Gå til innhold

Siv.ing petroleum.


Gjest 2ede1...5a4

Anbefalte innlegg

Gjest 2ede1...5a4

Jeg holder på å tenke på hvilken siv.ing jeg vil gå til høsten. Det som jeg er desidert mest interessert i er olje og gass. Har blitt rådført til å søke etter motstand før jeg skal ta dette valget, men det er ingen rundt meg som er noen spesiell mening om dette. Jeg hørte mye positivt om denne utdanningen og jobbmulighetene før coronakrisen. TROR dere at den fortsatt vil være noenlunde ''safe'' I årene som kommer? Noen som har eller kjenner noen som har tatt denne utdanningen, som kan fortelle meg hva dere syns? Dette gjelder siv.ing petroleumsfag (5-årig) på NTNU. 

Anonymous poster hash: 2ede1...5a4

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er langt mindre attraktivt å være petroleumsingeniør no enn berre for nokre få år sidan. Etterspørselen etter denne spisskompetansen må ein nok forvente er enda lavare i 2025 når du er ferdig med mastergraden.

Det sagt så vil då gå lang tid før kompetanse på petroleum er utdatert, det vil berre bli gradvis mindre behov for den kompetansen i tida framover. Det betyr at det vil være langt færre jobbar som du kan søke på, men dersom det også er langt færre petroleumsstudentar fordi mange blir skremt vekk så vil det gå opp i opp. Også i oljeindustrien vil det være behov for å fylle på med yngre folk etterkvart som dei eldste pensjonerer seg, men du kan ikkje rekne med at du drukner i jobbtilbod.

Det du bør tenke litt på er kva sannsynlegheita er for at du ender opp med ein mastergrad med gode, middels eller dårleg snittkarakter? Flinke folk vil det alltid finnes eit arbeidsmarked for, men eg trur det vil bli tøft å søke etter relevant jobb i 2025 som nyutdanna middelmådig sivilingeniør i petoleumsfag.

Ein anna ting er at du bør tenke litt over korleis du ser for deg arbeidskarrieren din frammover. Dersom du blir ferdig utdanna som 25 åring så betyr det at du må jobbe fram til år 2067 med dagens pensjonordning før du kan gå av med pensjon. Det er tvilsomt at du vil kunne jobbe med petroleum heile yrkeskarrieren din, på eit eller anna tidspunkt vil du nok måtte over i eit anna fagområde. Om denne overgangen vil gå gradvis slik at du berre jobbar meir og meir med andre typar energibærarar til du til slutt har god kompetanse også på dette området eller om du møter veggen fordi oljekrana blir stengt og må ta heilt ny utdanning er vanskeleg å spå då dette langt på veg er ei politisk beslutning. Det blir i dag jobba politisk med ei målsetting om å være klimanøytrale innan 2030 og nullutslepp innan 2050, får politikarane til det så blir det ikkje mykje plass igjen for olje og gass.
Petroleumsfag er med andre ord ikkje ei utdanning som er så "safe" at du kan rekne med å ha den same jobben gjennom heile arbeidskarrieren. Særleg om du kjem til å bli seint ferdig med utdanning på grunn av alder eller fordi du blir forsinka i utdanninga så bør du tenke deg deg om.

 

 

Oppsumert.
Eg hadde ikkje våre veldig bekymra om du er dyktig nok til å kunne gå ut som ein av dei beste blant ditt kull, men dersom det er meir sannsynleg at du endar opp midt på treet karaktermessig så ville eg nok vurdert andre utdanningar med større arbeidsmarked.
Eg trur også at dersom du startar på petroleumsutdanninga så kan det være lurt å supplere med nokre studiepoeng innafor andre ingeniørretningar slik at du har litt meir bredde og ikkje berre er spissa mot oljenæringa.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noe å tenke på. Hvordan ser du for deg livet når du går ut og er ferdig som 25-åring? (Antar du er ung).  Med stor sannsynlighet så ønsker du nok å havne i oljebransjen?

Flere som har jobbet i oljebransjen har siden forrige krise (2014) blitt sagt opp flere ganger og har slitt med å ha en pålitelig inntekt. Og da snakker jeg ikke bare om petroleumsingeniører, men alle som jobber mot oljeindustrien, spesielt unge hos leverandørene. Personlig så vil jeg heller ha en stabil inntekt slik at jeg har mulighet til å eie eget hus (boliglån) og bil, slikt har dessverre vært vanskelig for mange innen denne næringa de siste årene. Jeg hadde funnet meg noe annet enn olje å drive på med, det er rett og slett for ustabilt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...