Gå til innhold

Microsoft har hyret folk til å lytte til Skype-samtaler – helt uten sikkerhetsystemer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skulle sagt "called it", for jeg sa det var åpenbart at også Cortana brukte mennesker til å analysere vanskelige/mislykkede talekommandoer... Men så står det Skype-samtaler her, og at de brukte underleverandører i Kina til dette, så blir jeg faktisk ganske overrasket likevel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, tommyb said:

Jeg skulle sagt "called it", for jeg sa det var åpenbart at også Cortana brukte mennesker til å analysere vanskelige/mislykkede talekommandoer... Men så står det Skype-samtaler her, og at de brukte underleverandører i Kina til dette, så blir jeg faktisk ganske overrasket likevel.

Det overraskende for meg er hvor likegyldig "hvermansen" er til å få privatlivet sitt invadert av Alexa, Bixby, Google Home, og av Google, Facebook og Microsoft med flere generellt ??

Det er for meg også overaskende hvor likegyldige Facebook, Google, Amazon, Microsoft med flere er til å invadere andres privatliv ??

Endret av Gjest MKII
  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Gjest MKII said:

Det er for meg også overaskende hvor likegyldige Facebook, Google, Amazon, Microsoft med flere er til å innvadere andres privatliv ??

Likegyldige til dette er nettopp det de ikke er. De er derimot ekstremt ivrige.

Det er i informasjon og innsikt i folks (handle)vaner at pengene, konkurransefortrinn og makt ligger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Pop said:

Likegyldige til dette er nettopp det de ikke er. De er derimot ekstremt ivrige.

Det er i informasjon og innsikt i folks (handle)vaner at pengene, konkurransefortrinn og makt ligger.

Selvfølgelig er det på grunn av rikdommen og makten det medfører at de gjør dette. Men det forklarer ikke hvorfor og hvordan de kan ignorere all anstendighet, etikk og moral og gjøre som de gjør... Amerikanere som er SÅ religiøse bør forvente å havne og brenne i helvete etter å ha solgt sjelen sin slik de gjør hvis det viser seg at de har rett og at helvete finnes! 

Overvåkningen i tidligere DDR, og overvåknigen i "A brave new world" har alltid blitt sett på som skrekkeksempler på overvåkning av samfunnet. Nå blir overvåkningen gjort i MYE større grad enn det som noensinne ble gjort av DDR, og det av PRIVATE selskaper, likevel er det SÅPAS FÅ relativt sett som reagerer på dette ?? Om bare en brøkdel av overvåkningen som nå blir utført av private selskaper hadde blitt gjort av en vestlig statsmakt så hadde det blitt ramaskrik!!! Men når det blir gjort av PRIVATE selskaper, DA er det greit for de fleste... ??

Lenke til kommentar
1 hour ago, Gjest MKII said:

Det overraskende for meg er hvor likegyldig "hvermansen" er til å få privatlivet sitt invadert av Alexa, Bixby, Google Home, og av Google, Facebook og Microsoft med flere generellt ??

Det er for meg også overaskende hvor likegyldige Facebook, Google, Amazon, Microsoft med flere er til å invadere andres privatliv ??

Hvermansen forstår ikke omfanget av data som blir innfanget, og de som forstår omfanget av data som blir innfanget ser at det ikke er mulig å beskytte seg godt nok mot det til at det er verd å beskytte seg mot det. Så lenge man bruker internett, er det meste uansett fanget opp. 

I disse markedsliberale tider er det vel tabu å si det, men hva bedrifter har lov til å gjøre med borgernes data skal ikke hver enkeltbruker være nødt til å ta stilling til. Dette må fagetatene sette rammer for og rammene må politikerne gjøre om til lov. Her har EU-parlamentet gått foran de siste årene, som burde være ganske pinlig for stater som Norge.

Når det er sagt, at manglende regulering faktisk er årsaken til dette problemet, var det alt for mye politikk og alt for lite fagetat bak når de snekra cookie-lovgivningen. De tok symptomet - at informasjon lagres i en tekstfil lokalt på datamaskiner - i stedet for problemet - at det er lov å selge alle typer brukerdata mellom bedriftene. 

Endret av tommyb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734

Litt off topic men føler det er veldig mye overvåking via Android. To eksempler.

1. Her om dagen satt dama og så YouTube på telefonen. Jeg sier til henne at jeg skal på apoteket og to sekunder etter det er sagt kommer det opp reklamepause med reklame for et apotek på telefonen hennes.

2. Jeg snakket med naboen om et emne jeg ALDRI surfer på eller Googler (relatert til jobben hans) i flere dager etterpå fikk jeg heletiden reklame for de produktene vi snakket om.

Om jeg får reklame pga tale til teks funksjonalitet eller pga "to telefoner rett ved siden av hverandre, så la oss vise person b hva person a googler" vet jeg ikke, men liker det ikke.

Lenke til kommentar
1 hour ago, mittvisningsnavn said:

Litt off topic men føler det er veldig mye overvåking via Android. To eksempler.

1. Her om dagen satt dama og så YouTube på telefonen. Jeg sier til henne at jeg skal på apoteket og to sekunder etter det er sagt kommer det opp reklamepause med reklame for et apotek på telefonen hennes.

(...)

Om jeg får reklame pga tale til teks funksjonalitet eller pga "to telefoner rett ved siden av hverandre, så la oss vise person b hva person a googler" vet jeg ikke, men liker det ikke.

Mener jeg så en Ted Talk om dette. Google og Facebook sier at samtalene våre ikke påvirker søkeresultatene. Det samme sa foredragsholderen. Det er kanskje vel så urovekkende at de sannsynligvis snakker sant. Forklaringen er at takket være Big Data, klarer de å forutse hva som er på agendaen din. Dere snakket om apoteket? Kanskje hun søkte på et produkt, eller kanskje de visste at dere allerede hadde sett en reklame for apoteket og hadde blitt ubevisst trigget til å trekke fram et handlingsmønster dere hadde klart. Slike forklaringer, bare langt, langt mer komplekse. Det er én ting som Facebook og Google lever av foran alt annet: å analysere hvem som skal se hvilken reklame på hvilket tidspunkt. Og plutselig trenger de ikke avlytte samtalene for å vite hva de handler om.

Slik ble det forklart av noen som var ganske skeptisk til Big Data. At Big Data analysering virker, vet vi - bare sjekk valgresultatet i USA. Når det er sagt, skal man ikke automatisk tro på Facebook eller Google hvis de sier de ikke analyserer samtalene dine. De er interessert i alt de kan vite. Jeg fjerna Facebook-appen selv - men mest fordi den halverte batteritiden min. ?

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Syntes dette er passende; Sitat fra George Orwell - 1984 "The telescreen received and transmitted simultaneously. Any sound that Winston made, above the level of a very low whisper, would be picked up by it, moreover, so long as he remained within the field of vision which the metal plaque commanded, he could be seen as well as heard. There was of course no way of knowing whether you were being watched at any given moment. How often, or on what system, the Thought Police plugged in on any individual wire was guesswork. It was even conceivable that they watched everybody all the time. But at any rate they could plug in your wire whenever they wanted to. You had to live—did live, from habit that became instinct—in the assumption that every sound you made was overheard, and, except in darkness, every movement scrutinized."

Bok som absolutt kan anbefales.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...