Gå til innhold

Hjelp til mesh-nettverk i leilighet


Anbefalte innlegg

Hei, 

Tenkte å gå til innkjøp av et mesh-nettverk hjemme, ettersom jeg sliter med både ustabilt og tregt nett til tider. Spesielt på soverommet (som er langt unna routeren) er nettet veldig ustabilt. Problemet er at jeg har veldig lite peiling på det her. 

Per i dag har jeg et modem fra Telenor + en gammel router (TP Archer C20). Kan denne routeren være grunnen til at jeg får dårlig nett? Ser at denne begynner å bli ganske gammel og ikke akkurat er en toppmodell. 

Jeg tenkte å kjøpe TP-Link Deco M5 AC1300 Mesh WiFi-system (tre noder) ettersom dette virker som et godt system for å få godt nett i rom langt unna routeren. 

Vil denne erstatte routeren helt, så jeg kan kvitte meg med den gamle? Kobles denne bare med en ethernet-kabel fra modemet? Jeg ser at det bare er 2 ethernet porter. Jeg trenger vel 3 hvis jeg skal koble til stasjonær PC, modemet og TV-boksen. Hvordan løser man dette?

Er mesh-systemet jeg har sett på et godt valg, eller finnes det bedre alternativer? Leiligheten er ikke større enn ca. 70 kvm. 

Linja jeg betaler for i dag er 150/20 mbit/s. Hva burde jeg kunne forvente å få i faktisk hastighet? Testa på fast.com nå og fikk 91/18 på stasjonær PC med kabel rett i routeren. På mobilen fikk jeg ikke mer enn 36/18. 

På forhånd takk hvis noen kan svare på dette :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med den gamle ruteren, vil du aldri klare å få over 100 Mbps, selv med kablet nettverk. Den støtter ikke mer enn 100Mbps, og i praksis får man litt under - altså ca. 91 i ditt tilfelle.

70kvm burde vel ruteren du har i utgangspunktet klart å dekke, men hvis dette er i blokk e.l. blir det fort at naboers nettverk påvirker mye. Mistenker vel kanskje en kombinasjon at ruterne du har fra før er litt "enkel" og at det er mange nett i nærområdet? Ruteren du har i dag står kanskje litt i "utkant" av leiligheten?

Alltid vanskelig å få gi et estimat på hvor mye bedre ytelse man vil få med en mesh-løsning. Ut i fra størrelse på leilighet kan det også være at det faktisk kan være greit å begrense seg til å bruke to av mesh-satellittene. Er det mange andre nettverk i nærheten med aktiv trafikk vil det påvirke hvor god ytelsen kan være.

Hos Elkjøp har du jo imidlertid gode muligheter for å få pengene tilbake om ikke skulle være fornøyd, så er jo slik sett ikke vanskelig å finne ut av hvordan det blir uten at det er noen større risiko...

Og ja, denne kan erstatte den gamle ruteren. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NULL skrev (2 timer siden):

...

Takk for svar. Tenkte det var en begrensning på den gamle ruteren, men var ikke sikker. Så det er veldig fint å vite. 

Det er i en blokk ja. Finnes en del andre nettverk på alle kanter. I tillegg står min ruter helt i den ene enden av leiligheten. Skulle gjerne hatt den mer sentralt, men det må bli sånn her dessverre. Har også tykke vegger inn mot soverom, så ikke rart jeg sliter med ustabile signaler der. 

Godt poeng med Elkjøp. Tror jeg går for en sånn variant og evt. leverer tilbake om det ikke fungerer som jeg håper. 

Burde jeg få rundt 150/20 med kabel på et nytt system, eller vil man alltid få litt mindre enn det man betaler for? Tror aldri jeg har fått oppgitt hastighet, men har nok også alltid hatt noen begrensninger i systemet. 

Har kabelen jeg bruker noe å si? Ser det skilles mellom Cat 5e, Cat 6 og Cat 6A blant annet. For meg ser disse veldig like ut. 

Hårek skrev (2 timer siden):

Man bruker en switch for å utvide antall porter.

Takker.

Lenke til kommentar

Den gamle ruteren din hadde kun støtte for 100 Mbps på WAN-port og switch. Så vidt jeg kan forstå, er det Gigabit-støtte på alle Ethernet-portene på TP-Linken. Sjekk spesifikasjonene...

Så ja, du burde få 150/20. Og med mindre det ikke er veldig vanskelige forhold der du bor, eller at du har veldig dårlige klienter, burde du kunne få det på trådløst også.

CAT5e skal fungere med opptil gigabit (og egentlig høyere også om det ikke er lange strekk). Skulle jeg kjøpt nye kabler hadde jeg vel alltids kjøpt CAT6 eller bedre, som vel i praksis ikke burde være spesielt mye dyrere i dag. Bemerk at hvis man skal skal lage kabler selv, kan CAT6/CAT6A være noe vanskeligere og kreve mer spesifikt utstyr. Mitt litt eldre utstyr for å lage CAT5e-kabler klarte jeg ikke å få festet sleve plugger med slik lederne skal ligge i nyere plugger for CAT6+ (link for bilde som viser noe av forskjellen for pluggen).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøpte TP-Link Deco M5 i går. Veldig enkelt å koble opp og fungerte utmerket fra første stund. Likte veldig godt appen som hører til også. Kan nå se hvem som er koblet til, til enhver tid, samt opprette gjestenett med mer med enkelhet.

Av hastigheter får jeg nå stort sett rett i overkant av 150/20 på kabel og kanskje bittelitt svakere trådløst, men fortsatt veldig bra og stabilt. Den switchen jeg kjøpte trengte jeg visst ikke allikevel, jeg hadde bare ikke helt kontroll på hvilke kabler som skulle hvor. Så da leverer jeg tilbake den. 

Så langt har jeg bare koblet opp 2 av 3 nodes. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med den siste. Nå har jeg en i hver ende av leiligheten og det ser ut til å fungere bra. Kan sette opp en i midten også, eller evt. selge den siste. Med kun to ville det nok vært smartere å flytte begge litt mer sentralt, men den ene er nødt til å stå i den ene enden i alle fall. 

Veldig fornøyd etter en dags bruk, men skal selvsagt teste en del mer før fristen for åpent kjøp går ut. Så langt er det ingen grunn til å levere tilbake. 

Takk til dere som svarte i tråden. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du har dekningen du trenger og ytelsen er god, kan det godt være at du bare skal la den tredje enheten ligge. Kan potensielt være at trafikk vil hoppe via en ekstra enhet da og i praksis gi generelt redusert ytelse i trådløsnettet.

Hvis man vil sette seg litt dypere inn i hvordan ting bør plasseres for å optimalisere nettet, kan denne være god lesing: https://arstechnica.com/gadgets/2020/02/the-ars-technica-semi-scientific-guide-to-wi-fi-access-point-placement/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NULL skrev (På 25.2.2020 den 11.27):

Hvis du har dekningen du trenger og ytelsen er god, kan det godt være at du bare skal la den tredje enheten ligge. Kan potensielt være at trafikk vil hoppe via en ekstra enhet da og i praksis gi generelt redusert ytelse i trådløsnettet.

Hvis man vil sette seg litt dypere inn i hvordan ting bør plasseres for å optimalisere nettet, kan denne være god lesing: https://arstechnica.com/gadgets/2020/02/the-ars-technica-semi-scientific-guide-to-wi-fi-access-point-placement/

Takker for den linken. Skal prøve meg litt frem og tilbake med plassering tror jeg. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...