Gå til innhold

Koronaviruset og fotball (datoer i førstepost)


Snikpellik

Anbefalte innlegg

bshagen skrev (58 minutter siden):

Om det skal spilles i London, så har jo London-lagene en fordel. Det er der de bor og de har sine egne kjente (og bra) fasiliteter. Dette er så klart en klar fordel. Dette er neppe "nøytralt" 

Det er kanskje en av grunnene til 12 av 20 lag er mot nøytrale baner ja, hvem vet. 
 

Uansett er det slik jeg har skjønt det ikke mulig for spillere å reise hjem med en slik «nøytral» løsning, de må isoleres på hotell sammen med resten av laget i hele eller mesteparten av perioden.

Med nøytrale baner kommer også nøytrale treningsanlegg. Ingen får hverken trene eller spille på sine egne anlegg. Derfor det har vært snakk om St. Georges Park som har mange baner og kan huse mange lag. 

Nå virker det ikke som det blir noe av uansett, hvis så mange klubber fortsatt er mot når det skal stemmes.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

England:

Daily Mail skriver i en såkalt eksklusiv sak at alle klubbene vil holde videomøter med spillerne de neste to dagene. Videomøtene vil gi spillerne sjansen til å uttrykke hva de tenker om Project Restart, og dele sine bekymringer.

Ifølge avisa har ikke spørsmålene rundt spillernes velferd blitt løst, men klubbene planlegger å vise spillerne en presentasjon som viser hvordan Project Restart vil fungere i praksis. Mange spillere skal ifølge Daily Mail ha "blitt oversvømt" med bekymring over hvordan de skal tilbake på jobb mens hundrevis av mennesker fortsetter å dø hver dag av koronaviruset. 

De skriver at det er en oppfatning blant spillerne at de blir brukt som politiske brikker av regjeringen for å gi landet et sårt tiltrengt løft. Det er også frustrasjon blant spillerne for at de ikke har blitt involvert i prosessen hverken av regjeringen eller Premier League, og mangel på informasjon.

Stadig flere spillere uttrykker sine meninger og bekymringer offentlig nå:
 

Raheem Sterling:

Sitat

“The moment we do go back it just needs to be a moment where it’s not just for footballing reasons, it’s safe for not just us but the whole medical staff, referees.

“Until then, I’m not scared, but reserved and thinking what the worst outcome could be.”

https://www.theguardian.com/football/2020/may/11/danny-rose-raheem-sterling-reveal-doubts-footballs-return-to-action


Danny Rose:

Sitat

“Government is saying ‘bring football back’ because it is going to boost the nation’s morale. I don’t give a fuck about the nation’s morale, people’s lives are at risk,” he said.

“Football shouldn’t even be spoke about coming back until the numbers [infected or dying] have dropped massively. It’s bollocks.”

https://www.theguardian.com/football/2020/may/11/danny-rose-raheem-sterling-reveal-doubts-footballs-return-to-action


Tyrone Mings:

 

 

Også England:

Daily Mail skriver i en annen artikkel at to tredjedeler av klubbene vil stemme mot å spille på nøytrale baner. De skriver at Chelsea, Arsenal og Tottenham er blant klubbene som er mot dette. Tidligere er det kjent at Norwich, Aston Villa, Watford, Brighton, Bournemouth og West Ham er mot. Ifølge Telegraph og Times skal det være 12 klubber som er mot totalt, men det vites ikke hvem de siste tre er.

It's Project Restart REBELLION as at least two-thirds of Premier League clubs including Arsenal, Chelsea and Tottenham oppose neutral venues
https://www.dailymail.co.uk/sport/sportsnews/article-8307013/Premier-League-clubs-deadlock-neutral-venues-plans.html

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Herreferd. 

Uansett om sesongen fullføres vil TV-selskapene, Sky BT Sports og de internasjonale rettighetshaverne, ha noe av pengene sine tilbake. De vil ha en rabatt.

– Vi vet at klubbene potensielt kunne tapt 762 millioner pund om sesongen ikke ble fullført, men nå har de fått vite at uansett vil kringkasterne ha noen av de pengene tilbake, og det er en betydelig sum, utdyper David Ornstein fra The Athletic i The Ornstein & Chapman-podcasten.

Hva gjør slikt for motivasjonen til å spille ferdig for klubbene i midten egentlig? 

