Gå til innhold

Klage på eiendomsskatt?


Anbefalte innlegg

Hvordan går man fram for å klage på eiendomskatt, hvordan bør man argumentere og hvor sannsynlig er det at man får medhold?
Blir man bedt om å få takst fra megler hvis man klager?


Jeg ser i databasen på nrk.no at flere av mine naboer betaler mindre eiendomsskatt enn meg selv. Dette til tross for at noen av husene er større enn mitt uten at jeg kjenner  det eksakte p-rom arealet.

Er det slik det kun er arealet og er det kun p-rom som ligger til grunn for verdigrunnlaget hvis man ikke har skaffet ny takst? Jeg vil anta at myndighetene ikke har noe data eller modell for å beregne verdi av hage, utsikt o.l.

En mulig grunn er at jeg bare brukte kvadratmetertall fra prospektet, som går mange år tilbake i tid da jeg oppga tallene til kommunen.

Jeg tipper at tallene i prospektet stammer fra en tid hvor megler/takstmann ikke var så nøye eller at mine naboer har vært litt mer taktiske og kanskje har oppgitt litt lavere arealberegnigner.

Jeg bor i Oslo hvis det er forskjeller i praksis mellom kommunene.

Med det samme jeg er inne på eiendomsskatt. Er det noen som kjenner til forslag om å innføre eiendomsskatt i Bærum, evt. om det er sannsynlig at Bærum vil forbli fri for eiendomsskatt i lang tid?

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
22 hours ago, Rudde said:

Skatteetaten er jo helt sinnssyke i sin estimering av boligverdi. Estimerte min vil å være verdt 1 million mer en jeg kjøpte den for når jeg kjøpte den for en halv million over takst få måner tidligere.

Så vidt jeg husker bruker de som utgangspunkt bare offisiel statistikk om gjennomsnitlig m2-pris i området fra SSB og så ganger opp med antall m2.  Det kan slå dårlig ut hvis ens egen bolig er av vesentlig dårligere standard enn ellers i kvarteret, eller motsatt om huset ditt er det nyeste i kvarteret.  Da jeg tidligere bodde i noe billigt ræl var den estimerte boligverdien akkurat innenfor noe jeg kunne ha klaget over, men jeg orket ikke bruke tid på det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...