Gå til innhold

Kan vanlig router brukes i et mesh-system?


Anbefalte innlegg

Jeg har en Netgear R7000-router og ønsker nå å få bedre wifi-dekning med et wifi-mesh. Spørsmålet er om jeg kan bruke min eksisterende R7000-router som router i det nye mesh-systemet, eller om jeg bare kan kaste denne routeren (som jo egentlig fungerer veldig bra...)?

Dersom jeg kunne bruke den eksisterende routeren, kunne jeg jo nøyes med å kjøpe satelittene til meshet....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
13 hours ago, Hårek said:

Routeren kan fremdeles brukes som router, men du slår av WiFi på den. Så kan du bruke et mesh-system uten router.

Men skal man bruke den som ruter, bør man velge en mesh-system som kan kjøres i bromodus/AP-modus. Google WiFi kan IKKE det, mens mange andre løsninger kan det.

 

Lenke til kommentar
NULL skrev (3 timer siden):

Men skal man bruke den som ruter, bør man velge en mesh-system som kan kjøres i bromodus/AP-modus. Google WiFi kan IKKE det, mens mange andre løsninger kan det.

Takk for innspill, jeg har ikke oversikt over hva som finnes. Tenkte på rent AP mesh uten router, som Unfi AC Lite og Airties 4920. Men Google WiFi ser ut til å ha router innebygget.
Unifi bruker kablet backbone. De fleste andre har trådløst backbone.

Lenke til kommentar
38 minutes ago, Hårek said:

Takk for innspill, jeg har ikke oversikt over hva som finnes. Tenkte på rent AP mesh uten router, som Unfi AC Lite og Airties 4920. Men Google WiFi ser ut til å ha router innebygget.
Unifi bruker kablet backbone. De fleste andre har trådløst backbone.

De fleste gir mulighet for å enten bruke kablet eller trådløs backhaul. For mange er da det også slik at man velger om de skal fungere som ruter eller om de skal stå i bromodus. Settes de opp som ruter bak ruter vil det kunne gi problemer i en del tilfeller - kanskje spesielt når de er kablet. Kobler man Google WiFi-enhetene kablet bak en ruter, blir det fort fullstendig kaos*.

TP-Link og Netgear blir eksempel på enheter som både kan være ruter og som kan være i bromodus.

Unify-løsningen som nevnes her og Airties-løsningen vil da wifi-messig ikke jobbe sammen med ruteren, som vel kanskje var det OP tenkte på. 

Når det gjelder å "mikse produkter" av forskjellige produsenter og modeller, vil EasyMesh R2 være en standard som kanskje mer og mer utstyr vil støtte. Men her tror jeg nok at det for de fleste vil være bedre med enheter i et sett som er direkte utviklet og testet for å fungere opp i mot hverandre.

* (Har selv en Asus-ruter som primær-ruter, og Google WiFi. Første enhet er koblet til Asus-ruteren, mens de andre to må være koblet til trådløst med mindre jeg ikke har lyst å begynne med VLAN-tagging - hvis jeg kobler alle tre enhetene til Asus-ruteren, tror hver av dem at de er en ruter - de jobber ikke sammen i mesh, og man får race-condition mellom dem og Asus-ruteren når det gjelder å dele ut ip-adresser i nettet. For meg er ikke absolutt maks-ytelse på wifi rundt i huset så viktig. Når de står trådløst får jeg dekningen og ok ytelse - det holder. Jeg har imidlertid kablet nett til de stedene jeg trenger topp ytelse: hjemmekontoret, til NAS i teknisk rom, til TV-benken og til guttungens rom).

Endret av NULL
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...