Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Erfaringer med frittstående klimaanlegg til leilighet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tvilsomt at dimensjonen er den samme? Viftene i sånt billig utstyr er sikkert lav kvalitet og har sikkert ikke godt av motstand heller.

Også vil du jo med ganske stor sikkerhet snu luftretningen i tilhørende strenger. Som at du f.eks vil blåse luft fra et soverom og inn i avtrekker på en dass sånn at overstrømningsventilen/lista til dassene fører lukt inn i boligen i tillegg til evt varm luft du igjen blåser tilbake.

Det beste er nok å gjøre som jeg sa; lag til en plate med et påstikk eller passende hull i et vindu og koble eller før avkasten her samtidig som du åpner for å trekke inn luft fra et kaldt sted i/rundt boligen. Det burde være ganske lett. En kan også borre et hull i en vegg og montere en stengbar ventil og en hette utvendig om man vil ha noe permanent som ser ok ut uten å forstyrre tilgangen på et vindu.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
newman221 skrev (3 timer siden):

Den lufta som sendes ut av slangen på aircon-enheten er varm og inneholder masse fuktighet. Så litt avhengig av forhold i ventilasjonssystemet i bygget kan du risikere kondensering. 

 

Corp Por skrev (58 minutter siden):

Tvilsomt at dimensjonen er den samme? Viftene i sånt billig utstyr er sikkert lav kvalitet og har sikkert ikke godt av motstand heller.

Også vil du jo med ganske stor sikkerhet snu luftretningen i tilhørende strenger. Som at du f.eks vil blåse luft fra et soverom og inn i avtrekker på en dass sånn at overstrømningsventilen/lista til dassene fører lukt inn i boligen i tillegg til evt varm luft du igjen blåser tilbake.

Det beste er nok å gjøre som jeg sa; lag til en plate med et påstikk eller passende hull i et vindu og koble eller før avkasten her samtidig som du åpner for å trekke inn luft fra et kaldt sted i/rundt boligen. Det burde være ganske lett. En kan også borre et hull i en vegg og montere en stengbar ventil og en hette utvendig om man vil ha noe permanent som ser ok ut uten å forstyrre tilgangen på et vindu.

I see.

Har bare balkongdør, ingen vindu. Men det var en morsom idé. Kan lage en slags ramme med 48 x 48 med vinkelbraketter på innsiden av hjørnene, skru fast en sponplate, med skumlister (som brukes til flytesparkling av gulv) rundt ramma for å skånsomt feste den mot ramme/underlag, og lage et hull til røret. Har planer om å lage noe lignende som insektbeskyttelse (har lagd før). Blir kanskje litt mye ræl å ha stående, men det kan brukes når det blir veldig varmt.

Men ja, det er jo et poeng. Tenkte ikke på at jeg kanskje forstyrrer luftstrømmen i det ventilasjonsanlegget. Så da er det kanskje umulig å skaffe sånt her. Spurte om det var mulig å slå det av, fikk unnvikende svar og han som viste meg anlegget fant heller ingen bryter til å slå det av og på.. ikke stikk-kontakt en gang. Bryteren på veggen kan kun skru den på 1 av 3 hastigheter, ingen av og på-knapp.

Lenke til kommentar
Taurean skrev (1 time siden):

 

I see.

Har bare balkongdør, ingen vindu. Men det var en morsom idé. Kan lage en slags ramme med 48 x 48 med vinkelbraketter på innsiden av hjørnene, skru fast en sponplate, med skumlister (som brukes til flytesparkling av gulv) rundt ramma for å skånsomt feste den mot ramme/underlag, og lage et hull til røret. Har planer om å lage noe lignende som insektbeskyttelse (har lagd før). Blir kanskje litt mye ræl å ha stående, men det kan brukes når det blir veldig varmt.

Men ja, det er jo et poeng. Tenkte ikke på at jeg kanskje forstyrrer luftstrømmen i det ventilasjonsanlegget. Så da er det kanskje umulig å skaffe sånt her. Spurte om det var mulig å slå det av, fikk unnvikende svar og han som viste meg anlegget fant heller ingen bryter til å slå det av og på.. ikke stikk-kontakt en gang. Bryteren på veggen kan kun skru den på 1 av 3 hastigheter, ingen av og på-knapp.

Selv bruker jeg bare tepper. Jeg har uansett to tepper som henger over i vinduslista på vinduet på guttenes rom sånn at det er mørkt når de skal legges. Jeg hiver slangen ut vinduet der og pakker teppet rundt slangen i halv sju tida. Så får air condition gå til leggetid ca sju. Da er det iskaldt på rommet så de kryper under dyna. Det holder seg svalt et par timer etter at den er slått av klokken sju. Jeg har ikke kommet så langt at jeg har ordnet noe skikkelig selv enda - men det funker.

Jeg har lekt litt med følgende tanke; bøye til to tynne rør slik at de passer i vindusrammen i en U form. Banke flate endene, avrunde disse og borre et hull her hvor disse skrues fast i hverandre med spacere imellom hver "ramme" slik at de kan vendes som på hengsler. Så klipper man til en liten presenningsflik og fester denne i de to rammene og lager et hull tilpasset slangen. Deretter fester man et par magneter i rammen på vindusbladet.

Da vil man få en sammenleggbar tetning man kan legge sammen når man ikke bruker aircon og lett kan demontere om vinteren.

Tror det kunne lages på en måte som ikke ser så halvgale ut og ikke trenger å koste en krone. Men så er det sikkert mulig å kjøpe slike deksel også.

Patentet ville jo blitt det samme for en dør. Bare mer synlig :p

Endret av Corp Por
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...