Gå til innhold

Første arbeidsdag i ny jobb


Gjest 51ee5...2b2

Anbefalte innlegg

Gjest 51ee5...2b2

https://www.dagbladet.no/nyheter/vil-viderefore-corona-tiltakene-til-over-paske/72288122

Pandemien har gjort markedet ustabilt, og jeg vet ikke om det blir jobb i starten av April. 
Med tiltakene som blir videreført til over påske, hvordan skal jeg begynne med den første arbeidsdagen?
Blir det hjemmekontor?
Må jeg bruke min egen pc eller skal pcen leveres hit?
Begynner jeg evt. 15. april istedenfor 1. april?
Hvordan får jeg oppfølging hvis jeg begynner 1. april?
Blir det muligens mye videosamtaler gjennom arbeidsdagen? 
Det er ting som man tegne og jeg vet ikke hvordan vi skal evt. gjennomføre det.  
Jeg er redd for å ikke få nok opplæring og oppfølging. Ellers kan det hende at jeg stresser meg over ingenting. 

Anonymous poster hash: 51ee5...2b2

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi har hatt ny ansatt som har startet i vår bedrift. Hun hentet PCen på jobb og fikk logget på. Resten av opplæring og oppsett tok vi remote mens hun var hjemme. Det er jo spesielle tider og er litt annerledes, men fungerer. 

Lenke til kommentar
Gjest c2df3...305
Gjest 51ee5...2b2 skrev (2 timer siden):

https://www.dagbladet.no/nyheter/vil-viderefore-corona-tiltakene-til-over-paske/72288122

Pandemien har gjort markedet ustabilt, og jeg vet ikke om det blir jobb i starten av April. 
Med tiltakene som blir videreført til over påske, hvordan skal jeg begynne med den første arbeidsdagen?
Blir det hjemmekontor?
Må jeg bruke min egen pc eller skal pcen leveres hit?
Begynner jeg evt. 15. april istedenfor 1. april?
Hvordan får jeg oppfølging hvis jeg begynner 1. april?
Blir det muligens mye videosamtaler gjennom arbeidsdagen? 
Det er ting som man tegne og jeg vet ikke hvordan vi skal evt. gjennomføre det.  
Jeg er redd for å ikke få nok opplæring og oppfølging. Ellers kan det hende at jeg stresser meg over ingenting. 

Anonymous poster hash: 51ee5...2b2

Hvorfor i alle dager spør du her? Spør din nærmeste leder. 

Anonymous poster hash: c2df3...305

Lenke til kommentar

Du skal få utlevert dei arbeidsverktøya som du treng, alternativt må du inngå avtale om kompensasjon ved bruk av privat utstyr.

Det vil være mogleg å avtale å heller starte 15 april i staden, men det krever at begge partar er enige. Dersom oppstartsdatoen er 1 april så det denne datoen du skal forholde deg til. Ettersom du heller ikkje har fått permiteringsvarsel 14 dagar før så er det 1 april som er datoen du skal forholde deg til.

Korleis du skal gjere dette i praksis må du bli enig med sjefen om. Det vil nok fort bli aktuelt med fysisk oppmøte fyrste dagen med tanke på omvisning, utlevering av utstyr, kanskje du skal ha utlevert nøklar, skrive under tausheitsavtale, osv, osv.
Det er mykje som kan løysast som heimekontor, men fyrste arbeidsdag er nok ikkje så lett å gjere heilt digitalt.

Om det blir mykje videomøter og slikt kjem heilt ann på kva type jobb du skal starte i.

Det er heilt uproblematisk å være fysisk på jobben, så lenge ein begrenser seg til 15 personar i små rom og ellers held 1 meter avstand frå kollegaene så kan du heilt fint sitte på kontoret og få opplæring der.

 

Og til sist, ring sjefen og spør om det du lurer på. Det meste av det du lurer på er praktiske ting som vil variere alt etter kva jobb du skal starte i og ikkje minst korleis sjefen din liker å ha ting.
Det kan være at du får ein udugeleg sjef som gir deg beskjed om å ha heimekontor og at du får skaffe deg arbeidsverktøy og opplæring sjølv. Men mest sannsynleg så har du ein fornuftig sjef som har bestilt inn PC til som ligg klar, som har laga ein plan for korleis du skal jobbe i tida framover, har ferdig opplæringsorogram og har ein plan for korleis du skal innlemmast i det sosiale arbeidsmiljøet.

Lenke til kommentar
Gjest 51ee5...2b2
nomore skrev (3 timer siden):

Har du snakket med sjefen?

 

Ikke enda.

Gjest c2df3...305 skrev (1 time siden):

Hvorfor i alle dager spør du her? Spør din nærmeste leder. 

Anonymous poster hash: c2df3...305

Fordi jeg ikke vet hvem lederen blir enda. Kommer til å få 2 jobbtilbud (Jeg vet at jeg får jobb i hvert fall, skal spørre dem. ). 

Anonymous poster hash: 51ee5...2b2

Lenke til kommentar
Gjest 51ee5...2b2
The Avatar skrev (2 timer siden):

Korleis du skal gjere dette i praksis må du bli enig med sjefen om. Det vil nok fort bli aktuelt med fysisk oppmøte fyrste dagen med tanke på omvisning, utlevering av utstyr, kanskje du skal ha utlevert nøklar, skrive under tausheitsavtale, osv, osv.
Det er mykje som kan løysast som heimekontor, men fyrste arbeidsdag er nok ikkje så lett å gjere heilt digitalt.

Det skjønner jeg godt. 

The Avatar skrev (2 timer siden):

Og til sist, ring sjefen og spør om det du lurer på. Det meste av det du lurer på er praktiske ting som vil variere alt etter kva jobb du skal starte i og ikkje minst korleis sjefen din liker å ha ting.
Det kan være at du får ein udugeleg sjef som gir deg beskjed om å ha heimekontor og at du får skaffe deg arbeidsverktøy og opplæring sjølv. Men mest sannsynleg så har du ein fornuftig sjef som har bestilt inn PC til som ligg klar, som har laga ein plan for korleis du skal jobbe i tida framover, har ferdig opplæringsorogram og har ein plan for korleis du skal innlemmast i det sosiale arbeidsmiljøet.

Får håpe at sjefen er fornuftig. 

Anonymous poster hash: 51ee5...2b2

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...