Gå til innhold

Her utvikler Madshus neste generasjon langrennski


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enormt trykk i sportsbutikkene for å bli kvitt ski nå. Var innom XXL i går og der får man felleski til 800 kr som tidligere hadde kostet tre ganger så mye. Dårlig vinter i Norge og resten av Europa. Skiprodusentene må merke dette. kanskje spesielt neste sesong når skiene for årets sesong allerede er produsert som det sies i artikkelen.

De nevnte skiene sto ved siden av to (som for meg) så helt like ut  og var fra samme merket (med unntak av farge). De andre kostet 5000 kr. Hva er det som skiller billige ski fra dyre ski? Vil man merke forskjell hvis man går 20 mil i sesongen til vanlig?

Denne sesongen har det kun blitt turer på bena i vind og regn ?

Lenke til kommentar
11 hours ago, JUL said:

De nevnte skiene sto ved siden av to (som for meg) så helt like ut  og var fra samme merket (med unntak av farge). De andre kostet 5000 kr. Hva er det som skiller billige ski fra dyre ski? Vil man merke forskjell hvis man går 20 mil i sesongen til vanlig?

 

Det kommer an på bruksområde. Dyre ski har bedre materialer, lavere vekt og mer kompliserte indre strukturer, slik at du kan få både god glid og godt feste. Men de er typisk laget for folk som går fort, så du må jobbe litt mer for å få trykt ned festesonen. Gode ski til koseturer trenger jo ikke slike kvaliteter. De skal være lette å få feste med og det gjør ikke så mye hvis fellen (eller smøringen) subber litt i nedoverbakkene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
OlaML skrev (45 minutter siden):

Det kommer an på bruksområde. Dyre ski har bedre materialer, lavere vekt og mer kompliserte indre strukturer, slik at du kan få både god glid og godt feste. 

Og hvis en går litt bort fra reklamen så har dyre ski en prislapp med større tall på. Det er mye likt på ulike årsmodeller, og siden det er mange lettlurte så kan en selvsagt ta bedre betalt for ski kunden tror skal spare han for masse tid. Det er jo ikke sånn at i 2019 så subbet alle nedi med festesona, og i år er alt mye bedre, før 2021 kommer da selvsagt.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Bengt Who said:

Og hvis en går litt bort fra reklamen så har dyre ski en prislapp med større tall på. Det er mye likt på ulike årsmodeller, og siden det er mange lettlurte så kan en selvsagt ta bedre betalt for ski kunden tror skal spare han for masse tid. Det er jo ikke sånn at i 2019 så subbet alle nedi med festesona, og i år er alt mye bedre, før 2021 kommer da selvsagt.

Nei, år til år er det lite forskjeller, med unntak av de første par årene med den nye typen felleski da produsentene prøvde seg litt fram. Ti år gamle toppski er stivere enn helt nye turski, men toppskiene er laget for å være raskest mulig for de som går renn, ikke for de som vil spare tid fra a til b.

JUL lurte på om han ville merket forskjell, hvis han fikk testet begge to ved siden av hverandre tror jeg definitivt det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke fått testet felleski enda, så det blir nok noen på meg i år. Slik det ser ut med snø nå så blir de nok liggende lagret i garasjen til neste år. Muligheter for å gjøre kupp i år er det i alle fall. Google passer på søkehistorikken min, nå får jeg opp annonser på alle nettaviser om ski som skal ut nå! 

Lenke til kommentar
OlaML skrev (På 16.2.2020 den 23.40):

Nei, år til år er det lite forskjeller, med unntak av de første par årene med den nye typen felleski da produsentene prøvde seg litt fram. Ti år gamle toppski er stivere enn helt nye turski, men toppskiene er laget for å være raskest mulig for de som går renn, ikke for de som vil spare tid fra a til b.

JUL lurte på om han ville merket forskjell, hvis han fikk testet begge to ved siden av hverandre tror jeg definitivt det.

Ser du svelger reklamen rått ja. En merker neppe mye forskjell på de to parene som JUL omtaler. Det er nok årets og fjorårets modell. Paniske birkendeltagere kjøper de dyre og blir sikkert fornøyd med det. For meg er det rart de ikke går ned en årsmodell for da kan de jo bare skylde på skiene når det går dårlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
28 minutes ago, Bengt Who said:

Ser du svelger reklamen rått ja. En merker neppe mye forskjell på de to parene som JUL omtaler. Det er nok årets og fjorårets modell. Paniske birkendeltagere kjøper de dyre og blir sikkert fornøyd med det. For meg er det rart de ikke går ned en årsmodell for da kan de jo bare skylde på skiene når det går dårlig.

Hvis det er samme ski i forskjellige årsmodeller er det nok ikke mye forskjell nei, men hvis det er samme årsmodell og forskjellige skityper er det forskjell. En Madshus Hypersonic ser ikke veldig annerledes ut enn en Redline. Det er litt av hvert jeg svelger rått, men usaklige karakteristikker spytter jeg ut igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...