Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leiekontrakt - mulig psykotisk og farlig person i sokkelleilighet


Tellurium

Anbefalte innlegg

Samboer, stedatter og jeg leier i dag 1. etasje av en enebolig. En mann i seint 20- eller tidlig 30-årene og hans samboer leier sokkelleilighet i samme hus. Etter vi har bodd her et snaut år, har leieboeren i sokkelleiligheten oppført seg tidvis som en dust, spilt høy musikk (huset er veldig lytt), røyka hasj (men holdt seg for seg selv), stjålet internett, koblet ut internett når jeg ikke svarer han fort nok på sms osv. Irriterende, men sånt må man forvente når man leier bolig.

De siste dagene toppet det seg. Samboeren til leieboeren var bortreist (jeg så henne på vei til togstasjonen med bagasje). En dag senere, og deretter gjevnt over 48 timer, dag og natt, hørte vi sinte knurr og brøl fra sokkelleiligheten, som om han var fly forbanna. Stedatteren min syns det hørtes ut som en rasende bjørn. Det var ingen ord eller setninger, kun brøl, knurring, og den slags. 5% av lydene hørtes personen forvirret eller redd ut, men altså mest sinne. Dette holdt på tidvis både dag og natt i denne perioden, på det værste 7 sekunder eller mindre mellom hvert brøl. Det får meg til å tenke at denne personen var rusa på metamfetamin eller liknende. Personen virket åpenbart psykotisk ut i fra lydene vi hørte og hvor ofte, samt lenge dette varte i strekk.

Vi har nå blitt litt redd for vår egen sikkerhet. Hvor (u)tilregnelig er denne personen? Hva om stedatteren min leker i hagen mens leieboeren er i en rusutløst psykose preget av sinne?

Vi har kommet frem til at vi har noen alternativer:

* Ringe politiet. Problemet er at selv om politiet kommer, vil han antagelig kun få en bot. Etter dette vil han antagelig anta at vi ringte politiet og vil kanskje bære nag for dette?

** Be huseier kaste ut leietakeren i sokkeletasjen. Å kaste ut leietakere er lettere sagt enn gjort, og siden jeg ikke fikk tatt opp disse lydene har jeg ikke bevis. Risikerer også her at leieboeren bærer nag.

* Flytte. Dette er selvfølgelig det mest rasjonelle, men siden stedatter akkurat har tilpasset seg ny skole vil vi gjerne slippe å flytte, samt tid/ressurser/krefter dette tar.

 

Har vi noen andre valg/muligheter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden dette er et juss-forum så er nok svaret å ringe politiet for å varsle om husbråk, men det kan være lurt å ta en prat med husverten først. Kanskje husverten allerede har fått med seg oppførselen eller mistenkt det lenge?

Men går usikkerheten deres over i en reel frykt for egen sikkerhet så ikke nøl med å snakke med politiet. Dere kan sikkert rådføre dere med dem også.

Lenke til kommentar
Tellurium skrev (6 timer siden):

Samboer, stedatter og jeg leier i dag 1. etasje av en enebolig. En mann i seint 20- eller tidlig 30-årene og hans samboer leier sokkelleilighet i samme hus. Etter vi har bodd her et snaut år, har leieboeren i sokkelleiligheten oppført seg tidvis som en dust, spilt høy musikk (huset er veldig lytt), røyka hasj (men holdt seg for seg selv), stjålet internett, koblet ut internett når jeg ikke svarer han fort nok på sms osv. Irriterende, men sånt må man forvente når man leier bolig.

De siste dagene toppet det seg. Samboeren til leieboeren var bortreist (jeg så henne på vei til togstasjonen med bagasje). En dag senere, og deretter gjevnt over 48 timer, dag og natt, hørte vi sinte knurr og brøl fra sokkelleiligheten, som om han var fly forbanna. Stedatteren min syns det hørtes ut som en rasende bjørn. Det var ingen ord eller setninger, kun brøl, knurring, og den slags. 5% av lydene hørtes personen forvirret eller redd ut, men altså mest sinne. Dette holdt på tidvis både dag og natt i denne perioden, på det værste 7 sekunder eller mindre mellom hvert brøl. Det får meg til å tenke at denne personen var rusa på metamfetamin eller liknende. Personen virket åpenbart psykotisk ut i fra lydene vi hørte og hvor ofte, samt lenge dette varte i strekk.

Vi har nå blitt litt redd for vår egen sikkerhet. Hvor (u)tilregnelig er denne personen? Hva om stedatteren min leker i hagen mens leieboeren er i en rusutløst psykose preget av sinne?

