Gå til innhold

Hvordan vite oppdateringsfrekvens?


Anbefalte innlegg

OSD menyen på skjermen viser

 

HF: 53.OKHZ

VF: 59. HZ

 

Skjermegenskaper/display/oppdateringsfrekvens/ står på Standardkort. (høyeste ledige i rullegardin-menyen er 75Hz)

 

Bruker oppløsning 1152x864 piksler.

 

Nyinnkjøpt AOPen GeForce2 MX 400-V 64MB, og en 17" skjerm som ifølge produsenten skal klare 115 Hz i 1024x768.

 

Er ikke fornøyd med bildet :sad:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmmm, det er vel et eller annet som ikke stemmer. Jeg har ikke særlig greie på det som rører seg under dekselet på en PC, men dette kortet/skjermen burde vel "orke" mer?!

 

# Skjermen skal (ifølge manual) greie 1600*1200 75 Hz

 

# AOpen-kortet skal greie i 1152*864 : True color 32bit 60/70/72/75/85/100/120. Max :2048*1536

High color 16bit 60/70/72/75 Pass

 

continiue... :-/

Lenke til kommentar

Det som er litt "spooky" er at det faktisk ligger 2 skjermer der... En plug&pray skjerm, og en standardskjerm. Har prøvd å fjerne "standardskjermen", men den blir lagt til igjen etter re-start.

 

I Egenskaper for skjerm vises 1.Plug&Play-skjerm på AOpen MX400 "( )"

 

Leste på AOpen's forum om en annen som også får 2.stk skjermer i enhetsbeh.

 

Jeg vet jeg har innstallert kortet riktig. (satt innstilling til 16 colors / Standard VGA / osv. ifølge manual, før jeg monterte kortet.)

 

-- still searching --

Lenke til kommentar

Det hjalp dessverre ikke. Jeg misstenker at det er LIKOM skjermen fra Komplett .no som ikke holder det den lover(?).

 

Det finnes så vidt jeg vet ikke noe software/drivere til denne skjermen.

 

*legger saken inn i X-file mappa, -inntil videre* :smile:

 

_________________

hardware.gif

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: SeriousSam på 2002-03-06 12:56 ]</font>

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: SeriousSam på 2002-03-06 13:20 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: SeriousSam på 2002-03-06 13:25 ]

Lenke til kommentar

En venn av meg har samme problem med sin PC. Han har et Creative G2MX-kort. Hos ham er det også listet opp to skjermer, selv om han bare har én skjermutgang på kortet. Samme hva vi gjør, kjører skjermen på 60 Hz når Windows har startet opp. Men hvis man skifter til en annen oppløsning (f.eks. spiller et spill) og går tilbake til Windows-desktoppen, kjører den plutselig den refreshen som er innstilt i skjermegenskapene.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-06 01:50, SeriousSam skrev:

Det som er litt "spooky" er at det faktisk ligger 2 skjermer der... En plug&pray skjerm, og en standardskjerm. Har prøvd å fjerne "standardskjermen", men den blir lagt til igjen etter re-start.


 

Du har ikke twinview da? .. Da tror jeg det skal vises to skjermer .. så dette er ikke problemet tror jeg.. Men finn modelnr. til skjermen og let etter drivere på f.eks. http://www.driverguide.com login: drivers / pass: all

Lenke til kommentar

Jeg tror du trenger nye drivere til skjermen. (eller kanskje skjermkortet) Du kan enten laste ned drivere fra nettet eller bare velge en av standard-driverene som ligger i windows. Velg i så fall Standard display 1600x1200.

 

Da skal rullemenyen vise mer enn 75Hz. Prøv deg frem med 85 Hz og oppover mot 100 Hz. (Noe mer enn 100 er ikke vits i å prøve, det ser du ikke forskjell på, men skjermen vil ikke like det)

 

Prøv deg frem. Jeg tipper 1152x864 i 100Hz er det mest behagelige.

Lenke til kommentar

Hei

last ned driver fila til alle Likom skjermer her.

http://www.likom.com.my/ProsServ/DP/PS_DP_Driver.asp

 

Egentlig er det ikke en driver men en en inf fil som forteller windows hvilken skjerm du har og dermed også hvilke oppøsninger og refreshrate den klarer.

Dermed vil den alltid vise alle oppnåelige refresh rate i menyen alt ettersom hvilken oppløsning du velger.

 

Personlig synes jeg 85hz er nok. Har du en 17 skjerm tror jeg ikke den klarer noe særlig høyere enn 85hz i høye oppløsninger.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-06 20:38, kalvesta skrev:


Personlig synes jeg 85hz er nok. Har du en 17 skjerm tror jeg ikke den klarer noe særlig høyere enn 85hz i høye oppløsninger.


 

Hvis den klarer 115 Hz i 1024*768, vil den klare 100 Hz i 1152*864. Men jeg er enig i at 85 Hz sannsynligvis er nok.

 

Det er ikke sikkert at det er skjermdriverne som er problemet. Hos min venn, som har et lignende skjermkort (se post ovenfor), har vi installert riktig inf-fil, men allikevel starter Windows opp med 60 Hz.

Lenke til kommentar

Takk for innspill.

 

Jeg har prøvd meg litt frem og tilbake, og som en nevner så *dukker det opp* nye refresh-rater. Kjører nå 1280*1024 /standardkort/. Neste refresh-rate i rullgardin menyen er 85 Hz.

 

Fikk tilslutt innstallert den Likom inf.filen. Windows sto på at den hadde en bedre inf.fil.

 

Har nå fått riktig skjerm inne i enhetsbehandling.

Det er fortsatt 2 skjermer der, men i liket med andre her har jeg tenkt at det kanskje er *noe med TwinView* på kortet eller no.

 

- case closed ( or? )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...