Gå til innhold

Ikke alle på QXL er like smarte!


jonpet55

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kanskje han hadde lest denne?

lol! Det er visst flere som ser ut til og blande dette... Hva kommer det av? ;)

Jeg tror det kommer fra noen grove "forenklinger" enkelte datakyndige gjorde på 80-tallet da de skulle lære opp nye folk. For "enkelhetsskyld" lærte de bort at det å lagre på disketten var "A:" og det å lagre på PC'n var "C:" altså harddisken.

 

Dermed ble hele PC'n ansett for å være "C:" og dermed harddisken. Husk at dette var lenge for menigmann begynnte å titte inni kabinettet på egenhånd. (PC'er kostet jo fra 30.000kr og oppover det tiåret, og 30.000kr den gang var jo 1/10 av prisen på en vanlig 80m^2 leiligheter i Oslo sentrum, eller halve prisen på en slitter ny småbil. Det jeg prøver å formidle var at ingen med forstanden i behold åpnet kabinettet på egenhånd og risikerte garantien...

 

Ergo: Hele kassa var bare en stor mystisk enhet med ukjent innhold (bortsett fra at det var "C:")

Lenke til kommentar
Dermed ble hele PC'n ansett for å være "C:" og dermed harddisken. Husk at dette var lenge for menigmann begynnte å titte inni kabinettet på egenhånd. (PC'er kostet jo fra 30.000kr og oppover det tiåret, og 30.000kr den gang var jo 1/10 av  prisen på en vanlig 80m^2 leiligheter i Oslo sentrum, eller halve prisen på en slitter ny småbil. Det jeg prøver å formidle var at ingen med forstanden i behold åpnet kabinettet på egenhånd og risikerte garantien...

Så "ille" som du beskriver det her var det, som jeg opplevde det, ikke.

Jeg kjøpte selv min første egne PC høsten 1988 like etter at jeg var blitt student. Dette var en ARC Turbo 12 (12,5 MHz 80286 med 1MB RAM og 20 MB harddisk) og 15" EGA skjerm. Denne betalte jeg 22.500,- (innkjøpspris til forhandleren) for. I de to årene før dette brukte jeg en 4,77 MHz 8086 med 2x360KB diskettestasjoner (ingen harddisk). Prisen var da fallt drastisk i forhold til når IBM AT kom (i 1984 eller 86?). Prisen på en slik var såvidt jeg husker rundt 60.000,- fra starten av.

 

Det forgikk en utpreget grad av mekking på egne PC'er på denne tiden også. F.eks. montering av Adlib eller senere Soundblaster lydkort, montering av mere RAM eller større/ekstra harddisk. Komponentutvalget var selfølgelig langt mindre enn hva som er tilgjengelig i dag. Det var selfølglig mange PC eiere som aldrig holdt på med slikt, men det er det da også i dag.

 

Six

Lenke til kommentar
Kanskje han hadde lest denne?

He he... lurer på om den "holderen" ble noen schleger... ser for meg at den døren på baksiden som skal skjule ledninger kommer til å gjøre det rimelig hett for de fleste av dagens maskiner.. Noen ting burde designes av datafolk... ikke mer å si.. til og med annonsene i enkelte tilfeller. (konsulenthjelp kanskje.. språkvask?)

 

godt nyttår til alle!! :xmas:

Lenke til kommentar

Ei i klassen skulle sette inn CD-brenner gjennom fronten (ta bort et blindpanel,)og hun klagde på at det var litt trangt da jeg satt på "telefonsupport." Jeg holdt på å bryte sammen da jeg skjønte hva hun holdt på med...

 

Det er omtrent som å demontere en bil gjennom eksospotta :D

Endret av G2Petter
Lenke til kommentar
Dermed ble hele PC'n ansett for å være "C:" og dermed harddisken. Husk at dette var lenge for menigmann begynnte å titte inni kabinettet på egenhånd. (PC'er kostet jo fra 30.000kr og oppover det tiåret, og 30.000kr den gang var jo 1/10 av  prisen på en vanlig 80m^2 leiligheter i Oslo sentrum, eller halve prisen på en slitter ny småbil. Det jeg prøver å formidle var at ingen med forstanden i behold åpnet kabinettet på egenhånd og risikerte garantien...

Så "ille" som du beskriver det her var det, som jeg opplevde det, ikke.

Jeg kjøpte selv min første egne PC høsten 1988 like etter at jeg var blitt student. Dette var en ARC Turbo 12 (12,5 MHz 80286 med 1MB RAM og 20 MB harddisk) og 15" EGA skjerm. Denne betalte jeg 22.500,- (innkjøpspris til forhandleren) for. I de to årene før dette brukte jeg en 4,77 MHz 8086 med 2x360KB diskettestasjoner (ingen harddisk). Prisen var da fallt drastisk i forhold til når IBM AT kom (i 1984 eller 86?). Prisen på en slik var såvidt jeg husker rundt 60.000,- fra starten av.

 

Det forgikk en utpreget grad av mekking på egne PC'er på denne tiden også. F.eks. montering av Adlib eller senere Soundblaster lydkort, montering av mere RAM eller større/ekstra harddisk. Komponentutvalget var selfølgelig langt mindre enn hva som er tilgjengelig i dag. Det var selfølglig mange PC eiere som aldrig holdt på med slikt, men det er det da også i dag.

 

Six

..det er jo selvølgelig unntakstilfeller.. ..you clearly being one..

 

Simen1 lager et godt 'generelt bilde', mener nå jeg.. 'ting' ble lagret på c: / harddisken / den-derre-kassa-der.. og ting kunne også bli lagret på diskett; a: ..altså; a: eller c: .. disk eller kasse..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...