Vi har kommet frem til at vi har noen alternativer:

* Ringe politiet. Problemet er at selv om politiet kommer, vil han antagelig kun få en bot. Etter dette vil han antagelig anta at vi ringte politiet og vil kanskje bære nag for dette?

** Be huseier kaste ut leietakeren i sokkeletasjen. Å kaste ut leietakere er lettere sagt enn gjort, og siden jeg ikke fikk tatt opp disse lydene har jeg ikke bevis. Risikerer også her at leieboeren bærer nag.

* Flytte. Dette er selvfølgelig det mest rasjonelle, men siden stedatter akkurat har tilpasset seg ny skole vil vi gjerne slippe å flytte, samt tid/ressurser/krefter dette tar.

 

Har vi noen andre valg/muligheter?

Ville personlig tatt en prat med huseier, om jeg var i din situasjon. Også eventuelt ringt politi så både huseier og politi er klar over situasjon. Kommer jo litt ann på hvordan huseieren deres er også. Noen bryr seg lite og andre går kanskje å prate til vedkommende, og har ikke det effekt, politi og mulig utkastelse...?

Lenke til kommentar

Ja, hvis du skal vinne fram med dette, så må det gjøres taktfullt og riktig, og over tid. Med mindre dette skjer veldig jevnlig, kan det ta tid, men det gjør jo ingenting for deg.

Jeg har bodd i leilighet med nabo som du nevner, men boende over, med tramping og dundring i gulvet -hele- natten gjennom, og annet mas. Jeg bodde dog alene, og satt oppe om nettene uansett, så jeg brydde meg ikke så mye om det. Hvis jeg var i din posisjon, ville jeg:

1) Tatt en prat med politiet først, sånn at de er klar over situasjonen. Jeg antar de vil være enige i at det riktige for deg er å prøve å gå i dialog med de som bor der. Men si at du helst vil prøve å løse dette selv først, bare at du er litt redd for egen sikkerhet etter den siste hendelsen i helga. Be de skrive ned ditt navn, adresse og telefonnummer.

2) Prate med utleier. Si fra at du har tenkt å ta en prat med naboen og si fra om tilstandene. Forsikre utleier om din posisjon - Du har jo barn som har begynt å tilpasse seg ny skole, hvilken interesse skulle dere ha i å fremmedgjøre en nabo og gjøre ting vanskelig for noen? Si at du helst ikke vil at han/hun skal gjøre nabo oppmerksom på at du har pratet om dette.

3) Bedt om en vennlig prat med naboen. Og hold det som en vennlig prat. Bare si at du har barn som går på skole, og at du egentlig ikke bryr deg så mye om hva folk gjør på fritiden, men dette som skjedde sist Lørdag var ubehagelig for hele familien (ikke bare datteren). Og be om at dette helst opphører, da det er temmelig lytt. Be om forståelse. Så må du bare se an reaksjonen. Uansett hva du blir møtt med, så hold deg vennlig og avslutt med en vennlig tone. Skulle det ende i banneord og fiendtlighet, bare smil og si det er synd han tar det på den måten og at det ikke var ment på en vond måte.

4) Hvis dette skjer igjen, send melding eller ring utleier med én eneste gang. Ikke vent. Be han/hun komme ned og høre på bråket. Da har du bevis. Involvér autoritetspartene med én gang. Så får det bli opp til utleier å ringe politiet om det er det riktige.

5) Hvis du har prøvd alt dette og det -fremdeles- ikke fører frem, hvis utleier ikke bryr seg, hvis nabo fortsetter bråk og du ikke føler deg trygg, så ville jeg kontaktet politiet og lagt frem alt. Jeg ville også tatt en prat med advokatvakt (google det), søkt om jussriktige måter å gå frem på. Det ville jeg kanskje gjort tidligere i prosessen. Men uansett er dialog og prat den beste måten å gjøre det på.

 

Å ta opp samtalene med samtaleopptaker-app på telefonen er ingen dårlig idé, så lenge du holder det kun for deg selv og ikke tar det frem som bevis før det er helt nødvendig, hvis for eksempel politiet ikke skulle bry seg. I så måte kan du sette på lydopptakeren på telefonen, sette den på flymodus (så opptakeren ikke blir forstyrret eller avsluttet), hvis naboen bråker, så kan den bare ligge der i timesvis og ta opp hele seansen. De er temmelig lydsensitive, så hvis det er så lytt som du beskriver, så skal du klare å ta det opp.

