Gå til innhold

Ny Sourondreciver.


Anbefalte innlegg

jeg er litt i beite etter en nyere / annen sourond forsterker /  recviver. 

jeg ser etter en enkel sak uten for mange "bling" funksjoner, trenger heller ikke et hav av inn og ut ganger. 1-2 hdmi inganger til lyd, og en rca eler 2 er greit, men jeg må ha pre out på minst front kanalene.  finnes det noe slik i budsjett klassen, eller noe spesifik jeg burde se etter på brukt som dekker de overnevnte funksjonene. 
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gouldfan skrev (23 minutter siden):

Yamaha er vel eneste i klassen med Rimelige og pre out.

Starter vel på 6 serie?

 

Onkyo har ikke, ikke Sony, Denon har monopol på klubben og starter i 30 serien. Pioneer er Jeg ikke sikker på hvilke som har det, Nad har vel ikke i de "Rimelige".

Det finnes noen rimeligere receivere som har pre-out bare for frontene. 

Ser at Marantz også har en:

https://soundgarden.no/marantz-nr1510-hjemmekinoreceiver-solvgull?gclid=Cj0KCQiA_rfvBRCPARIsANlV66MeS7vqTX3q0PP-9iP1lJ9OzqY59mfkzi-Awi9bGKwwV_GzqgC4aeUaAg_FEALw_wcB

 

Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (39 minutter siden):

Takk, ukjent for meg att Marantz hadde dette.

Er det noen særlig fler som har dette?

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (9 minutter siden):

Takk, ukjent for meg att Marantz hadde dette.

Er det noen særlig fler som har dette?

Da får man nok gå inn på hver av produsentenes side og sjekke. Jeg vet fra før at særlig Marantz gjerne har litt slikt ekstra stæsj - eller er senere med å fjerne det.

Multi-channel inn var standard for en del år siden - ikke i dag. Marantz leverte dette flere år etter andre sluttet med det.

 

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (14 timer siden):

Yamaha har en rimelig sak med pre out til frontene:

https://soundgarden.no/yamaha-rxv685-surround-sort?nosto=nosto-page-category1A

Men det er klart, du kan ikke regne med altfor høy hifi kvalitet i denne prisklassen.

Går ut i fra at de fleste merker har mulighet for det samme i denne prisklassen.

Hele poenget er jo og bruke en mere hifi basert effekt trinn til frontene. Men er jo på budsjet så tenker jo helst og handle alt brukt  og gjerne og handle litt stegvis . 

 

Og takker for tips, den er noe helt grei til mine ører sånnsett. 

Endret av Mato
Lenke til kommentar
Mato skrev (1 minutt siden):

Hele poenget er jo og bruke en mere hifi basert effekt trinn til frontene. Men er jo på budsjet så tenker jo helst og handle alt brukt  og gjerne og handle litt stegvis . 

 

Og takker for tips, den er noe helt grei til mine ører sånnsett. 

Høres ut som en plan!

Fortelle gjerne hva du ender opp med etterhvert - og hva du synes.

Lenke til kommentar
Mato skrev (38 minutter siden):

Hele poenget er jo og bruke en mere hifi basert effekt trinn til frontene. Men er jo på budsjet så tenker jo helst og handle alt brukt  og gjerne og handle litt stegvis . 

 

Og takker for tips, den er noe helt grei til mine ører sånnsett. 

Den Marantz er jeg spent på med effekt forsterker.

Marantz har vel et godt rykte på fokus i musikk... Og det meste som lyder bra på musikk er også bra på film.

Andre veien, heller motsatt..

 

Så jeg er spent på Marantz.

Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (3 timer siden):

Som regel er forsterkerdelen i surroundreceivere ganske så robuste saker - yter gjerne fra 100W og oppover per kanal i stereo.

Flaskehalsen er dac/forforsterker, der er det en del å hente.

om du får 100W per kanal er du oppe i ganske dyre forsterkere, ivertfall om det er genuit 100w og ikke bare 100W med et testsignal med 10% forvregning som er mye brukt som reff på effekt, og ofte er de jo oppgitt med bare 1 eller 2 kanaler i drift , og når du har 5 i drift så er det mindre effekt per kanal. 

