Gå til innhold

Utbytte


alperose

Anbefalte innlegg

I disse dager diskuteres om næringslivet skal utbetale utbytte. Er norsk næringsliv tjent med det tro? Jeg er det som kalles småaksjonær, dvs. at jeg ikke har så mye midler stående i aksjer, men noe har jeg og det er også penger jeg har kalkulert med for blant annet å dekke restskatt som jeg får etter fjorårets utbytte

Hvis jeg ikke får utbytte på noen av postene jeg har aksjer i må jeg selge med tap. (det går fint for meg) eller jeg må låne penger for å dekke restskatten. Men det er ikke først og fremst min egen situasjon jeg er opptatt av, det er mange som meg og store firma er i samme situasjon. 

Er næringslivet (samfunnet) tjent med at aksjonærer ikke får utbetalt utbytte de har krav på (avkastning for 2019)  Først og fremst drar aksjonærer ut finanser bedrifter sårt hadde trengt i disse tider hvis de velger å selge. I tillegg kan vi skrive av tapet på neste års skattemelding (mindre skatteinntekter til samfunnet) 

Jeg synes det er rart at politikere som f.eks Støre er motstander av utbetaling av utbytte. Viser jo hvor lite han kan om sosialøkonomi. Ingen er tjent at utbytte for 2019 ikke blir utbetalt, verken aksjonærer eller næringslivet.Til og med oljefondet har aksjer i disse bedriftene.

Men til spørsmålet mitt, jeg har aksjer i Aker ASA Lerøy, Mowi, Dnb, Norsk hydro og Storebrand i tillegg til i endel firma som ikke betaler utbytte. Noen her som vet om det vil bli betalt utbytte i disse firmaene i år?

Endret av alperose
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser tankegangen med at de ikke får tatt utbytte. Det virker jo litt rart at de skal få hjelp fra staten til å dekke utgifter i en nødsituasjon som det er nå, og samtidig gi ut penger til sine eiere.

MEN, det som noen veldig få nevner, er jo at veldig mange av eiere som henter ut utbytte gjør det for å kunne betale formueskatten de må betale, da de ikke henter ut store lønninger i det daglige. Eiere av bedrifter må jo betale formueskatt av verdien på bedriften, samme om den går i pluss eller minus, av eiendelene de har osv. Noe som kanskje burte vært løst bedre måte.

Lenke til kommentar

Veldig mange aksjonærer investerer også videre deler av utbytte i nye aksjer i næringslivet. Noe næringslivet sårt trenger. Meg bekjent er det kun Aker av disse som bedt om økonomisk hjelp av regjeringen.

Men hovedpoenget mitt er vel om det å nekte å betale ut utbytte ikke bare vil ramme aksjonæren men hele næringslivet. For det er jo sånn at mange allerede har tapt store verdier , når de attpåtil tar utbytte fra de kan man jo spørre hva som er vitsen med å investere i aksjer med den risiko det har. Det blir jo nesten som å nekte renter til de som har formuen sin i banken. 

Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (12 minutter siden):

Det grunnleggende problemet her er at du mener avkastning for 2019 er noe du "har krav på". Det er det ikke. Hele konseptet aksjeselskap bygger på at eierne tar tap først. 

Nei jeg mener ikke vi har krav på det, men utbytte beregnes utfra inntjening året i forveien og disse selskapene hadde god inntjening i 2019. I 2021 får vi neppe utbytte i det hele tatt og det er helt greit. 

Men aksjonærer er mer enn Røkke, Fredriksen og Stordalen og den typen. Finnes mange småaksjonærer i Norge. 

Men nå var vel tråden min todelt, at heller ikke staten tjener noe på å nekte utbytte, snarere tvertimot. De taper skatteinntekter og i tillegg får aksjonærer skrevet av tapene hvis de selger noe som er veldig sannsynlig om man nekter å betale ut utbytte. 

Det var ikke slik at det var tap i 2019. Skjønner du forskjellen?

Endret av alperose
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Det var ikke tap i 2019, men om det blir tap i 2020 og selskapene ikke har driftsmidler til å holde hodet over vannet ender det med konkurs eller emisjon som utvanner aksjene ytterligere.

Syntes det er greit at utbytter holdes igjen inntil videre, så kan de selskapene som har råd heller betale ekstraordinært utbytte når denne krisen er over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...