Endret av Danielzu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Money talks, men klubbene vil uansett hvilken løsning det blir tape massevis av penger. Rettighetshaverne taper jo store penger de også, og de må komme fra et sted ellers blir det konkurser og arbeidsplasser tapt. Så lenge ikke en krisepakke fra regjeringer rundt om i verden vil dekke det inn. 

Tilbakebetaling til rettighetshaverne kan paradoksalt nok bli den beste økonomiske løsningen for klubbene på sikt fordi det vil måtte kompenseres på en eller annen måte. 340 millioner pund er en liten del av totalsummen fra rettighetshaverne, som er på over 9.2 milliarder pund. 

Her er en tidsplan for hva som skal skje videre i England, sånn det står nå:

13 mai: Professional Footballers Association (PFA) og League Managers Association (LMA) konsulterer spillere og managere om medisinske utfordringer

14 mai: Møter mellom Premier League og PFA/LMA om å løse de medisinske utfordringene

14 mai: Møte mellom kulturministeren og fotballen

18 mai: Neste Premier League-møte

18 mai: Premier League-spillere får muligens returnere til trening i små grupper

25 mai: UEFAs deadline for ligaene til å ha planene klare for gjenopptagelse av sesongen

01 juni: TV-sendt organisert idrett blir lovlig i England

12 juni: Premier Leagues opprinnelige dato for gjenopptagelse av sesongen

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (25 minutter siden):

Money talks, men klubbene vil uansett hvilken løsning det blir tape massevis av penger. Rettighetshaverne taper jo store penger de også, og de må komme fra et sted ellers blir det konkurser og arbeidsplasser tapt. Så lenge ikke en krisepakke fra regjeringer rundt om i verden vil dekke det inn. 

Tilbakebetaling til rettighetshaverne kan paradoksalt nok bli den beste økonomiske løsningen for klubbene på sikt fordi det vil måtte kompenseres på en eller annen måte. 340 millioner pund er en liten del av totalsummen fra rettighetshaverne, som er på over 9.2 milliarder pund. 

Sliter rettighetshaverne da? Jeg mener, er det TV-selskapene vi skal syns synd på oppi det her? 

Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 time siden):

Sliter rettighetshaverne da? Jeg mener, er det TV-selskapene vi skal syns synd på oppi det her? 

Det handler ikke om å synes synd på noen eller ikke.

Dette er jo bare økonomi og naturlige konsekvenser. Rettighetshaverne betaler over 9.2 milliarder pund til Premier League for et produkt som de nå ikke kan tilby kundene sine. Og mye av det er forhåndsbetalt.

Da taper de selvfølgelig massevis av penger nå fordi kundene og annonsørene deres igjen forsvinner. Hvor mye de sliter må man nok spørre hver enkelt rettighetshaver individuelt om, men om det er totalt tap på flere hundre millioner pund så sier det seg egentlig selv at arbeidsplasser står i fare. For noen kan det være en kamp om å overleve på markedet.

Så jeg synes ikke dette er rart i det hele tatt. Pengene må komme fra et sted, og det gjør de ikke nå. Sånn er det bare i markedsøkonomien.

Ville gjort det samme om det var min bedrift og jeg ikke fikk det jeg hadde bestilt.

Ta for eksempel TV2 som har betalt store summer for rettighetene i Norge. La oss si at de taper 30 millioner kroner på dette fordi kunder og annonsører forsvinner. Da må det kuttes i årsverk, prisen må settes opp, eller kanskje det ikke en gang lenger vil være bærekraftig å tilby Premier League når det starter opp igjen. 

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Ja, jeg forstår dette. Men hele fotballindustrien er jo en eneste stor hyperinflasjon når det kommer til akkumulerte penger. De fleste vil allerede si at penger til TV-selskaper, sponsorer, klubber, spillerlønninger osv osv, er hinsides. Er det ikke på tide med en korreksjon der, slik som vi ser i resten av markedet? Jeg selv står i fare for å miste en jobb jeg har hatt i over 10 år, og da må jeg innrømme at jeg blir litt *meh* når jeg ser noen PL stjerner sutrer over lønnskutt på 7,5% og faktisk nekter. Folk mister levebrødene sine. Tror nok Sky Sports eksisterer etter dette, for å si det sånn 

Dette er en digresjon vel og merke, men der forbanner meg noe så inni hampen. Jeg syns det er urettferdig

Lenke til kommentar

Ikke så rart at taklinger ikke er lov når spillerne ikke har lov til å være nærme hverandre. «Taklinger forbudt» er egentlig mest en tabloid overskrift.

