Gå til innhold

5x-regelen på boliglån


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Min rådgiver i banken sa at hybelen i huset vårt og utleieenhet (etter skatt) blir regnet med, som Nimrad også skriver her. Dog vil jeg tro de opererer med en risikomargin, feks å regne leieinntekt x ti isf 12 mnd, og sikkert ville ønske en gjennomgang av erfaringen i ditt tilfelle. 

Denne fremkommer forøvrig av endring i boliglånsforskriften der det står at "stabile og dokumenterte skattefrie inntekter" teller med. Som i praksis betyr at leieinntekter teller med i beregningen. 

Jeg er derimot ikke sikker på om denne kommer innunder i beregningen om du eksempelvis tenker på å kjøpe en utleieenhet eller bolig med hybel. Da blir det nok mer en forhandlingssak om dette allerede kan anses stabil og dokumentert. 

Lenke til kommentar

Er en del banker som sier at 10x månedsinntekt av utleie, samt at dem krever dokumentasjon på at du har oppgitt skattbar leieinntekt til skattemyndighetene. Det hjelper også veldig på å ha en god leieavtale du kan legge med.

Alt i alt jo mer dokumentasjon på at dette er sikre inntekter jo større sannsynlighet for at dem teller disse med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...