Nå kan dette bli litt vagt bevis, da det jo kan sees og antas som tilgjort eller iscenesatt. Derfor burde man kanskje egentlig tatt dette opp på film, som jo tar opp lyd også. Så å slette det meste av innhold på telefonen, så du har veldig god plass, og sette telfonen til fliming av veggen/rommet der bråket forekommer ved siden av, vil kanskje virke som et enda sterkere bevis. Da er det ingen tvil om hvor bråket kommer fra.

Man får også kjøpt stillkamera med skylagring til en billig penge, jeg har en selv og den er veldig lydsensitiv, jeg er svært fornøyd med denne - den bare står der og tar opp når det blir uregelmessigheter: https://www.elkjop.no/product/smarte-hjem/smart-sikkerhet-overvakning/smart-overvakningskamera/26429/d-link-dcs-p6000lh-mini-hd-wifi-kamera?scid=social_remarketing9599946383&utm_source=facebook&utm_medium=social_remarketing&utm_campaign=b2c-loc-facebook-dpa&utm_content=all&fbclid=IwAR2J--o7ARa1rvPBXO_cveYog23dNzR9bvnCylLBaGqPs5IMae4F-MNgvDU

Og ja, husk å før en dialog på egen notatblokk-ark (på pc) eller på et eget ark eller liten bok. Skriv ned alle hendelsesforløp med tidspunkt. Nå har du alleréde en del skrevet ned her, få det loggført. Hvis politiet skulle bli involvert, så kan de alltids ha metoder for å sjekke om det du skriver er sant. Om de finner ut det, så styrker det jo din sak.

 

Og ett siste tips: Hvis alt dette virker som for mye bry, så kan det jo hende at det finnes andre leiligheter i nærheten av skolen datteren din går på? Kanskje bedre og billigere også? Du kan jo begynne å søke på finn.no alleréde i dag, så du er forberedt. Det er synd det skal være sånn, men jeg håper de første alternativene fører frem først.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for innspill og synsvinkler på dette.

Frem til i dag diskuterte samboer og jeg litt frem og tilbake hvordan vi skulle ta dette videre. I dag ble i det minste min teori bekreftet;

Hadde ikke hatt noe kontakt med leietakeren i sokkelleiligheten etter "episoden". Tidligere i dag sendte leietaker en melding til meg, og sa at det var en mulig vannlekkasje i huset. I stedet for å sende ørten meldinger frem og tilbake valgte jeg å gå ned å prate med han. Jeg hadde tross alt sett han kjøre bil og han så relativt normal ut gjennom vinduet. Fyren virket noe nervøs og ubekvem når jeg snakket med han, men det var en hyggelig tone. Vi ble enige om at vi skulle se an den mulige vannlekasjen, og ønsket hverandre god påske.

Et par timer senere banker det på døra. Det var politiet som spurte etter meg. Rimelig forfjamset spurte jeg hva dette dreide seg om, og det viste seg at leietakeren hadde ringt politiet og sagt at vi hadde kranglet om hagearbeid, av alle ting (de har aldri løftet en finger for å hjelpe med verken hagestell eller snømåking), men vi forklarte situasjonen og de skjønte at det dreier seg om en mentalt ustabil person. Politiet anbefalte oss å ringe hvis leietakeren har flere "episoder", samt diskutere saken med huseier, men at vi også måtte vurdere å flytte hvis dette ikke førte frem.

Vi skal nå skrive en lang og detaljert epost til utleier (avtalen/kontrakten er gjennom en utleiemegler, som kanskje er i vår favør), og legge frem saken så tydelig som mulig. Samtidig er jeg klar over at det er vanskelig å kaste ut leietakere i Norge, så vi er nok avhengig av at huseier deler vårt syn i saken og faktisk legger innsats i dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt seint, men det er også verdt å merke seg at utleiger etter husleigelova § 5-2 plikter å opprettholde vanleg ro og orden på eigedommen. 

Det gjer ikkje situasjonen så mykje enklare, men det betyr at utleiger har ei plikt til å syte for at leihetakaren enten oppfører seg eller blir kasta ut. Den andre sida av saka er at dersom utleigaren ikkje opprettheld vanleg ro og orden så kan det kunne danne grunnlag for ein mangel som kan gi deg hevingsrett av leigeavtalen. Dette kan være greitt å vite om dersom det skulle bli aktuelt for deg å flytte ut fort. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...