrett egner seg veldig bra i kombinasjon med hydrogenproduksjon. Ref feks: https://mrfylke.no/Media/filer/regional-og-naering/smoela-hydrogen-value-chain-endrava

_

Typisk brukes ca 60 kWh for å produsere og komprimere 1 kg hydrogen, og kostnaden blir da ca 45 kr/kg_H2 om hydrogensalget skal betale for alt.

_

I produksjon av 1 kg H2 fra elektrolyse produseres også 8 kg oksygen. I tillegg ca 22 kWh spillvarme. Fiskeanlegget må uansett kjøpe varme og oksygen (koster ca 2-3 kr pr kg O2). Antatt 2 kr/kg_O2 = 16 kr, og 22kWh x 0,1 kr/kWh_varme = 2,2 kr. Da er det mulig å oppnå hydrogenpris på under 30 kr/kg_H2 og nær 100% utnyttelse av strømmen som benyttes. Da forsvinner motargumentene om at hydrogen har lav virkningsgrad!

_

Fra landbasert fiskeoppdrett kan man også utnytte avfallet/slammet til feks bio-drivstoff. Det muliggjør utnyttelse av alle ressurser, og blir sannsynligvis derfor også billigste totalløsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...