Gå til innhold

AMD64 Cool n quiet


N_R

Anbefalte innlegg

Noen som har litt peil på dette? Vurderer sterkt en 3000+ og en SN85 Shuttle, men trenger litt mer info først........

 

I følge artikkelen her på hw.no står det at det skal funke dersom hovedkortet støtter det. Men bl.a. står det i faq'en til cpu-coolerprogrammet Vcool at det er veldig store svingninger i strømforbruket når den skifter frem og tilbake til idle, og at enkelte strømforsyninger får problemer. Vil det si at jeg også må ha en AMD64 "godkjent" PSU??? Er litt kjiipt å legge 6000 på bordet og ikke få det jeg vil ha......

Endret av N_R
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som har litt peil på dette? Vurderer sterkt en 3000+ og en SN85 Shuttle, men trenger litt mer info først........

 

I følge artikkelen her på hw.no står det at det skal funke dersom hovedkortet støtter det. Men bl.a. står det i faq'en til cpu-coolerprogrammet Vcool at det er veldig store svingninger i strømforbruket når den skifter frem og tilbake til idle, og at enkelte strømforsyninger får problemer. Vil det si at jeg også må ha en AMD64 "godkjent" PSU??? Er litt kjiipt å legge 6000 på bordet og ikke få det jeg vil ha......

Cool'n quiet justerer viftehastigheten dynamisk.

Det gjør ihvertfall abit sin implemering av det.

Dette sørger da for å justere viftespenningen, som da avgjør viftehastigheten, etter hvor varm cpu er.

 

Dette er det innstillinger for i bios.

 

Jeg ville blitt svært (negativt) overrasket dersom hovedkortet ville byttet fra "idle" til "full" sånn emd en gang.

 

 

Her har du link til hk som dumper på døra her senest neste onsdag:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...0&GrpID=14&s=pl

 

 

Ja, svigninger i strømforbruket kan påvirke strømforsyningen din i negativ grad, men selv har jeg koblet til/fra vifter i ett kjør mens pc'n min har kjørt, alt fra 250W til 550W strømforsyninger. Kan hende jeg har vært heldig da.

Du sier ikke noe om hvilken strømforsyning du har, men jeg ville absolutt ha valgt en 500W, evt. 550W strømforsyning, så er en sikker på at den leverer strøm ganske lenge :)

Lenke til kommentar

mitt går stablit og fint på et 300w psu. ((athlon 64 3000)

har 1 dvdbrenner,1 cd, 2 hder og et nvidia 5700 som drar strøm.

 

orginal psu til et aopen kabinett.

 

cooln and quiet can du disable hvis du vil, amd boxed vifta bråker ikke stort

uansett. (ikke mer enn vifta til skjermkortet jeg har nå, hadde et ati9600 pro før og den lagde mer leven enn cpu vifta den også)

Lenke til kommentar
mitt går stablit og fint på et 300w psu. ((athlon 64 3000)

har 1 dvdbrenner,1 cd, 2 hder og et nvidia 5700 som drar strøm.

 

orginal psu til et aopen kabinett.

 

cooln and quiet can du disable hvis du vil, amd boxed vifta bråker ikke stort

uansett. (ikke mer enn vifta til skjermkortet jeg har nå, hadde et ati9600 pro før og den lagde mer leven enn cpu vifta den også)

lurer på hva du får i temp med boxed vifte..

har ikke sett noe bra vifte/kjøler til disse cpu"ene ennå..

Lenke til kommentar
Noen som har litt peil på dette? Vurderer sterkt en 3000+ og en SN85 Shuttle, men trenger litt mer info først........

 

I følge artikkelen her på hw.no står det at det skal funke dersom hovedkortet støtter det. Men bl.a. står det i faq'en til cpu-coolerprogrammet Vcool at det er veldig store svingninger i strømforbruket når den skifter frem og tilbake til idle, og at enkelte strømforsyninger får problemer. Vil det si at jeg også må ha en AMD64 "godkjent" PSU??? Er litt kjiipt å legge 6000 på bordet og ikke få det jeg vil ha......

