Gå til innhold

Trenger hjelp til valg av nytt skjermkort til 1080p144 gaming


Profanity

Anbefalte innlegg

Hardware akkurat nå:
Ryzen5 3600 (stock, medfølgende vifte)
2x8gb crucial vengeance 3000mhz kit (2732mhz var maks jeg fikk ut av det)
Asus rog strix B450-F gaming hovedkort (oppdatert firmware for ett par måneder sida)
GTX 970
PG248Q Rog Swift monitor (+ random sekundær skjerm)

Oppgraderte ram og cpu like etter release av ryzen 3000 serien pga bra pris, hadde planlagt å vente med gpu oppgradering, men i det siste har jeg blitt avhengig av "escape from tarkov" og 970'n sliter litt med store maps og scope, og nå etter jula så har jeg penger som venter på å bli brukt på julegave og vurderer å bake det inn i en gpu oppgradering. Jeg kommer til å bli værende på 1080p144 i lang tid, og siden jeg allerede oppgraderer så har jeg planer om å nyte "Kingdom Come" med så mye eye candy som mulig, men bare hvis det er greit mulig.

Jeg står litt i valget mellom rtx 2060 super og 2070super, men veldig stor prisforskjell på disse. Har også blitt anbefalt 5700XT pga ytelse vs pris. Jeg bryr meg ikke om RTX, men har jo lyst til å få bruk for adaptive sync, og 5700XT har jeg hørt mye om folk som sliter med. Enten slet de med drivere da det var nytt, eller så sliter de nå med de nyeste driverne, og jeg er allerede lei av å ha skjermkort som enten er ustabilt (tidligere skjermkort) skurrende vifter som ikke går for fullt (enda tidligere skjermkort) eller 100% oppgitt ram (3,5gb ram + 500mb virtuelt eller no på nåværende skjermkort) så vil ha noe skikkelig no, men vil ikke betale mere enn jeg må heller.

Jeg har fått med meg at Kingdom Come kan være tungdrevet, så lener litt på 2070 super, men det er 1000kr mer enn de andre alternativene. Er det verdt hoppet? Det her er kortene jeg ser på. Har plukket ut dem pga stor kjøling.
https://www.komplett.no/wishlist/shared/b368150e-5fef-4968-84e0-5056dbdc777c

Hva mener folket jeg burde gå for? Hadde vært litt lettere hvis jeg hadde visst om no nettsted å legge inn pc deler, velge ut spill, og se sånn ca hva jeg kan forvente av gjennomsnittlig fps:P Takk for alle svar!

edit:
Glemte å legge til at jeg vil sikte på rundt 100fps gjennomsnittlig på disse titlene. Hvis det er 1000kr og 5fps forskjell så går jeg heller for ett billigere alternativ og setter ned litt på view distance eller no sånt:P

Endret av Profanity
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes 1000 Kr er lite å betale ekstra for den forlengede levetiden du får igjen for det. Lønnsomt i lengden. Det er dyrere å gjøre masse små oppgraderinger hele tiden. Dessuten får du all prosesseringskraften med en gang slik at du gjerne får litt GPU-kraft også til forbedringer med ReShade. Ofrer gjerne litt FPS for bedre eyecandy enn å prioritere 144 Hz mer eller mindre stabilt, men det blir jo etter preferanser og prioriteringer.

Lenke til kommentar

Blir nok ikke no oppgradering igjen på skjermkort fronten frø om 2-3 generasjoner fram i tid uansett:P Har bare brent meg på å kjøpe for dyrt skjermkort før, og detta er første gang jeg kjøper skjermkort etter at prisen har økt såpass. 970'n kosta litt over 3000kr på tilbud, føler at 2070 super egentlig burde ligge på 4000kr i forhold til hva jeg har sett for meg fra tidligere:P

Jeg ofrer heller eye candy for å få mer fps, men rundt 90-100fps går grensa på hvor jeg ikke legger merke til forbedring, med mindre det er veldig mye bevegelse i spillet med twitch aiming og sånt. Tarkov vet jeg blir bra nok med 2060. Anbefalte 1660Ti til dama da hu oppgraderte, og det også var en bra oppgradering for henne med 1080p60, men 1660ti og 2060 burde vel være ganske lik ytelse på? bare minus bedre effekt på RTX?

