Gå til innhold

iPod eller andre Jukeboxer?


Anbefalte innlegg

Det var en lydtest nylig på musikkmagasinet, men det var i bladet ikke på internett så vitt jeg vet. Det snakkes mye om lydtester av mp3 spillere. Det finnes ingen mp3 spillere som kommer i nårheten av iPoden når det gjelder formater, og brukervenlighet. Stod det i testen. Eller så har jo din side gitt den terningkast 5 hvis jeg husker feil.

 

Det jeg egentlig ville si er at lyden er mye mer basert på øretelefonene enn mp3 spilleren, og vilken type musikken er eks: AAC mp3 o.s.v

 

Ville ventet til det hadde kommet en mindre iPod som det er mange rykter om. De skal koste rundt 1000 lappen og har en 4/2 gig hadisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godt Nytt År folkens...

 

legger merke til at samtlige brukere avskriver blant annet MD som et alternativ og kaster seg hemningsløst inn i diskusjonen om hvilken harddiskbaserte spiller som er best...

 

selvfølgelig avhenging av individuelle behov, men jeg vil påstå at harddiskbaserte musikkspillere ikke er det mest gunstige for de fleste av oss...

 

jeg lette lenge etter en portabel musikkmaskin, og gjennomførte tildels svært grundige undersøkelser og sammenligninger av en haug ulike modeller.

 

nå sitter jeg å lurer litt på hva formålet med å ha med seg hele musikksamlinga (10/20/40/60 GB..osv) si er, når man faktisk ikke har mulighet til å spille i mer enn omlag 10 timer.

etter ti timer må du hjem igjen, til oppladning og evt docking. med dagens overføringshastigheter (usb 2/firewire) ser jeg ikke helt problemet med å bruke fem minutter på å fikse neste dags playlist samtidig som man plugger spilleren i ladestasjon...

 

derfor ble konklusjonen for min del at det var liten vits å investere i en svær portabel harddisk som allikevel ikke kunne spille i mer enn 10 timer...

man har seff muligheten til å ha med seg yndlingsmusikken på fest, men det er da virkelig ikke verd å betale bøttevis med penger for de få gangene dette er aktuelt (iallefall for min del)

pris er selvfølgelig også en faktor.

 

uansett, jeg er nå den stolte eier av en sony MD MZ-n510. batteritiden er vel omlag 50 timer og jeg dytter med letthet inn 40 mp3-sanger med god kvalitet på noen få minutter. prisen var også særdeles tilfredsstillende, jeg betalte 1500 kroner.

 

inntil batteritiden på slike harddiskbaserte spillere økes betraktelig så har jeg det kjempeflott med min net-md...

 

 

:xmas:

Endret av surtur
Lenke til kommentar
Godt Nytt År folkens...

 

legger merke til at samtlige brukere avskriver blant annet MD som et alternativ og kaster seg hemningsløst inn i diskusjonen om hvilken harddiskbaserte spiller som er best...

 

selvfølgelig avhenging av individuelle behov, men jeg vil påstå at harddiskbaserte musikkspillere ikke er det mest gunstige for de fleste av oss...

 

jeg lette lenge etter en portabel musikkmaskin, og gjennomførte tildels svært grundige undersøkelser og sammenligninger av en haug ulike modeller.

 

nå sitter jeg å lurer litt på hva formålet med å ha med seg hele musikksamlinga (10/20/40/60 GB..osv) si er, når man faktisk ikke har mulighet til å spille i mer enn omlag 10 timer.

etter ti timer må du hjem igjen, til oppladning og evt docking. med dagens overføringshastigheter (usb 2/firewire) ser jeg ikke helt problemet med å bruke fem minutter på å fikse neste dags playlist samtidig som man plugger spilleren i ladestasjon...

 

derfor ble konklusjonen for min del at det var liten vits å investere i en svær portabel harddisk som allikevel ikke kunne spille i mer enn 10 timer...

man har seff muligheten til å ha med seg yndlingsmusikken på fest, men det er da virkelig ikke verd å betale bøttevis med penger for de få gangene dette er aktuelt (iallefall for min del)

pris er selvfølgelig også en faktor.

 

uansett, jeg er nå den stolte eier av en sony MD MZ-n510. batteritiden er vel omlag 50 timer og jeg dytter med letthet inn 40 mp3-sanger med god kvalitet på noen få minutter. prisen var også særdeles tilfredsstillende, jeg betalte 1500 kroner.