Det Vcool hinter til her, er ikke strømforbruket til vifta. En vifte drar ikke mye strøm uansett. Men det er strømforbruket til selve CPUen som forårsaker store lastendringer for PSU. Når Cool'n Quiet slår inn for fullt senkes både frekvensen og spenninga. Da vil også strømforbruket til CPUen gå kraftig ned og CPUen utvikler ikke så mye varme.

 

Cool'n Quiet throttler sakte ned når du ikke bruker maskinen så tungt. Den tar det stegvis nedover ... men når du brått begynner å bruke maskinen for fullt, vil den skru spenning og frekvens opp veldig raskt (du vil jo ikke at ytelsen skal lide for denne strømsparinga). Denne bråe lastøkningen kan i teorien være tung for PSU, men den blir nok ikke verre enn hva den opplever når man starter et 3D spill og ens 4000-kroners, 3000 FPS-skjermkort starter opp 3D-delen. Da går også strømforbruket rett i taket. Ser ingen grunn til at Cool'n Quiet skal være noe verre... snarere tvert i mot.

Lenke til kommentar
Det Vcool hinter til her, er ikke strømforbruket til vifta. En vifte drar ikke mye strøm uansett. Men det er strømforbruket til selve CPUen som forårsaker store lastendringer for PSU.

Hehe, tror du fikk det med vifte fra en annen som svarte her.... vifta er ikke til noe bry siden boksen skal stå i et skap. ;) Grunnen til at jeg er litt småbekymret er at Vcool i følge faq'en er ganske "brutal" når den bytter mellom idle og full guff, og det står at ikke alle psu'er er så glade i det. Men siden Cool ' n ' quiet er basert på gradvise steps får man nok ikke den av-på-av-på greia til Vcool, så da regner jeg med det går bra.

 

Lur som jeg er glemte jeg selvfølgelig det aller viktigste da jeg skrev posten, hvor stille blir saken? Men lager ny post på det, ble litt teit å skrive om hele posten etter at folk hadde svart.... :blush: Men takk for alle svar!! :)

Lenke til kommentar
mitt går stablit og fint på et 300w psu. ((athlon 64 3000)

har 1 dvdbrenner,1 cd, 2 hder og et nvidia 5700 som drar strøm.

 

orginal psu til et aopen kabinett.

 

cooln and quiet can du disable hvis du vil, amd boxed vifta bråker ikke stort

uansett. (ikke mer enn vifta til skjermkortet jeg har nå, hadde et ati9600 pro før og den lagde mer leven enn cpu vifta den også)

lurer på hva du får i temp med boxed vifte..

har ikke sett noe bra vifte/kjøler til disse cpu"ene ennå..

ca 39c f.eks rett etter spilling (eks. call of duty) 34c idle.

lydnivået er ca 26db da dette er oppgitt av skjermprodusenten, boxed vifta på

kjøleren blir overdøvet av skjermkort vifta.

Lenke til kommentar
mitt går stablit og fint på et 300w psu. ((athlon 64 3000)

har 1 dvdbrenner,1 cd, 2 hder og et nvidia 5700 som drar strøm.

 

orginal psu til et aopen kabinett.

 

cooln and quiet can du disable hvis du vil, amd boxed vifta bråker ikke stort

uansett. (ikke mer enn vifta til skjermkortet jeg har nå, hadde et ati9600 pro før og den lagde mer leven enn cpu vifta den også)

lurer på hva du får i temp med boxed vifte..

har ikke sett noe bra vifte/kjøler til disse cpu"ene ennå..

ca 39c f.eks rett etter spilling (eks. call of duty) 34c idle.

lydnivået er ca 26db da dette er oppgitt av skjermprodusenten, boxed vifta på

kjøleren blir overdøvet av skjermkort vifta.

34c idle og 26db...

drømmer jeg,da holder jo boxed vifte i lange baner.. :wow:

 

takk for svaret ditt :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...