Det som først og fremst er forbudt er kontakt mellom spillerne i det hele tatt nå i denne første perioden. Sosial distansering vil gjelde på feltet også, de må være i grupper på maks fem og kan ikke være nær hverandre. Sånn var det i Bundesliga også helt i starten.

Hvis noe er absurd så er det at de starter opp igjen så tidlig at det må være sånne tiltak. 

Her er et par av dem ifølge Daily Mail:
https://www.dailymail.co.uk/sport/sportsnews/article-8312775/Premier-Leagues-return-training-template-ahead-Project-Restart.html

- baner, cornerflagg, baller osv vil bli desinfisert mellom hver økt

- spillerne blir testet nå før fredag og spillerne vil testes to ganger i uka fremover 

- treningene vil starte tidlig, 8:15

- spillerne blir delt inn i grupper på maks fem som roterer med å bruke feltet 

- 75-90 minutter mellom hver gruppe så de ikke overlapper hverandre

- garderober, dusjer osv vil være stengt

- treningsstudio vil være åpent så lenge reglene om sosial distansering overholdes og apparater desinfiseres etter bruk

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

627 nye dødsfall i går, i UK. De er bare såvidt begynt en svak (og da mener jeg en svak) nedgang i smitte/dødsfall. Jeg mener de er altfor hissige på grøten for å få igang fotballen igjen. Det er helt absurd å sammenligne UK med Tyskland også, to forskjellige planeter, så jeg håper ikke UK ser til Tyskland og tenker at "fuck, da må vi også åpne, vi kan ikke være dårligere enn Jerry" 

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (31 minutter siden):

627 nye dødsfall i går, i UK. De er bare såvidt begynt en svak (og da mener jeg en svak) nedgang i smitte/dødsfall. Jeg mener de er altfor hissige på grøten for å få igang fotballen igjen. Det er helt absurd å sammenligne UK med Tyskland også, to forskjellige planeter, så jeg håper ikke UK ser til Tyskland og tenker at "fuck, da må vi også åpne, vi kan ikke være dårligere enn Jerry" 

HELT enig, og følger man kurven i UK så vil det fortsatt dø flere hundre daglig i starten av juni selv med et moderat anslag.

Det er helt idiotisk og det skal så lite til før det hele blir en parodi hvis spillere og personell begynner å teste positivt.

Sammenlignet med i Tyskland er det en helt annen verden smittemessig så sannsynligheten er ganske stor. Og hvis det skjer så er det nok ingen kort vei tilbake til å få spilt ferdig.

Det er spillere og trenere med astma i Premier League, og mange av dem har koner og barn med underliggende sykdommer. 

Vent til det er tryggere med å starte opp, og hvis ikke det er mulig å rekke så dropp det heller.

Kjipt for oss som håper på laget sitt, men mye bedre det enn at spillere og trenere på død og liv skal presses prematurt tilbake til en slags absurd versjon av fotball.

Spesielt når mange av dem har gode grunner til å være bekymret for sin og sine nærmeste sitt liv og helse.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

England:

Troy Townsend som er sjef i Kick It Out og faren til Palace-spiller Andros Townsend:

'I wouldn't feel comfortable watching football with current risk'

Sitat

Troy Townsend, from equality and inclusion organisation Kick It Out and father of Crystal Palace and England winger Andros Townsend, says he understands players' concerns over the risk a return to action in the near future could represent to not only themselves but also their families.

Townsend told BBC Sport:

"I love watching my son play football, I love watching his team play and I love every aspect of what football brings, but these are uncertain times and ultimately I don't want to be watching him with worry right across my face.

"I don't think I could watch the game comfortably any more if we do go back anytime soon because you are worried about what he is walking away from and what he may be opening his family up to too.

"If I am concerned about that it has to be a worry for any parent or any person connected to a player that may have to put themselves in that situation, which is a situation of worry."

Townsend is also concerned by the increased risk the virus appears to pose to people who are from Bame backgrounds, and says he would reluctantly accept cancelling the season if player safety cannot be assured.

