Gå til innhold

amd 64 os


!KO!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har hørt at linux støtter AMD64-plattformen, og siden alle linux-distroene baserer seg på en og samme kjærne (linux), vil jeg tro at alle støtter amd64 hvis du laster ned nyeste kjerne.

FreeBSD 4.8 og 4.9 støtter AMD64-plattformen.

At de støtter AMD64-plattformen vil si at de bruker 64bits funksjoner som tilbys av denne plattformen.
Det jeg mener er mest genialt med plattformen, er at all eksisterende 32bits programvare kan kjøre fin-fint på den, uten noen modifikasjon for støtte av 64-bits plattform.

Det som forundrer meg mest er at AMD sine AMD64 cpu'er yter så inmarri godt med bare 32-bit programvare mot rene 32-bits prosessorer. Jeg lurer fælt på hvor mye bedre disse prosessorene yter når du bruker et 64-bits os.... Endret av Demolish
Lenke til kommentar
jeg vet utmerket godt hva linux er .. men jeg bare lurte litt på hvorfor du utbrøt :

 

Linux???? Les litt mer nøye du kanskje ;)

Windows 64-bit edition kommer i løpet av 2004...

 

jeg sa da ikke noe om linux? trodde jeg sa at det ikke hadde kommet noe 64 os, enda, jeg :)

Det finnes da 64-bit distroer... så du ikke linken jeg skrev? God natt :)

Lenke til kommentar
må man ha amd 64 os for at cpu'en skal ute best

 

og hvor får jeg tak i det

Hvis du tenker på Windows XP 64-Bit Edition for AMD64, så må du enten være registrert MSDN-utvikler eller betatester hos Microsoft for å få tak i dette. Men jeg vet at AMD også har sendt betakopier til alle som har skrevet tester av AMD64-prosessorer.

 

Men det finnes en rekke *nix distribusjoner for AMD64 som man kan laste ned gratis da:

 

SuSE Linux 9.0 for AMD64:

http://www.suse.com/us/company/press/press...e03/90_ftp.html

 

Mandrake Linux 9.2 for AMD64 Beta:

http://www.mandrakelinux.com/en/92amd64beta.php3

 

NetBSD for AMD64:

http://www.netbsd.org/Ports/amd64/

 

FreeBSD for AMD64:

http://www.freebsd.org/platforms/amd64.html

 

Solaris for AMD64 kommer først til neste år...

 

Dette er iallefall de 64-bits OS for AMD64 jeg kommer på i farten... :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg er omtrent 99,9999% sikker på at alle linux distroer støtter 64bit da dette ligger i _kjernen_ som er det linux bygger på. det som kan være problemet er å finne pakker til linux som er konstruert for 64bit, men dette fikses vel ved å kompilere pakkene selv.

Windows er som kjent tregt til slikt, altså "fremskrittet".

Tro om de skal ha penger for xp brukere for å bruke xp64

Lenke til kommentar
Finnes jo betaer av Windows XP 64-bit edition.. vet ikke hvor stabile de er.. :roll:

 

EDIT: skriveleif :p

Meget stabile, har kjørt på siste betaversjon av Windows XP 64-Bit Edition for AMD64 (aka Extended Systems) i ca. 2 måneder nå uten et eneste kræsj... Dønn stabilt altså, men det er fortsatt alt for få drivere for AMD64 tilgjengelig selv om Microsoft legger med de viktigste (Nvidia grafikk, brikkesett, AC97 lyd, LAN, osv)...

 

Noen av de tredjeparts driverene for AMD64 som foreløpig finnes kan man laste ned her da.

Lenke til kommentar
Finnes jo betaer av Windows XP 64-bit edition.. vet ikke hvor stabile de er.. :roll:

 

EDIT: skriveleif :p

Meget stabile, har kjørt på siste betaversjon av Windows XP 64-Bit Edition for AMD64 (aka Extended Systems) i ca. 2 måneder nå uten et eneste kræsj... Dønn stabilt altså, men det er fortsatt alt for få drivere for AMD64 tilgjengelig selv om Microsoft legger med de viktigste (Nvidia grafikk, brikkesett, AC97 lyd, LAN, osv)...

 

Noen av de tredjeparts driverene for AMD64 som foreløpig finnes kan man laste ned her da.

Hvor fikk du tak i winxp 64?

 

Skulle gjerne prøvd betaen selv....

Lenke til kommentar
Hvor fikk du tak i winxp 64?

 

Skulle gjerne prøvd betaen selv....

Jeg kjenner en som er registrert MSDN-utvikler og han skaffet meg ISO'ene :thumbup:

 

Men du kan sikkert relativt enkelt få fatt i dem igjennom f.eks. winbeta.org.

 

*host* irc.winbeta.org *host* :blush:

 

Oppdatert:

Her er en annen som har brukt Windows XP 64-Bit for AMD64 med suksess:

http://www.amdzone.com/forums/messageview....&threadid=70743

 

:thumbs:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Microsoft har nå gjort Windows Server 2003 for AMD64 (aka Extended Systems) tilgjengelig for 100 dagers prøve og kan lastes ned gratis her.

Takk for linken. :thumbs:

Har lett etter den i 14 dager nå. :blush:

Skal teste den senere i dag. :yes:

Må bare ordne en hd jeg kan instalere den på. ;)

Lenke til kommentar

Meget stabile, har kjørt på siste betaversjon av Windows XP 64-Bit Edition for AMD64 (aka Extended Systems) i ca. 2 måneder nå uten et eneste kræsj...  Dønn stabilt altså, men det er fortsatt alt for få drivere for AMD64 tilgjengelig selv om Microsoft legger med de viktigste (Nvidia grafikk, brikkesett, AC97 lyd, LAN, osv)...

 

Noen av de tredjeparts driverene for AMD64 som foreløpig finnes kan man laste ned her da.

Mulig dette er et dumt spørsmål, men hvordan fungerer dette OS'et med dagens spill??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...