Lenke til kommentar

Ja, det er jo alltid verdt å optimalisere hva en gjør med den restkraften en har igjen når FPS er god nok. Normalt lønner det seg med ekstra GPU-kraft. Med den GPU-teknologien som er i dag skal det litt til å brenne seg, men jeg skjønner bekymringen din p.g.a den manglende fleksibilteten i datakraften som tilbys. RTX er jo litt mer spesialisert enn pre-RTX så det tar nok litt mer tid før alle ressursene blir tilgjengelig bredt, men teknisk sett hadde jeg nok gått for RTX 2070 Super om jeg hadde vært deg. Om det er verdt det er jo litt gambling, men har troen på Nvidia basert på hva de har levert før av optimaliseringer i driverene over tid. Kortet har jo uansett en god del ekstra kraft du får støtte for med en gang, så det er jo trygg datakraft rett ut av boksen. Husk at du får jo også en god mulighet til oppgradering senere med NVLink som er på 2070 men ikke på lavere kort.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

måtte søke opp hva NVLink er, og tror ikke jeg får no utbytte av det. Er minimum 4 år (forutsatt at ting blir som det har vært de siste 16 åra for meg) til jeg kommer til å bruke mer penger på skjermkort, og når den tiden kommer så regner jeg med å få mer ut av å bruke 4-5000kr for nytt skjermkort, enn å lete etter ett ekstra 2070 super for sli, men interessant å vite om dette, siden det jeg har hørt i det siste er at sli har vært dårlig de siste par generasjonene. Kult at det snur:P

Lenke til kommentar

Massevis av gode tilbud på 2060 på bruktmarkedet hvis du er villig til å kjøpe derfra. Kjøpte en 2060 Rog Strix for 3000kr der som var noen måneder gammel. På den tiden var den billigste nye 2060 modellen 3500kr og det var refferansekortet til nividia som ikke er helt på nivået til Strix’en. Er storfornøyd med kortet og det er mange like tilbud på 2060’er på Finn akkurat nå. Anbefales!

her er noen gode tilbud:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=165905959

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=163828928

Endret av Kiwi00
Lenke til kommentar

Om planen var å vente 2-3 generasjoner før neste oppgradering, så har du valgt et rimelig dumt tidspunkt for nytt skjermkort.

20-serien går mot slutten, nye skjermkort er jo forventa allerede neste år. Siden nVidia fremdeles knuser amd i high-end markedet med 12nm, blir det spennende å se hva de får til når de også går over på 7nm.

Turing var et veldig lite hopp fra Pascal, og mer et ventekort. Jo lengre man ventet med å kjøpe Turing, jo dårligere kjøp har man gjort. Turing var i utgangspunktet en veldig dårlig deal ved release, og enda dårligere nå når vi er så nære nye skjermkort.

nVidia har hatt som vane å slippe nye ti kort 18-24mnd mellomrom. Følger de samme prognose ser vi nok 3080 ti i mars-juni neste år. 30-serien vil nok ha vesentlig bedre ytelse enn 20-serien, pga krymping til 7nm. Blir nok noe tilsvarende ytelseshoppet 1080 ti hadde, som omtrent var det dobbelt av 980 ti.

Mitt råd er vent.

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar

Følger man denne tankegangen helt ut har man noe skikkelig bra et par mnd før man går under torva, men enig i at det er smart å time ting når det er høvelig nært forestående arkitekturendringer. Er litt spent på hva som blir det neste Nvidia kommer til å servere. Pascal var bra, men de hadde jo en god forløper også i Maxwell. Når blir det jo litt mer spennende hvordan de velger veien videre i forhold til RTX-satsningen i bagasjen og ikke minst med hensyn på hvordan AMD har reist seg.

Lenke til kommentar
vidor skrev (2 timer siden):

Følger man denne tankegangen helt ut har man noe skikkelig bra et par mnd før man går under torva, men enig i at det er smart å time ting når det er høvelig nært forestående arkitekturendringer. Er litt spent på hva som blir det neste Nvidia kommer til å servere. Pascal var bra, men de hadde jo en god forløper også i Maxwell. Når blir det jo litt mer spennende hvordan de velger veien videre i forhold til RTX-satsningen i bagasjen og ikke minst med hensyn på hvordan AMD har reist seg.

AMD reist seg!? Ikke på GPU fronten nei. Det har AMD lagt bak helt siden 2015, og kun prøvd seg på catching up, men dog med feil.

AMD sin toppmodel som kom i år er 7nm og er på nivå og konkurrerer med nVidia sin toppmodel fra 2016 som var bygd på 16nm. Det er temmelig dårlig og svakt. Vil heller si AMD ligger nede enn å ha reist seg på GPU fronten. Alt de gir ut er jo bare rebrands av gammel teknologi.

Grunnen til at Pascal var så bra var ikke fordi forgjengeren Maxwell var så bra, det var pga krympingen fra 28nm til 16nm. 
 

Ettersom at Ampere vil ha en krymping fra 14nm til 7nm, så er det å forvente at man vil få et like stort opp fra Turing til Ampere, som vi hadde med Maxwell til Turing.

Man kan ikke alltid vente, men når Turing lever på overtid og vi har Ampere rett rundt hjørnet er det idioti å kjøpe skjermkort dersom man ønsker mest mulig for pengene.