 

Lenke til kommentar
Mato skrev (13 minutter siden):

om du får 100W per kanal er du oppe i ganske dyre forsterkere, ivertfall om det er genuit 100w og ikke bare 100W med et testsignal med 10% forvregning som er mye brukt som reff på effekt, og ofte er de jo oppgitt med bare 1 eller 2 kanaler i drift , og når du har 5 i drift så er det mindre effekt per kanal. 

 

Selv rimelige surroundreceivere yter rundt 100W per kanal i stereo - altså når du kun bruker frontene. Da mener jeg 8 Ohm, i 4 Ohm yter de mer. Når alle kanalene er i drift synker det selvsagt, ganske mye. Men det er en fin ting når man skal spille musikk.

Et eksempel på en tilsvarende modell som linket tidligere i tråden:

https://www.soundandvision.com/content/yamaha-rx-v775wa-av-receiver-test-bench

122W per kanal i stereo med 0.1% thd. Fint for å spille musikk i stereo altså.

Men ytelsen blir veldig lav når man kjører mer kanaler. Avlaste frontene i surround vil hjelpe noe, samtidig som man kjører alle høytalere som "small" og deler på for eksempel 80Hz.

En større modell vil yte bedre med alle kanalene koblet inn. Men mye handler om hvor tungdrevne høytalere du har og hvor høyt du liker å spille.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (20 minutter siden):

Selv rimelige surroundreceivere yter rundt 100W per kanal i stereo - altså når du kun bruker frontene. Da mener jeg 8 Ohm, i 4 Ohm yter de mer. Når alle kanalene er i drift synker det selvsagt, ganske mye. Men det er en fin ting når man skal spille musikk.

Et eksempel på en tilsvarende modell som linket tidligere i tråden:

https://www.soundandvision.com/content/yamaha-rx-v775wa-av-receiver-test-bench

122W per kanal i stereo med 0.1% thd. Fint for å spille musikk i stereo altså.

Men ytelsen blir veldig lav når man kjører mer kanaler. Avlaste frontene i surround vil hjelpe noe, samtidig som man kjører alle høytalere som "small" og deler på for eksempel 80Hz.

En større modell vil yte bedre med alle kanalene koblet inn. Men mye handler om hvor tungdrevne høytalere du har og hvor høyt du liker å spille.

tanken min er vell at jeg vill kunne utnytte frontene sikklig i surround og, ikke bare i stereo og musikk, og det er egentlig søken etter nye høyttalere som tvinger meg til nye forsterkere , min "gode" gamle Onkyo TX-SR507 leverer i mine øyne for lite kraft, men det kan jo være at jeg bare har et gammeldags syne på hva kraft er. en stor nad var liksom minimum for noe større en et par stativ høyttalere. 

 

EDIT: la med power spec på min forsterker. 

Skjermbilde.JPG

Endret av Mato
Lenke til kommentar
Mato skrev (24 minutter siden):

tanken min er vell at jeg vill kunne utnytte frontene sikklig i surround og, ikke bare i stereo og musikk, og det er egentlig søken etter nye høyttalere som tvinger meg til nye forsterkere , min "gode" gamle Onkyo TX-SR507 leverer i mine øyne for lite kraft, men det kan jo være at jeg bare har et gammeldags syne på hva kraft er. en stor nad var liksom minimum for noe større en et par stativ høyttalere. 

 

EDIT: la med power spec på min forsterker. 

Skjermbilde.JPG

Yter ikke så ille den Onkyoen, her er en omtrent lik modell:

https://www.soundandvision.com/content/onkyo-tx-rz610-av-receiver-review-test-bench

Det er mulig en enkel receiver med mulighet for å huke på en effekt til frontene vil fungere bedre.  Men ikke sikkert.

Kan hende du må opp en klasse eller 2.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

jeg var inne og leste på spec på forsterkeren min for en uke siden og syntes den hørtes kjempe svak ut, men nå når jeg leser på nytt skjønner jeg ikke helt hva jeg tenkte  . dog 10 år gammel så ser jeg jo mange kule funksjoner jeg kunne tenkt meg på den nr1510 fra maranz,  den hadde sikkert vært fin og bruke med en gamme doxa 70 av et eller annet slag, Høyttalere har jeg ikke landet på enda, men har jo altid vært en dali fanboy ^^ 

tiden vil vise her, mange gode tips og råd ivertfall.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...