Gå til innhold

"Normal" hastighet på hjemme server


Anbefalte innlegg

Hei,

Vil bare høre om det er andre med erfaringer rundt hjemme nett (server).

Er nettopp ferdig med å sette det opp, og med normal install, uten at noe er justert, så ligger hastigheten nå stabilt på 63,2 MB/sek.
Tester med en større samling med musikkfiler som er blitt rippet igjennom årenes løp, som kopieres over til backup området.

(Skal vanligvis brukes til lagring av bilder fra mobiltelefon, SMBSync2 for Android)

Er dette en hastighet jeg skal si meg fornøyd med, eller er det rom for ytelses forbedringer?

Systemet snurrer på en I5-2400 CPU
16GB Ram
Open Media Vault driver det hele.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Burde i utgangspunktet få i overkant av 100 MB/sek. ut i fra en slik maskin. Det er ikke at du f.eks. har lav skriveytelse på maskinen du kopierer til eller dårlig nettverkskontroller på den? Er det noe forskjell om du leser fra serveren eller skriver til den?

Har selv et par Intel Atom-baserte NAS-er, som er svakere enn en i5-2400. Med software-basert RAID. Ikke noe problem å makse ut Gigabit Ethernet på både lese- og skriveoperasjoner.

Sjekk også ytelsen lokalt på maskinen du kjører som server. Bruk så f.eks. iperf til å teste selve nettverksforbindelsen.

Lenke til kommentar
26 minutes ago, *Petter* said:

Hmm, høres ut som det kan være litt å hente ja.
Men tenker at disken (tester bare med 1 disk enda, ikke noe raid) muligens kan være en flaskehals også.
Det er skrive hastigheten som er på 63,2 MB/sek. Skal teste lese hastigheten når den er ferdig.

Takker for tilbakemeldingene.

Selv en litt eldre treg disk vil klare over 100 MB/sek. Husk imidlertid at hvis du skal teste "toppytelsen", bør det være med store filer. JEg ser på min Synology-NAS som på store filer klarer ~110MB/sek, så får jeg ~70 MB/sek. når jeg kopierer en samling filer der hver fil er 2-4 MB, hvilket kanskje er sammenlignbart med musikkfilene du kopierer.

Prøv med en fil som er 1GB+

Lenke til kommentar
9 hours ago, RRhoads said:

Diskene er også kjappere å skrive til når det er lite på de. Det merker jeg selv på serveren min. Jeg har bare 8TB WD Red disker i den.

Ja, det er logisk. Årsaken til dette ligger i blant annet Zoned Bit Recording, der det er flere sektorer per rotasjon ytterst på en diskplate. I tillegg vil etter hver fragmentering bety litt. Men i OP sitt tilfelle tror jeg det handler om filstørrelse og overhead man får med litt mindre filer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...