Gå til innhold

Mellombølgen har vært under press i flere år. Men én dansk kanal satser på frekvensen til Radio Luxembourg [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heh, jeg har flere ganger tenkt at mange av argumentene for å beholde FM-nettet i tillegg til DAB gjelder enda mer for AM enn for FM. Kanskje vi burde sette opp et par AM radiostasjoner i Norge.

Ekempler:

1. Mange klager over FM er bedre i en nød/krigsituasjon siden man kan enkelt bygge sin egen radio. Vel, med AM er det enda enklere.

2. DAB er ikke så bra på å dekke områdene langt unna der folk bor, rekkevidden er kortere og man setter gjerne ikke opp sendere midt på vidda. Men AM har enda lengre rekkevidde enn FM.

3. Alle FM radioer har vel AM (?), så du har flere eksisterende mottakere enn med DAB og du kan bruke din gamle Tandberg radio uten adapter osv.

Så er alle ulempene som FM har i forhold til DAB enda større med AM (krever mye effekt å sende, og dårlig utnyttelse av frekvensbåndet, etc.). Så man kan fortsatt si at FM er et bedre kompromiss.

 

Lenke til kommentar
awil skrev (28 minutter siden):

Heh, jeg har flere ganger tenkt at mange av argumentene for å beholde FM-nettet i tillegg til DAB gjelder enda mer for AM enn for FM. Kanskje vi burde sette opp et par AM radiostasjoner i Norge.

Ekempler:

[………]

AM nettet er ganske uslåelig når det gjelder alt det du nevner. Stabilitet og enkelhet er viktige sider. Lydkvaliteten er også helt fin på gode mottakere. Det er i dag nok av simple mono DAB radioer der lyden er på AM nivå.

Som barn av 80-tallet hørte jeg på AM på et godt anlegg, den gang var det gode AM mottakere også. Den gang for å høre nyeste musikk fra resten av Europa.

I dag er vel utfordringen med AM at det også er tatt beslag på deler av frekvensområdet til annet sendeutstyr lokalt og regionalt. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...