He added:

"Unfortunately we have seen some stats come out where it seems more people from the black and minority ethnic communities have been affected by the virus, which puts another worry mark on the lines on my head.

"I just cannot visualise watching players out on a football pitch and particularly my own son while this uncertainty continues, I cannot see it.

"If that means we have to shut up shop - null and void - then unfortunately I would rather that than put people at risk or lose lives unnecessarily."

https://www.bbc.com/sport/football/52635005

Frankrike:

Amiens start legal case after French Ligue 1 relegation

Sitat

Amiens have started legal proceedings for their "unjust" relegation after France's Ligue 1 season was ended early because of the coronavirus crisis. Paris St-Germain were awarded the title last month, with Amiens and Toulouse relegated, after the French government cancelled the 2019-20 sporting season.

Amiens were 19th in the table, four points behind Nimes and 10 points ahead of Toulouse, with 10 games to play.

Club president Bernard Joannin said they would fight the "unfair decision". He said in a news conference: "We find that this decision goes against sporting fairness. The decision is a punishment from the league. It is unjust.

"We have been forced into fighting, into going to court to try to overturn this unfair decision."

Mer: https://www.bbc.com/sport/football/52635003

Danmark:

Dansk fodbold er tilbage: Superligaen starter op sidst i maj

Sitat

Nu er det officielt, at Superligaen vender tilbage sidst i maj.

Divisionsforeningen, der står bag afviklingen af de bedste rækker i Danmark, har netop meldt ud, at Superligaen vender tilbage den 28. maj.

Mer: https://www.tipsbladet.dk/nyhed/superliga/breaking-superligaen-vender-tilbage-sidst-i-maj

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finnes jo ingen som ikke har en viss agenda i sine utspill om dagen. Utrolig mange lag som har noe å tape her. Ironisk nok, så er dette mer kritisk enn avgjørelsen ang. serievinneren. CL-plasser og opp-/nedrykk er de viktige diskusjonene. Herregud for en suppe, jeg er glad jeh slipper å sitte i de møterommene der :p

Lenke til kommentar

Flere av smittevernreglene/tiltakene for Premier League begynner å bli kjent nå. Daily Mail har skrevet en ny artikkel om flere av dem, som påvirker logistikken rundt kampene osv: https://www.dailymail.co.uk/sport/sportsnews/article-8314879/How-Premier-League-fixture-staged-Project-Restart.html

Rundt 300 mennesker vil være til stede inne på stadion under kampene. Det inkluderer spillere, trenere, dommere, funksjonerer, presse, tv-produksjon, sikkerhet, medisinsk personell, ballgutter, VAR, hawkeye etc.

  • Spillerne skal bo på hver sitt hotellrom før kamp. Spillerne skal helst ha sin egen etasje på hotellet, aller helst helt eget hotell
  • Ingen spillerbuss. Spillerne ankommer og drar i hver sin bil
  • Det vil bli satt opp desinfiseringsstasjoner ved banen som spillerne skal bruke før, under og etter kamp
  • Maks 4 ballgutter vil være på kampene. De må desinfisere hendene før, under og etter kamp. Ballene vil bli desinfisert
  • Et sete mellom alle på benkene. Sannsynligvis må alle ha masker på
  • Ingen målfeiring med berøring annet enn berøring med albuene er lov
  • Benkene blir desinfisert i pausen
  • Garderobene blir desinfisert i pausen
  • Kun ett lag får gjennom spillertunellen samtidig
  • Fotografer og media vil bli spredt ut og det vil være færre enn normalt
  • Ingen pressekonferanser etter kampene og ingen intervjuer i mixed zone
  • Spillerne får begrenset tid og rom i garderobene, og er de første som forlater stadion
  • De andre funksjonene forlater stadion gruppevis til forskjellige tider
Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Hvorfor i alle dager skal man plassere ut 4 ballgutter (og dermed potensielle smittebærere) istedenfor å ha fullt av baller langs banen?

Tror også det er større sjanse for at spillerne blir smittet i egne biler (plukker opp en kompis, stopper på bensinstasjon osv.) istedenfor å sitte kontrollert i en buss med bare lagkamerater.

Kunne droppet VAR om det krever flere folk på stadion.

Endret av kim_InnleggNO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...