Gå til innhold

Koronaviruset og fotball (datoer i førstepost)


Snikpellik

Anbefalte innlegg

Må jo være Deeney selv og andre spilleres egne vurderinger, og de må respekteres. Det er liv og helse. 

Det eneste vi vet er at han har en relativt nyfødt sønn som har pustevansker, og å spekulere i at det «ikke er så ille» ut fra det har man lite grunnlag for. Vi vet ikke hva som ligger til grunn for den enkelte. Å kritisere eller stille spørsmål ved et slikt valg synes jeg fort kan bli litt uempatisk.

Det er ikke bare bare å isolere seg fra familien og barnet sitt i ukesvis heller, og om man er privilegert fotballspiller eller ei har pent lite å si. Jeg ville ikke gjort det. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Golf'ern skrev (13 minutter siden):

Det er selvfølgelig greit at han ikke vil det.. det blir litt som at en frisør nekter å jobbe, det er greit, ingen stor sak egentlig.. men man trenger ikke å hindre resten av å jobbe av den grunn, samfunnet må gradvis åpnes ikke stenges i flere år.

Alle vil jo at man kommer dit at samfunnet skal åpne så fort som mulig. Alle vil at fotballen skal starte. Det er egentlig ikke problemstillingen her.

Frisører har ikke lov til å jobbe i Storbritannia nå, siden du nevner det som eksempel (sånn det ser ut nå får de åpne tidligst 4. juli, sannsynligvis ikke før høsten). 

Det sier kanskje litt om hvorfor mange av spillerne føler at det er for tidlig med fotball, spesielt de som har utsatte familiemedlemmer.

Men som du sier så trenger det ikke hindre resten av spillerne i å jobbe, noe det sannsynligvis vil ikke gjøre, men spørsmålet om etikk og moral kommer inn her og fotballen må gjøre vanskelige valg som kan påvirke den i lang tid fremover.

Er det en stor andel spillere som mener det er for tidlig så har fotballen et problem. For at dette skal lykkes så trengs det overveldende støtte fra fotballens viktigste aktører, nemlig de som faktisk skal spille den. Akkurat nå har den kanskje ikke nok av den støtten.

Lenke til kommentar
Danielzu skrev (47 minutter siden):
Gode tall so far. 

Bra! Det betyr at "bare" 0.8% av de testede var positive.

Det ligger an til litt flere smittede enn de samme tallene som i Tyskland hvor 10 var positive etter 1724 tester (de to øverste divisjonene). Riktignok hadde de tyske lagene da trent sammen litt før testene ble gjort. Ser at null & void-kommentarene hagler fra fans på Twitter nå, men jeg tror ikke dette er såå ille for PL foreløpig.

Hva det vil bety er vel mer usikkert siden vi ikke helt vet protokollene de har satt seg i Premier League kontra Bundesliga 1 og 2. Såvidt jeg har skjønt vil en positiv test i UK bety selvisolasjon i sju dager (kort?) for den enkelte og at det også blir praksis i fotballen siden de ikke ennå skal ha hatt kontakt.

Bare å håpe at ikke for eksempel 4 av de 6 tilhører samme klubb, for da kan det fort bli problemer slik som i Dynamo Dresden.

EDIT: Fant ut at det faktisk bare er sju dager de som tester positivt må selvisoleres i UK. Ganske merkelig med tanke på at inkubasjonstiden til viruset er en del lenger enn det. Noen viser jo ikke symptomer en gang før 12-14 dager er gått.

EDIT 2: Er visst én klubb som ikke har fått analysert testene enda, så de seks positive tilhører altså 19 klubber.

Så oppsummert:

Premier League:
6 positive fordelt på 19 klubber (748 testet) - før spillerne har begynt å trene

Bundesliga 1 og 2:
10 positive fordelt på 36 klubber (1724 testet) - etter spillerne hadde trent sammen med kontakt en stund

Annen god nyhet. United gjør som Everton:

 

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

I tillegg til usikkerheten rundt korona kan det kanskje ha noe med mangel på konkurranse og adrenalinet ved å spille store kamper også? Er sikkert veldig altoppslukende å være fotballspiller og del av en prestasjonskultur på så høyt nivå.