 

inntil batteritiden på slike harddiskbaserte spillere økes betraktelig så har jeg det kjempeflott med min net-md...

 

 

:xmas:

Kan vel si såpass til deg; man har ikke bare strømuttak hjemme, if you get the point . . .

Lenke til kommentar

 

Kan vel si såpass til deg; man har ikke bare strømuttak hjemme, if you get the point . . .

 

 

skjønner det, men dette forutsetter at du har med deg strømadapteren (som i de fleste tilfeller er spesifikk for spilleren) med deg...

dette reduserer vel graden av portabilitet betraktelig (noe den svake batteri-tiden også gjør)...og dermed blir litt av poenget med en liten og bærbar musikkmaskin borte spør du meg....

Lenke til kommentar

koooze og være glade nå?

 

 

Kan ikke alle holde kjeft og stoppe å krangle om nøyaktig det samme hele tiden.

man kjøper det man har lyst på, enten om det er poppis, "anti-ett-eller-annet" eller billig ...

 

 

når vi først er igang kan vi ikke diskutere hvem som er best av linux og windows?

 

 

B L Æ

Lenke til kommentar

når vi først er igang kan vi ikke diskutere hvem som er best av linux og windows?

 

texaco; jeg registrerer at du synes diskusjonen tydeligvis er meningsløs, og at det er som å diskutere hvorvidt epler og pærer best...

 

men, jeg antar trådstarters formål er å høre ulike brukeres synspunkt på de ulike alternativene.

spesifikasjoner og fakta omkring alternativene er i utgangspunktet ubestridelige, og en diskusjon må i alle tilfeller romme en rekke subjektive meninger i tilegg...

 

jeg er enig i at det er viktig å begrense innleggene sine såfremt man ikke har noe nytt å bidra med eller viktige saksopplysninger. et innlegg må/bør i alle tilfelle basere seg på en viss mengde kompetanse og/eller referanse til kompetente kilder...

jeg synes det er altfor mye irrelevante og intetsigende posts på forumet, og posts som forverrer og gjør threads useriøse. man skal holde seg til sakens kjerne, ikke poste tulleball for å øke antall posts på forumet.

 

i dette tilfellet vil jeg si jeg bidro med et personlig synspunkt omkring trådstarters spørsmål. jeg ser ikke at det er usaklig eller provoserende på noen måte, men prøver derimot bringe inn noe annet når diskusjonen ser ut til å dreie seg mot nettopp munnhuggeri om epler og pærer...

eksempelvis "omiro"'s; "Fatter ikke at det går an å si at iPod har dårlig lydkvalitet!!!! ". totalt unødvendig etter min mening.

 

om jeg forstår deg rett, texaco, så mener du hele denne tråden er unødvendig og begrunner dette med at man "kjøper det man har lyst på"...

dette er jeg totalt uenig i, og synes ditt innlegg inneholder uberettiget kritikk (til hvem?) og fjerner fokus fra temaet.

 

håper for threaden's skyld at du unnlater å svare på dette med mindre du har noe i tillegg som er relevant for tråden. sorry til trådstarter, men jeg så meg nødt til å svare på kritikken din texaco...

Endret av surtur
Lenke til kommentar

Litt brukererfaring her. Gidder ikke hive meg på religionskrigen.

 

Har en Creative Jukebox Zen Xtra. 60GB.

Kjøpt fordi: Skal utestasjoneres (USA) og har 1200 CD'er. Litt mye å dra på.

Musikkformat: MP3 VBR snitt 160 kbps, men dette gir meg 66 GB totalt, så jeg har resampla hele haugen til WMA VBR 96 kbps. Alt rippet selv.

Brukt med hodetelefoner: Etymotics ER-4S

Brukt med NAD forsterker og Mission høyttalere hjemme. Enkle greier.

Kjøpt fra Komplett. Kr 3800+ inkl frakt.

 

Tenkte egentlig på å kjøpe IPod, men prisen fikk meg til å flire. Gidder ikke svi av så mye for så lite. Hadde på forhånd egentlig tenkt meg å finne en spiller på 80GB, men det finnes ikke. Muligens bytter jeg disk i den til høsten dersom 100GB disker er ute. Dette skal være greit med denne spilleren da den bruker standard 2.5" laptop HD. Grei forsikring om den skulle ryke også. Vurderte også å kjøpe den billigste utgaven og en 80GB disk med en gang, men tenkte på garantier.