Om pris derimot ikke har så mye å si så er det helt okei å kjøpe nå, men jeg har er inntrykk av at pris og levetid er viktig for ts, og da er Turning et dårlig valg på dette tidspunktet.

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar

har vært på hytta i ett par dager og feira nyttår så har ikke fått fulgt med her, men det om at det kommer en ny serie er jeg helt enig med. har vært kjent med release intervalene, men har ikke tenkt over hvor lenge siden 20 serien kom, føltes ut som det var i sommer:P det absolutt dårligste kjøpet jeg noen gang har gjort på pc fronten var å bruke 5000kr på 7900gtx bare ett par måneder før 8 serien kom, og kunne fått ett like bra kort til under halve prisen, og 5000kr på den tida var jo high end den gang, hvor i dag virker det som det er mer midrange:/ husker jeg kjøpte kort til 1500-2000kr og var super fornøyd frem til jeg begynte med gtx 580 og 970.

var vel en blanding av at jayz2cents mente det er en bra tid å oppgradere på nå, men da kanskje med tanke på ting som har sluppet nå i det siste, og at jeg har ett par tusen kroner som skal brukes på gave fra familie, og har en del kontanter liggende så en oppgradering nå hadde føltes ut som en billig oppgradering, og at jeg har spart kingdom come for en bedre opplevelse, og tarkov er veldig frustrerende når det ellers fint klarer mellom 60-80fps til vanlig, men synker til 20-30fps med bruk av scopes:P da blir fristelsen stor for en oppgradering akkurat nå til tross for at jeg ellers er veldig sparsom, økonomisk bevisst, og godtar å vente tolmodig til en ny serie slipper løs, eller ett godt tilbud dukker opp (som da jeg slo til med ryzen5 3600 da jeg fikk 20% fra power, hvor det ble solgt billigst like etter release)

Kjøpe brukt føler jeg meg ikke komfortabel med, har en gang i blandt endt opp med hardware som har stryki med etter 3-4 år, og da har jeg fått penger tilbake etter kjøp og har fått meg en "gratis" oppgradering av det. med kvittering er det sikkert greit, men vet heller ikke hva skjermkortet har vært brukt til tidligere, eller grunden til at folk selger.

men kan jeg da forvente at 3070 eventuelt blir solgt for rundt 5-6000kr. jeg vet også at nvidia generasjonene stort sett er rundt 15% økning i ytelse fra forige generasjon og har vært sånn siden jeg starta med pc tidlig på 2000 tallet i hvertfall, og mener å huske at jeg ikke ble spesielt imponert av RTX serien, det var egentlig ikke noe jeg hadde lyst til å bruke penger på, vil heller ha mer fps enn mer realistiske effekter, så lenge det fortsatt ser bra ut, og for det meste er jeg ikke så nøye på grafikk, er bare kingdom come som jeg vil oppleve skikkelig, ellers hadde jeg nok sikta mer på 1660 eller eventuelt 2060 uten å vurdere 2070 super, hvis jeg i det heletatt hadde vurdert det:P

Takk for alle inspill hittil!

Lenke til kommentar

Ytelsen ved forrige krymping var ca 40%, hvert Pascal kort hadde 40-50% mer ytelse sammenlignet med forgjengeren i Maxwell serien. Nesten garantert at vi vil se tilsvarende med Ampere, regner med at 3070 vil yte bedre enn 2080 ti.

2080 ti har jeg nå hatt i sånn 16mnd eller noe, så nye kort burde være her om 4mnd om de følger samme release intervall som tidligere. 
 

20-serien vil rase i pris tror jeg. De var aldri god value, og vil iværtfall ikke bli bedre value når 30-serien kommer.

7nm er billigere i produksjon enn 14nm som nVidia bruker i dag, som i teorien vil si at de kan selge kort billigere uten å tape på det. Og siden Turing solgte langt under det nVidia hadde antatt og forventet tror jeg 30-serien kanskje vil bli litt billigere. 
 

Er vi heldig ser vi 3070 på rundt 5000, så får vel ikke mye igjen for ti korte mitt når jeg skal selge det ? Med det sagt, så gir ikke nVidia noe gratis, så blir heller ikke overrasket om de tar seg like godt betalt med neste generasjon. Men tiden vil vise.

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar

Er litt i samme situasjon som TS selv. Mitt GTX 1050 TI må byttes ut. 

Siden jeg har kjøpt Freesync monitor og skal gå for en AMD maskin så blir det nokk RX 5x00 på meg. Ser for meg å gå for Saphire Nitro sin tror jeg. Men venter til mandag med å høre hva AMD har å komme med. 

Kan muligens gjøre noe med prisen på RX 5700 kortet, eller kanskje det blir et 5500/5600 kort. Føler jeg og TS er litt lik med tanke på GPU men jeg holder på de enda litt lengre og trenger ikke så veldig mye eye candy. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...