Gå til innhold

Abb. løsning med frakt kun inkludert i total prisen?


Bugz

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg bestilte nå nettopp en Google Wifi boks fra Altibox, de har en løsning der de sender deg en Google Wifi for 33,- i måneden, rentefri nedbetaling. De informerer aktivt om hvor mye det vil koste i måneden og samt hva prisen er det første året.

 

image.png.74071d01804724c485538321cb3d561e.png

 

Jeg regnet jo ikke ut totalprisen manuelt for og se om dette stemte, eller hvor mye dette evt. betydde i frakt. Men først etter bestilling, får jeg en epost med en "normal" oversikt, der de poengterer at frakt er 149,-.

Og betale frakt er normalt sett ikke ett problem, men her velger de og ta dobbel pris av hva det faktisk koster og sende varen (HeltHjem), og jeg irriterer meg derfor en smule over ikke bare prisen, men det faktum at de har unnlatt og informere om den på "rederlig" vis under bestilling.

Jeg var av den oppfatning at frakt skulle og må inkluderes på en egen linje, seperat fra andre produkter, men inkludert i totalprisen. Stemmer ikke dette? Går Altibox rett fram her med og kun inkludere frakten i totalprisen og ferdig med det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du regner ut 33 * 36, som er 1.188 kr er det jo 149 til overs. Totalprisen er, som du ser 1.337 inkl. frakt, og denne stemmer jo, og er akkurat det du kommer til å betale totalt sett.

De fleste selskap setter en høyere fraktpris enn det det faktisk koster dem å sende varen. Litt ekstra profitt og man slipper å justere hver gang fraktselskapet endrer litt på prisene.

Endret av NoTrace
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joda, jeg og ser at det stemmer vist du faktisk regner over det. Men det er det ingen som gjør ?, mitt spørsmål var mer rettet mot om dette faktisk er lovlig, jeg var rimelig sikker på at frakt skal oppgis i en egen seperat linje OG være inkludert i total prisen. Mens her er den kun inkludert i total prisen, på en månedlig abb. løsning.

Det er selvfølgelig gjort slik av Altibox for og være forvirrende. Men er det lov?

Er heller ikke enig i at bedrifter pleier og ha høyere fraktpris enn hva det koster dem, min erfaring tilsier at det er billigere og sende en vare fra bedrift til privat person, i forhold til hva det koster en privat person og sende pakken, det kan godt hende nettbutikken spiser mellomlegget, men det er langt større sansynlig at de har bedre priser og avtaler enn du som privatperson får, grunnet volumet de sender. Når Altibox nå da tar dobbel pris, som en bedrift, med bedre avtaler, enn hva jeg som privat person skulle betalt for og sende samme pakke med samme firma, finner jeg en smule merkverdig.

Endret av Bugz
Lenke til kommentar

Poenget er vel at totalprisen du har fått oppgitt faktisk stemmer, og jeg kan ikke forstå hvorfor det skulle være ulovlig. Du er ikke tvunget til å kjøpe tjenesten, og ved å bestille tjenesten har du jo akseptert totalprisen som er oppgitt. 1.337 kr ser jo uansett ut til å være en rimelig grei totalpris for produktet, som ellers ligger rundt 1.500 kr (pluss eventuell frakt fra enkelte nettbutikker). 

Jeg mener ikke det er gjort slik for å være forvirrende, og jeg har heller ikke noen store problemer med at de tar 149 kr i frakt.

Edit: Du kan jo sende en mail til kundeservice og forklare at du ikke synes det var beskrivende nok, og be dem om å oppdatere beskrivelsen.

Edit2: Det finnes jo andre nettbutikker som tilbyr gratis frakt, og således har innbakt fraktkostnader i hvert enkelt produkt. Er dette også ulovlig, da?

Endret av NoTrace
Lenke til kommentar

Mtp at det står total pris første år uten å inkludere fraktkostnaden der, men inkludere den i en totalkostnad rett etterpå er jeg enig i at dette er forvirrende. Og jeg kunne nok finne på å klage på det selv. Nå kan ikke jeg gå videre i prosessen på sidene til altibox ettersom man må logge inn, men er du sikker på at det ikke sto mer presist senere? 

Lenke til kommentar

Problemet her @NoTrace er at totalprisen inkluderer fraktkostnaden, men er ikke nevnt ellers, er det lov?. Prisen du ser på og fokuserer på, er hvor mye du betaler i måneden, at 33 x 36 ikke er den summen de oppgir, og 149,- er dermed frakt utenom, er det jo absolutt ingen som sitter og regner ut.

Jeg mener ikke og være frekk her, men jeg er overhode ikke int. i din personlige mening, og om du mener det er greit eller ikke. Jeg spør rett ut, er det lov? Jeg var under den oppfatning at frakt-kostnader skal oppgis på en egen linje, på lik linje som hvert produkt du kjøper er på en egen linje, OG være inkludert i totalprisen. Har aldri før opplevd at en nettbutikk har gjort det på en annen måte, og er jo også derfor jeg reagerer.

Det er rimelig strenge regler for hvordan slikt oppsett skal være, butikkene kan ikke gjøre som de vil i henhold til og opplyse om frakt, mva osv osv, og jeg trodde frakt var en av de tingene som er lovpålagt og spesifisere, på kroner og øre. Men når jeg nå ser at altibox ikke gjør som så og si alle andre.

Ja, @Sexylubb1, det står ingenting på side to, er det samme opplegget, en slags dobbelt bekreftelse, den inkluderer også adresse den sendes til. Det vanlige formatet du pleier og få, med linjer som tilsier hva som koster hva, det får du først på epost, altså kvitteringen. De har også en stående avtale med Helt Hjem der Helt Hjem har Google Wifi boksene stående hos seg, så før du i det hele tatt får tid til og tenke, så er produktet "pakket og sendt", eposten med leveringstidspunkt fra Helt Hjem fikk jeg 2-3 minutter etter bekreftelsen fra Altibox. Så veldig vanskelig og angre seg / klage da produktet blir sendt ufattelig kjapt.

Edit: Jeg bestilte for 24 timer siden, og fikk produktet i postkassen klokken 04:00 imorges, altså for 12 timer siden. Så det tok 12 timer fra jeg bestilte til jeg fikk produktet levert, bare som ett ekstra "Hvor satans fort det går".

Endret av Bugz
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...