Gå til innhold

Allround skjerm til foto


Grreven

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, LMH1 said:
  • Asus 28" 4K gamingskjerm VP28UQGL3840x2160, 1ms, 1000:1, FreeSync, 2xHDMI/DP

  • Logitech Z130 PC Høyttalere

Nå vil nok de fleste høytaller og pc skjermen har dårlig lyd uansett.

Takk for forslag! Tror dog at et TN-panel vil ta livet av meg. Ser meg nødt til å ha IPS til foto.

Lenke til kommentar
Grreven skrev (På 28.1.2020 den 20.06):

Er dette en skjerm du har kjennskap til selv?

Uff nei, håpløst nok folk skal gi råd om ting de virkelig ikke har peiling på. 

Til fotoredigering er det 3 ting jeg mener er vesentlig, bakgrunn belysning, valg av panel og farge-bit.

Alle som har brukt skjerm til bilderedigering vet at det er viktig med god bakgrunnsbelysning, og at skjermen bør ha 10-bit eller 8-bit+frc som et minimum. Å redigere på 8-bit uten frc er håpløst. I tillegg er IPS å foretrekke, med mindre skjermen har en bredere gamut, da kan faktisk VA være bedre i enkelte tilfeller pga sort- og hvitnivå.
 

Den HP skjermen har kun 8-bit, og min erfaring med hp sine skjermer er at de jevnt over har dårlig sRGB og bakgrunnsbelysning, selv de dyrere modellene. At noen kan anbefale en TN skjerm i en slik type tråd er bare useriøst, TN er fyfy i foto-redigeringsverden.

Skal jeg anbefale en skjerm i den prisklassen må det bli denne: https://www.elkjop.no/product/data/pc-skjerm/AC27H277HK/acer-h277hk-27-led-skjerm-solv

Har selv brukt skjermen til foto- og bilderedigering, eneste minuset er at den ikke har DCI-P3 og HDR1000, men det får man heller ikke til «bare» 6000. Derfor ville jeg gått for denne fra Acer.

Endret av Emile the rat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...