Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Hei, 

Trenger litt råd. 

Etter et brudd presterte jeg å blokkere eksen på facebook for å ta en mental pause og fokusere på meg selv. Det var hun som valgte å dra. Vi var samboere og hun bodde hos meg. Jeg var ikke klar over at vi ikke beholdt hverandre som venner på facebook. Det skal sies at det var en litt impulsiv reaksjon. 

Etter to uker med null kontakt sendte jeg henne en venneforespørsel som hun umiddelbart godtok. Jeg nevnte kort at jeg ikke visste hun ble fjernet som venn. Hun skrev at hun synes avslutningen ble for brå og virket oppriktig glad for å høre fra meg igjen. Hun svarte også på messenger med en gang. 

Vi hadde et bra forhold og selvom det var et vondt brudd er vi fortsatt glad i hverandre. Men jeg tenker nå at om vi skal finne tilbake igjen er ballen på hennes side. 

Noen som har noen tips, eller erfaringer i hvordan gå frem videre? Jeg tenker om hun velger å ta kontakt, at jeg skulle foreslå en kaffe. 

Hilsen meg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å ta tilbake ei som har valgt å dumpe deg er mildt sagt spesielt, og er noe jeg tror svært få har lav nok selvrespekt til å gjøre. Hvis hun dumpet deg uten egentlig å mene det, er det åpenbart noe alvorlig galt med henne. Dersom hun faktisk mente det, begriper jeg ikke hvorfor du vil utsette deg for den nedverdigelsen det vil være å da bli dumpet enda en gang. Naturlig nok ble hun glad for en melding, det gir henne selvtillit. Det betyr imidlertid ingenting mer enn bare det.

Lenke til kommentar
coffeee skrev (1 time siden):

Å ta tilbake ei som har valgt å dumpe deg er mildt sagt spesielt, og er noe jeg tror svært få har lav nok selvrespekt til å gjøre. Hvis hun dumpet deg uten egentlig å mene det, er det åpenbart noe alvorlig galt med henne. Dersom hun faktisk mente det, begriper jeg ikke hvorfor du vil utsette deg for den nedverdigelsen det vil være å da bli dumpet enda en gang. Naturlig nok ble hun glad for en melding, det gir henne selvtillit. Det betyr imidlertid ingenting mer enn bare det.

Nå var årsaken til bruddet min usikkerhet knyttet til barn. Nå har jeg innsett at jeg ønsker en familie. Jeg opplevde vel egentlig ikke bruddet som nedverdigende. Det var mer vondt. Om hun tar kontakt nå blir det noe annet enn at jeg gjør det. Uansett, jeg sitter og ikke venter på noen. Jeg gjør det jeg vanligvis gjør, jobber med meg selv og dater litt ved siden av. 

Lenke til kommentar

Vanligvis ved et brudd så foreligger det reelle grunner til at ting ikke fungerer. Når det så går noen uker, er det naturlig å savne personen og alt det som var bra i forholdet. Det betyr ikke at man skal gå tilbake. Det blir som å begynne å røyke igjen når de verste abstinensene setter inn. Hvis man hele tiden skal "prøve på nytt" fordi man synes et brudd er vanskelig, så kommer man jo aldri videre. Det er derfor jeg tenker at det er best å besvare slike innlegg med litt tydelighet. Det er da man trenger å høre den kalde sanneten.

Nå kommer du jo med ny informasjon om at du plutselig fikk lyst på barn etter et par uker som singel, da kan du eventuelt meddele henne dette, og la det være opp til henne å ta det videre derfra. Så må man jo håpe dette ikke bare er noe du føler fordi du har blitt litt "soft" nå rett etter bruddet, slik at du ender opp med å få barn med feil person.

Endret av coffeee
Lenke til kommentar
coffeee skrev (1 time siden):

Vanligvis ved et brudd så foreligger det reelle grunner til at ting ikke fungerer. Når det så går noen uker, er det naturlig å savne personen og alt det som var bra i forholdet. Det betyr ikke at man skal gå tilbake. Det blir som å begynne å røyke igjen når de verste abstinensene setter inn. Hvis man hele tiden skal "prøve på nytt" fordi man synes et brudd er vanskelig, så kommer man jo aldri videre. Det er derfor jeg tenker at det er best å besvare slike innlegg med litt tydelighet. Det er da man trenger å høre den kalde sanneten.

Nå kommer du jo med ny informasjon om at du plutselig fikk lyst på barn etter et par uker som singel, da kan du eventuelt meddele henne dette, og la det være opp til henne å ta det videre derfra. Så må man jo håpe dette ikke bare er noe du føler fordi du har blitt litt "soft" nå rett etter bruddet, slik at du ender opp med å få barn med feil person.

Takk for innspill og ditt perspektiv. Jeg vet en kan bli litt låst i egen situasjon. Ja, jeg meddelte dette etter å ha gått noen runder med meg selv, så får det være opp til hun om hun tør satse igjen. Men jeg kan ikke gå og vente. Det ble slutt i slutten av oktober. Vi prøvde å være venner en stund uti januar, men det ble komplisert og jeg sa ifra. Det å være venner og ha platonisk kontakt på messenger og insta funket ikke for meg. Særlig når det kommer til spørsmål om helgeplaner og vi begge er på datingapper osv. Det blir litt sårt. 

Lenke til kommentar

Samlivsbrudd er vondt. Problemet er at det har en umiddelbar fiks, en medisin som funker på minuttet - at man velger å bli sammen igjen. Men du er alltid avhengig av "medisinen" i stedet for å ta tiden til hjelp, for å bli frisk (Les: lykkelig singel)

Selvfølgelig vil man rasjonalisere at forholdet var kanskje ganske bra osv, for man ikke vil ha vondt. Men en slik midlertidig smerte er ingen grunn til å gå inn i et forhold igjen. Du tar ikke rasjonelle valg. Tenk deg om. Hvor kommer egentlig disse impulsene fra nå?

 

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding. 

Jeg er enig i observasjonen din om at en ikke tar rasjonelle, logiske valg når en har det vondt. Jeg ser selv at jeg fortsatt ikke er 100% meg selv enda og at jeg bare må ta tiden til hjelp og ikke haste inn i noe bare fordi jeg har det vondt. Takk for litt utenifraperspektiv. En trenger det når en fortsatt er nostalgisk og redd for å være alene, eller ensom. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...