DrDoogie Skrevet 27. desember 2003 Skrevet 27. desember 2003 Ok, slik jeg oppfatter det er det et par problemer med å være sikker på at man har lagret ting sikkert*. 1. Feil på hardware (disker) - Takles med RAID-5 2. Feil med filsystem - Takles med duplisert transaksjonslog (XFS, eksemplevis), hvor loggen blir skrevet til to uavhengige hd'er og tatt backup av til cd med jevne mellomrom (child-father-grandfather). 3. Feil med hodet til brukeren - Takles med å sette riktig umask / tillatelser, evnt. mounte hd'ene som read-only. Er da noe glemt? Sikkerhetsrisikoer jeg ikke har tatt i betraktning? * Hvor "sikkert" da betyr: Ikke sikret mot kjernefysisk krig, brann e.l.
Simen1 Skrevet 28. desember 2003 Skrevet 28. desember 2003 Hei DrDoogie. Jeg er ikke sikker men skal prøve å tenke ut noen andre feilkilder: * Virusangrep kan ødelegge data * bug i programvare kan ødelegge data (partitionmagic etc) * hardwarefeil som skyldes disk-kontrolleren, PSU-kræsj, lynnedslag, el. * Win95/98/NT3.x uten patcher kan slå av PC'n før skrivebufferen til harddisken har tømt seg. Kan jo også nevne at steder som krever veldig høy sikkerhet* på dataene ofte lagrer backuper på en helt annen plass. F.eks et annet bygg gjerne i en annen by. Da sikrer man jo også mot brann, oversvømmelse, bombe, jordskjelv osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå