Gå til innhold

ICE - løgn


Anbefalte innlegg

 Her er saken:

ICE lover rask levering 1-3 virkedager. Varen ble bestilt 18.12 (varen var på lager). Varen har ikke blitt sendt ut (01.01.2020). 

Min samboer har ringt å snakket med de flere ganger, de gir en ny lovnad om ny frist for å sende ut. Først ble hun lovet at den skulle sendes den 18 desember. Den 20 ble hun lovet at den skulle sendes den 23. Den 23 blir hun lovet at den skal sendes den 24.12 (skjønner ikke selv hvordan det skulle fått det til). Etter flere samtaler krever hun kompensasjon for ræva kundeservice, blir lovet ulike og "nye" summer (altså redusert priser). Siste gang hun ringer inn, så snakker hun med noen litt lengre opp i systemet som prøver å gjøre det slik at hun ikke får halvparten av det som er lovet. Kundeservice har lagt på samtaler, vært ufine og drevet sjekane. Hun har prøvd å avbestille drittet sikkert 5 ganger og alle gangene får hun beskjed om at ettersom varen er "sendt" må hun vente til produktet leveres tilbake. Når hun ringer firmaet som driver med utsending sier de at det ikke engang har pakkeorder på produktet.

 

Mine spørsmål ifht jus blir:

1. Bryter ICE noe regler ved å ha "lovnad" om at et produkt skal leveres til den og den tiden, men ikke opprettholder det, spessielt når man blir lovet det over ulike perioder?

2. Har de lov å nekte refundering av kjøp, med begrunnelse på at produktet er sendt, når produktet faktisk ikke er sendt?

3. Kan en aktør love å gjøre opp for seg ved å redusere månedespris og diverse, for deretter å ta det tilbake fordi en annen mener de har "gitt" for mye?

4. Kan man som forbruker kreve opplysninger om hvorfor ting ikke går slik det skal og om man kan få opplysninger (altså innsyn i logg og taleopptak man selv har vært med i?)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

1. Bryter ICE noe regler ved å ha "lovnad" om at et produkt skal leveres til den og den tiden, men ikke opprettholder det, spessielt når man blir lovet det over ulike perioder?

2. Har de lov å nekte refundering av kjøp, med begrunnelse på at produktet er sendt, når produktet faktisk ikke er sendt?

Det er avtalen supplert med forbrukerkjøpsloven som gjelder for dere her . Når det gjelder levering følger det av forbrukerkjøpsloven § 6 at "tingen skal leveres uten unødig opphold og senest innen 30 dager etter kjøpe, hvis ikke noe annet er avtalt.". Dere har jo her avtalt kortere frist. Da er det i utgangspunktet den som gjelder.

Ved forsinkelser kan dere kreve å heve kjøpet, jf. forbrukerkjøpsloven § 19, jf. forbrukerkjøpsloven § 23.

Ved forsinkelser skal dere oppfordre selgeren til å levere innen en "rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse". Dersom selgeren "ikke leverer innen denne tilleggsfristen, kan forbrukeren heve avtalen". Ettersom det nå ha vært helligdager, må dere nok gi ice noe lengre frist, enn om det hadde vært vanlige arbeidsuker. 

Det enkleste her er nok uansett å benytte seg av angreretten man har, jf. angrerettsloven § 20. Jeg ville nok ventet til varen kom og så sendt den tilbake eventuelt om man fremdeles ønsker det. 

3. Kan en aktør love å gjøre opp for seg ved å redusere månedespris og diverse, for deretter å ta det tilbake fordi en annen mener de har "gitt" for mye?

Dette er et spørsmål om fullmakt og legitimasjon for de ansatte til å binde selskapet utad med deg. De har typisk en stillingsfullmakt i jobben som selgere i selskapet. Dette reguleres av avtaleloven § 10. Utgangspunktet er at dersom du har vært i aktsom god tro med tanke på det du har blitt loven, er selskapet bundet av det. En overordnet kan derfor da ikke gå tilbake på det. Jeg har ikke nok rettskilder her til å se nærmere på det.

4. Kan man som forbruker kreve opplysninger om hvorfor ting ikke går slik det skal og om man kan få opplysninger (altså innsyn i logg og taleopptak man selv har vært med i?)