 

Erfaringer:

Ikke kjøp denne uten å ha brukt noen timer på http://www.nomadness.net/, stedet der alle brukerne henger. Ta også en turn innom Red Chair Software siden du allikavel må kjøpe softwaren deres senere.

 

Software: Gjennomelendig. Fysj. Derimod er Notmad fra Red Chair Software fullgodt og verdt det lille ekstra ($25). Brukt med XP og 2000.

Lyd: God nok for meg. Jeg har ikke hyperanlegg, lytterom eller tid/penger til å perfeksjonere. Nomaden gjengir lyden som jeg trenger den. OBS! Den har ikke line out, så om du bruker den på anlegg, skru volumet på jukeboksen kraftig opp for best lyd. Så godt som ingen motorlyd fra den. Veldig kjekt da noen harddisker bråker for mye for meg.

Hastighet: Lynraskt brukergrensesnitt, noe treig overføring for noe så digert. Jeg ligger på ca 5MB (MegaByte for dere som er capsdyslektiske). Det blir 1-2 låter i sekundet, men mange sekunder når du har 12000+ låter.

Batteri: Forunderlig nok temmelig nære de påståtte 14 timene dersom den får spille en plate eller to i slengen. Mye trykking og bytting av låter etc. reduserer nok dette. Batteriet er lett uttagbart og på størrelse med et Nokia-batteri. Forunderlig likt Nokia 7200 eller hva nå de siste heter. Må låne en slik og sammenligne. Åkke som kjøper jeg nok et ekstra snart. Strømadapteren er hyggelig nok veldig liten/lett å ta med seg. Har 100-220V og standard "radioplugg" så den er lett å bruke i utlandet.

Tilbehør: Hodetelefonene så noe store ut, men slike ting gidder jeg ikke pakke opp en gang da jeg har skikkelige saker. Kjekk støtdempende bæreveske følger med, men mangler hull til displayet. Finnes ikke fjernkontroll til den, men det driter jeg i. Andre vil like dette dårligere. USB2-pluggen er standard type. Noen drittsekkprodusenter hostIriverhost finner opp sine egne plugger, noe som gjør meg skikkelig sur.

Brukergrensesnitt: Gjør jobben, men litt keitete. Har ikke støtte for foldere, og indekserer alt på genre/artist/album/spor. Den er litt teit her, så har du to plater med samme navn, forskjellig artist og et likt spor, så må du rename id3-taggen på det ene sporet til noe annet. Bra teit. Fikk vel 50-60 slike problemer da jeg la inn samlinga mi. Den gjør også noen andre teite ting. Velger du å spille en plate, så spiller den sporene i rekkefølge dersom disse er gitt i id3 (track number), men velger du å spille en artist så syns den det er helt naturlig å spille alle artistens låter i alfabetisk rekkefølge og du får ikke velge noe annet. Samme gjelder sjanger. Dette bekymrer meg heller ikke noe særlig. Men dårlig håndverk.

Annet: Vil ikke anbefale denne som HD. For meg gjør det ikke en døyt siden den allerede er full av musikk. Foretrekker en USB key til slikt anyway. Den må ha Creative sine drivere for å funke som HD (eller noe annet). Jeg lurer også på om den ikke støtter foldere i HD-modus, men som sagt, har ikke testet skikkelig.

 

Konklusjon: Ikke noe i mot å anbefale denne, men ikke til farmor. Dette er leketøy for de som forstår nok til å pludre litt med PC'en for at ting skal spille. Når musikken først er på plass så gjør den jobben og ikkeno mer.

 

Karakterer (subjektivt; 1=skrot, 5= godt nok)

Lyd: 5

Software (PC): 1 (4) i parantes den du kjøper fra Red Chair til $25

Software (jukebox): 3 - obs med siste update ble det bedre. Flasher bra.

Tilbehør: 4 - som sagt er fjernkontroll umulig. Bra strømadapter

Plass: 5 - fordi det ikke finnes bedre.

Utbyggbarhet: 4 - kan bytte HD og batteri, men ikke sette på fjernkontroll.

Pris: 5 - beste størrelse/pris.