Kanskje det at de må spille uten publikum en stund kan ha en effekt på sikt, at det føles mindre viktig enn før. Så et intervju med Rune Jarstein, at det å spille for tomme tribuner i helga gjorde at kampen føltes mindre viktig og høytidelig enn vanlig, selv om det egentlig ikke er noen forskjell sånn sett. Fortsatt tre poeng det spilles om. 

Trenerne og sportspsykologene får kanskje en viktigere jobb nå fremover enn noensinne med å motivere. Ganske interessant å se hvilken effekt dette vil ha på sikt hvis det varer en stund.

 

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Ja, det er håpløst av Aurier. Det er sånne ting som kan ødelegge for alle andre, og for oppstarten. Troverdigheten til at det tas på alvor får seg en ripe i lakken for hvert sånt brudd på reglene. Omdømmet til fotballen taper på det.

Ang. Carragher: Som tidligere spiller ville jeg trodd Carragher hadde bedre evne til å sette seg inn i spillernes situasjon og se det fra innsiden. Mistenker at klubbtilhørigheten hans har farget synet hans litt, men som du sier Danielzu så jobber han for Sky og ikke Liverpool FC.

Tror likevel at de aller fleste Liverpool-fans forhåpentligvis evner å se disse problemene på et medmenneskelig nivå når situasjonen er som den er, i motsetning til Carragher sin uttalelse her.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Totalt skivebom ja, ingen tvil om det. 

De fleste håper fotballen starter når det er trygt, ikke før. Tror det er fåtall som vil starte opp kun på grunn av pallplassering. 

Liverpool er ikke mer hypp på å starte opp enn andre klubber? De som er mest vocal  er jo de i nedrykkstriden.

Ser jo også at de som roper høyest og oftest om "null & void" i kommentarfelter og twitter gjør det for de ikke ønsker lfc skal vinne. 

 

Avslutt sesongen om det blir for vanskelig.

Endret av Danielzu
  • Liker 2
Lenke til kommentar

@Danielzu Selvsagt, men han er nå engang Liverpool-farget. Så derfor jeg nevnte at jeg ikke ønsket å tråkke på noen tær, for jeg syns han har noen uttaleser noen ganger som er litt borti natta. Ikke for det, en respektabel ex-spiller aller meste av tiden. 

Jeg forstår også hvorfor fansen ønsker at PL skal rulle videre. LFC har aldri vunnet PL, det er ikke vanskelig å forstå i det hele tatt. Dette er kanskje å banne i kirken, men jeg må innrømme at jeg vil få sympati for de om PL voides. Jeg mener - en fuckings pandemi liksom. Det er ikke fortjent, ikke i det hele tatt. Men helse må gå først 

@Snikpellik Hvor mange ganger har Tottenham (spillere og manager) rotet oppi dette nå? Det må begynne å bli litt? 

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Danielzu Nei, det syns jeg ikke de har. Syns forsåvidt Liverpool som klubb har stått svært diplomatisk i dette, utad. Og det syns jeg er veldig bra. Jeg formulerte meg litt feil, jeg mente litt i retning hva supporterne føler, og at jeg har forståelse for nettopp dette. Det er vanskelig for meg å se at man kan være helt rasjonell i en slik situasjon, særlig når man som supporter er så sykt nære

Tror ikke sesongen blir void, men den kan fort stoppes og avgjøres slik den står. Egentlig begynner jeg å tenke at det kanskje er greit

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

«Kante is understood to hold concerns over the safety of a return to training while the nation remains in lockdown during the global coronavirus pandemic and was allowed to miss Wednesday’s session with the full consent of head coach Frank Lampard and the club.»

 

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...