Det tror jeg nok dessverre ikke man kan på generelt grunnlag. Som bevis i en rettssak ville man kunne krevd det.

Veldig synd du ikke ble fornøyd med kjøpsopplevelsen din hos ICE. Jeg har vært kunde der i lang tid og er veldig fornøyd. Skjønner godt om du ikke velger de etter de opplevelsene du har hatt med dem nå. Selv hvis de strengt talt ikke skulle vært forpliktet til å gi rabatten feks bør de gjøre det pga kundeservice etter min mening.

Lenke til kommentar
Slackie skrev (31 minutter siden):

Hei.

1. Bryter ICE noe regler ved å ha "lovnad" om at et produkt skal leveres til den og den tiden, men ikke opprettholder det, spessielt når man blir lovet det over ulike perioder?

2. Har de lov å nekte refundering av kjøp, med begrunnelse på at produktet er sendt, når produktet faktisk ikke er sendt?

Det er avtalen supplert med forbrukerkjøpsloven som gjelder for dere her . Når det gjelder levering følger det av forbrukerkjøpsloven § 6 at "tingen skal leveres uten unødig opphold og senest innen 30 dager etter kjøpe, hvis ikke noe annet er avtalt.". Dere har jo her avtalt kortere frist. Da er det i utgangspunktet den som gjelder.

Ved forsinkelser kan dere kreve å heve kjøpet, jf. forbrukerkjøpsloven § 19, jf. forbrukerkjøpsloven § 23.

Ved forsinkelser skal dere oppfordre selgeren til å levere innen en "rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse". Dersom selgeren "ikke leverer innen denne tilleggsfristen, kan forbrukeren heve avtalen". Ettersom det nå ha vært helligdager, må dere nok gi ice noe lengre frist, enn om det hadde vært vanlige arbeidsuker. 

Det enkleste her er nok uansett å benytte seg av angreretten man har, jf. angrerettsloven § 20. Jeg ville nok ventet til varen kom og så sendt den tilbake eventuelt om man fremdeles ønsker det. 

3. Kan en aktør love å gjøre opp for seg ved å redusere månedespris og diverse, for deretter å ta det tilbake fordi en annen mener de har "gitt" for mye?

Dette er et spørsmål om fullmakt og legitimasjon for de ansatte til å binde selskapet utad med deg. De har typisk en stillingsfullmakt i jobben som selgere i selskapet. Dette reguleres av avtaleloven § 10. Utgangspunktet er at dersom du har vært i aktsom god tro med tanke på det du har blitt loven, er selskapet bundet av det. En overordnet kan derfor da ikke gå tilbake på det. Jeg har ikke nok rettskilder her til å se nærmere på det.

4. Kan man som forbruker kreve opplysninger om hvorfor ting ikke går slik det skal og om man kan få opplysninger (altså innsyn i logg og taleopptak man selv har vært med i?)

Det tror jeg nok dessverre ikke man kan på generelt grunnlag. Som bevis i en rettssak ville man kunne krevd det.

Veldig synd du ikke ble fornøyd med kjøpsopplevelsen din hos ICE. Jeg har vært kunde der i lang tid og er veldig fornøyd. Skjønner godt om du ikke velger de etter de opplevelsene du har hatt med dem nå. Selv hvis de strengt talt ikke skulle vært forpliktet til å gi rabatten feks bør de gjøre det pga kundeservice etter min mening.

Takk for svar ?

Siden det virket som kundebehandlere prøvde å hyshje det ned på telefon, sendte jeg inn en formel klage på mail til lederen i selskapet og en til kundeavdelingen og da virket det som de ble litt mer fart på sakene. Kan potensielt se ut som de får løst det og forhåpentligvis er telefonen mottatt innen 6.01/7.01 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Ragnar115 skrev (På 2.1.2020 den 11.08):

Takk for svar ?

Siden det virket som kundebehandlere prøvde å hyshje det ned på telefon, sendte jeg inn en formel klage på mail til lederen i selskapet og en til kundeavdelingen og da virket det som de ble litt mer fart på sakene. Kan potensielt se ut som de får løst det og forhåpentligvis er telefonen mottatt innen 6.01/7.01 

Det er bra :) Endte faktisk med å kjøpe ny telefon fra ice selv, hehe ? Den kom i posten etter 2 dager :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...