Lenke til kommentar

Angående den diskusjonen om lydkvalitet så kjøper vel de fleste en bærbar mp3 spiller nettopp for å kunne ta den med på farten. Og jeg vil tørre å påstå at du ikke vil høre forskjell på Creative og iPOD når du sitter på bussen o.l Kjøper du en mp3 spiler for å koble den til stereoanlegget til 15k+ da har du kasta bort penger.

Lenke til kommentar

Bra oppsummering av tahe. Sleng inn litt linjeskifts og den fortjener bedre enn å "forsvinne" i en eviglang tråd.

 

Ellers: Feinschmekkerdiskusjoner om lydkvalitet er mindre interessant for de fleste. Det som har noe å si utover størrelse, kapasitet og pris er brukergrensesnitt og grensesnitt mot pc eller musikkanlegg. Det virker som produsentene har en god del å gå på, særlig når det gjelder det viktigste: Det å kunne finne fram akkurat den sangen man vil ha (nesten) like enkelt som man gjør på en pc.

Lenke til kommentar
Kjøper du en mp3 spiler for å koble den til stereoanlegget til 15k+ da har du kasta bort penger.

På hvilken måte da?

 

Hvorfor er det meningsløst å kjøpe en mp3 spiller for så og rippe over en god del cd plater i aiff eller wav format og koble til et hvilket som helst annlegg?

 

Det blir jo ikke dårlig lyd hvis det var det du siktet til?, du slipper å skifte plater så ofte også.

 

Kanskje du kunne utdype det litt mer.

Lenke til kommentar
Kjøper du en mp3 spiler for å koble den til stereoanlegget til 15k+ da har du kasta bort penger.

På hvilken måte da?

 

Hvorfor er det meningsløst å kjøpe en mp3 spiller for så og rippe over en god del cd plater i aiff eller wav format og koble til et hvilket som helst annlegg?

 

Det blir jo ikke dårlig lyd hvis det var det du siktet til?, du slipper å skifte plater så ofte også.

 

Kanskje du kunne utdype det litt mer.

Har du prøvd det eller? Det blir dårlig lyd... Jukebox 3 fra Creative er vel den nermeste man kommer akkseptabel lyd... I tillegg hører man jo fint forskjell på mp3 og CD.

 

edit: så ikke at du skrev Wav osv... men det blir fremdeles dårligere lyd på grunnav spilleren i seg selv. Det er en grunn til at alle ikke sitter med små portable enheter koblet til annlegget.

Endret av SBS
Lenke til kommentar
Kjøper du en mp3 spiler for å koble den til stereoanlegget til 15k+ da har du kasta bort penger.

På hvilken måte da?

 

Hvorfor er det meningsløst å kjøpe en mp3 spiller for så og rippe over en god del cd plater i aiff eller wav format og koble til et hvilket som helst annlegg?

 

Det blir jo ikke dårlig lyd hvis det var det du siktet til?, du slipper å skifte plater så ofte også.

 

Kanskje du kunne utdype det litt mer.

Enig med SBS. Det blir dårligere lyd når du komprimerer lydfiler. Men som du sier kan man jo bruke wav som nok antagelig vil gi ett greit resultat. Men da er jo litt av poenget borte hvis du skal bruke 40 mb på hver sang. Poenget mitt var bare at de fleste kjøper en bærbar mp3 spiller for at den skal være bortabel og ha den med seg rundt.

Lenke til kommentar

Ja, det er sant, den er jo tross alt laget for å være en portabel mp3 spiller hvor man skal kunne lagre i tusentalls med sanger.

 

 

PS. Ipod's lydkvalitet er faktisk bedre en mange stasjonære cd spillere på markedet, så og si at man ikke kan koble den til anlegg er ikke fullkomment sant.

Lenke til kommentar
Ja, det er sant, den er jo tross alt laget for å være en portabel mp3 spiller hvor man skal kunne lagre i tusentalls med sanger.

 

 

PS. Ipod's lydkvalitet er faktisk bedre en mange stasjonære cd spillere på markedet, så og si at man ikke kan koble den til anlegg er ikke fullkomment sant.

Det har noe å gjøre med hva den er laget for... Den er laget for bruk sammen med hodetelefoner...

 

Jeg har testet iPod på et stereoannlegg, riktignok ikke et så veldig godt et, men det var mye dårligere lyd enn fra til og med en bærbar cd-spiller. Og som kjent har en stasjoner cd-spiller mye bedre lyd enn de bærbare heh

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...