Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Plattfot - bruke agressive såler?


Dima

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg tror jeg har plattfot. Når jeg står normalt er undersiden av foten min helt flat og helt i kontakt med bakken og jeg har ikke noe sånn "bue" i midten liksom. Husker ikke om jeg alltid har hatt det eller om jeg har utviklet det over tid med skobruken min. Smart som jeg er har jeg nemlig hele livet brukt flate sko (type skatesko) og nå mest de siste årene når jeg da har gått en del eller stått lenge gjør det veldig vondt i foten. I arbeidsskoene mine har jeg brukt noe såler jeg kjøpte i en sportsbutikk som bare har så høy sidestøtte (der jeg er flat men ikke burde være det) som mulig. De første par ukene var ganske smertefulle men så ble det bedre også virket det som at jeg fikk mer "utholdenhet" i føttene før det ble vondt. Nå har jeg ikke vært på jobb på en stund og bare brukt skatesko igjen. Har nylig begynt å trene etter en periode borte fra jobb og da bruker jeg de samme sålene i joggeskoene når jeg går og jogger på møllen. Etter bare noen minutter gjør det veldig vondt under foten igjen og etterhvert må jeg nesten bare gå av møllen og avbryte. Noen ganger går smerten inn i hele leggen også liksom. Jeg lurer litt da på om dette bare er en ny tilvenningsfase som gjør vondt og at det blir bedre? Eller er dette egentlig feil måte å gjøre dette på? Hvis sånne type såler er riktig "behandling" så kan jeg bare kjøpe meg noe joggesko og såler som erstatning for skateskoene slik at jeg kan venne meg til dem igjen, men hvis ikke må jeg finne ut hva jeg egentlig burde gjøre.

Og ja jeg burde vel oppsøke ortoped for å sjekke dette ordentlig og få pratet med fagfolk, men har hørt at det er uendelig lange ventelister og såler som koster typ 2k paret, så det virker litt voldsomt begge deler.

Innspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er plattfot og har vært det hele livet. Brukte sånne spesiallagde såler under oppveksten, men de ga meg så vondt under fotbuen der at det ikke lignet grisen. Når jeg ble gammel nok til at jeg ikke lenger fikk sålene dekket, sluttet jeg å gå med dem. 

I dag har jeg ingen problemer som følge av plattfotheten, etter at jeg lærte meg til å gå med føttene pekende fremover – i motsetning til ut til sidene som jeg ser mange gjør. 

Som alltid: hør på lege og fagfolk lenge før du hører på randoms på nettet, men for meg personlig så har min egen løsning fungert bedre enn fagfolkene sin.

Lenke til kommentar
Sydvest skrev (8 minutter siden):

Jeg mener det er mulig å få støtte til to par skosåler i året. En til privat bruk, og en til jobb.

Det var sånn før, men da jeg var hos ortopeden sist og bestilte et nytt par(jeg har vært plattfot hele livet), så fikk jeg vite at det kun var snakk om ett par i året, flere enn det måtte man betale ut av egen lomme. Unntaket er hvis man er diabetiker.

Lenke til kommentar
Uderzo skrev (3 minutter siden):

Det var sånn før, men da jeg var hos ortopeden sist og bestilte et nytt par(jeg har vært plattfot hele livet), så fikk jeg vite at det kun var snakk om ett par i året, flere enn det måtte man betale ut av egen lomme. Unntaket er hvis man er diabetiker.

Det var jeg ikke klar over

Jaja, uansett bedre enn det jeg fikk vite første gang jeg var hos legen med det. Da fikk jeg beskjed om å lære meg å gå ordentlig ? edit: ikke sånn som henrikwl mente. Men fikk beskjed om å legge balansen ytterst på foten når jeg gikk

Endret av Sydvest
Lenke til kommentar
Sydvest skrev (Akkurat nå):

Det var jeg ikke klar over

Jaja, uansett bedre enn det jeg fikk vite første gang jeg var hos legen med det. Da fikk jeg beskjed om å lære meg å gå ordentlig ?

Ikke sikkert det var så teit, ser du. Det finnes en form for plattfothet som skyldes uheldig gåteknikk, det er mulig legen din mente det var det du hadde. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...