Gå til innhold

Droppet ut av lærlingtid - Mulig å bli lærling igjen?


Jegmegselv

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
comadore skrev (5 timer siden):

Ja du kan bli lærling! Jeg ble lærling uten 0 erfaring/kompetanse. Ferdig studert med bachelor og 24-25år gammel :)

 

Spørsmålet er nok mer om det er behov for det i bransjen. Hvilken bransje er det?

Helsefag. Hvordan gikk du frem for å bli lærling om jeg får spørre? Hva var prossessen din? vil gjerne høre mer om din erfaring, hva du var lærling som osv.

Jeg har forresten gått vg1 og 2 for dette, og ble lærling via det. Vet du/noen evnt om den tiden jeg var det er noe som er gyldig eller om jeg bare må ta begge årene igjen? Ikke at det gjør meg noe, to år er ikke stort jeg tar det jeg kan få i denne situasjonen.

 

Endret av Jegmegselv
Lenke til kommentar
15 hours ago, Jegmegselv said:

Jeg vet ikke hva jeg ville lært barn uten om at det er viktig å få en utdanning og helst noe høyt, hadde jeg visst det jeg visste nå feks så hadde jeg gått for studiespesialiserende istedet for yrkesfag.

Hvis du virkelig vil det er det fortsatt mulig. Ta 1 år påbygg for å få studiekompetanse og bli student.

Lenke til kommentar
Jegmegselv skrev (11 timer siden):

Helsefag. Hvordan gikk du frem for å bli lærling om jeg får spørre? Hva var prossessen din? vil gjerne høre mer om din erfaring, hva du var lærling som osv.

Jeg har forresten gått vg1 og 2 for dette, og ble lærling via det. Vet du/noen evnt om den tiden jeg var det er noe som er gyldig eller om jeg bare må ta begge årene igjen? Ikke at det gjør meg noe, to år er ikke stort jeg tar det jeg kan få i denne situasjonen.

 

 

Jeg hadde kun studiespesialisering+bachelor. Søkte direkte til bedrifter(sendte mail) og fikk læreplass i betongfaget.

Så ble det kontrakt mellom byggopp(som det het) og bedriften. Måtte da gå 4år lære grunnet jeg ikke hadde programfagene fra VGS. (noe du slipper).

 

Har også hatt kompis som gikk veien "din". Droppet læretid, tok påbygg, deretter militære, jobbet litt og deretter tok læretiden(da tok han nødvendig læretid, for tømrerfaget).

Lenke til kommentar
Professor Balthazar skrev (4 timer siden):

Det er meget stor etterspørsel etter arbeidskraft innen helsefag, så du kan sikkert få deg jobb ganske enkelt. Men klart du må søke. Dem kommer neppe å ringer på døra hos deg.

Jeg kom her bare for å spørre om noen visste om det var mulighet for meg ettersom jeg frivillig sa opp sist. Jeg er fullt klar over at ingen kommer på døra mi, så hele kommentaren din var veldig unødvendig. Jeg vet at jeg må legge i arbeid selv. Og som sagt så har jeg kontaktet opplæringskontoret for å høre med dem om situasjonen min og om de kan tilby meg noe hjelp på veien til det, ettersom jeg ikke vet hva jeg skal gjøre på egenhånd. 

Lenke til kommentar
Jegmegselv skrev (4 minutter siden):

Jeg kom her bare for å spørre om noen visste om det var mulighet for meg ettersom jeg frivillig sa opp sist. Jeg er fullt klar over at ingen kommer på døra mi, så hele kommentaren din var veldig unødvendig. Jeg vet at jeg må legge i arbeid selv. Og som sagt så har jeg kontaktet opplæringskontoret for å høre med dem om situasjonen min og om de kan tilby meg noe hjelp på veien til det, ettersom jeg ikke vet hva jeg skal gjøre på egenhånd. 

Du har jo fått oppfordringer om å være frampå og selv kontakte potensielle oppdragsgivere men svarer at du kvier deg for det. En epost til opplæringskontoret virker som en ganske laber egeninnsats dersom du virkelig har lyst å komme deg videre. Ingen grunn til å gå i forsvar, rådet er godt ment. Har også gitt deg et annet råd lenger opp, vet ikke om du la merke til de? Som sagt, du må ut å markedsføre deg selv og din arbeidskraft, ellers så finner potensielle arbeidsgivere aldri fram til deg.

 

 

Lenke til kommentar

Ja jeg kvier meg for det meste. Jeg er en ganske innadvent person og jeg har slitt ekstremt mye, og jeg finner det direkte vanskelig å være frempå, uansett situasjon. Hvis min innsats med å prøve å ta kontakt er laber så er det iså fall det jeg klarer, for som jeg er mer eller mindre en ganske svak personlighet i forhold til alle andre. Så jeg finner hele situasjonen vanskelig og jeg forventer ikke noen skal forstå, jeg bare liker ikke å bli dømt av fremmede for måten jeg prøver å endre livet mitt, for det får meg igrunn bare til å føle meg enda mindre verdt. Bare så det er sagt, så er saken ute av verden. Ellers takk for råd

Lenke til kommentar
Taurean skrev (1 time siden):

Synes du er flink som prøver her. Husk å ta deg god tid, tenk langsiktig. Litt innsats over lang tid kan være alt som skal til. Og som jeg skrev i sist post: Hent hjelp der du kan, alt kan du få den støtten du trenger.

Du har jo motivasjon. Bare start forsiktig og bygg selvtillit over tid.

Det setter jeg pris på at du sier, tusen takk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...